Τετάρτη, 02 Νοέμβριος 2016 16:26

Για τους αγώνες στη τριτοβάθμια εκπαίδευση στη Κροατία

Κατηγορία Κόσμος

Εισαγωγή.

Μεταφράσαμε το παρακάτω κείμενο για τους αγώνες αυτή τη στιγμή στα κροατικά πανεπιστήμια ενάντια στην εισβολή των εκκλησιαστικών δομών στην δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το αρχικό άρθρο, μεταφρασμένο από το left east τιτλοφορείται ως «Ενάντια στην κληρικό-συντηρητική αντεπανάσταση και τους ακαδημαϊκούς καριερίστες». Παρόλα αυτά ο συγκεκριμένος βερμπαλιστικός τίτλος δεν ανταποκρίνεται κατά τη γνώμη μας στο περιεχόμενο του κειμένου και πολύ περισσότερο στον εκεί αγώνα, ο οποίος έχει πολύ συγκεκριμένη στόχευση αλλά και αίτια. Η συντηρητική επίθεση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι μέρος κάποιας «αντεπανάστασης» καθώς δεν έχει υπάρξει καμιά επανάσταση πριν. Αντιθέτως είναι μέρος-και ο ειδικός τρόπος που παίρνει στην Κροατία-η καπιταλιστική αναδιάρθρωση στην εκπαίδευση και η προσπάθεια να ευθυγραμμιστεί η εκπαίδευση ως Ιδεολογικός μηχανισμός του Κράτους με τον ευρύτερο-προφανώς συντηρητικό και εθνικιστικό-συσχετισμό δύναμης εντός του Κροατικού κράτους. Παρόλα αυτά το κείμενο, θεωρείται σημαντικό ως μια γενικότερη άποψη του εκεί αγώνα αλλά και του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί το κροατικό κράτος στη παρούσα φάση της αναδιάρθρωσης του.

Εισαγωγή A ruthless critique, μετάφραση Errikos Perdikolarrios.

Αναδημοσίευση από Our baba doesn’t say fairy tales

 

Saša Vejzagic

Για τους αγώνες στη τριτοβάθμια εκπαίδευση στη Κροατία

«Ο Βλάτκο Πρέβισιτς θα μείνει στην ιστορία ως ο χειρότερος και ο πιο απεχθής Κοσμήτορας! – Ο κοσμήτορας θα καταρρεύσει – Ο Ρέκτορ Μπόρας είναι ξεφτιλισμένος» είναι μερικές από τις δηλώσεις που έκαναν οι φοιτητές στο Πανεπιστήμιο του Ζάγκρεμπ τις τελευταίες εβδομάδες. Κατά τη διάρκεια αυτή της περιόδου μια εξαιρετικά σοβαρή κατάσταση εκτυλίσσεται στη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών (κροατικό ακρωνύμιο – FFZG). Ανάμεσα στις μεγαλύτερες σχολές στο Ζάγκρεμπ αποτελούμενη από 23 ξεχωριστά τμήματα και εξυπηρετώντας πάνω από 6000 φοιτητές. Η κατάσταση κλιμακώθηκε όταν ο Κοσμήτορας προσέλαβε ιδιωτική εταιρία security για να τη χρησιμοποιήσει ως τον προσωπικό του ιδιωτικό στρατό, διατηρώντας παράλληλα μια ανεξήγητη και παράνομη κατάσταση έκτακτης ανάγκης στη Σχολή. Πιο πρόσφατα, σεκιουριτάδες επέβαλλαν αδικαιολόγητα το κλείδωμα του κτιρίου της Σχολής στη μέση της εξεταστικής περιόδου, ώστε να αποτρέψουν τη διεξαγωγή γενικής συνέλευσης φοιτητών (γνωστή ως «plenum»). Την επόμενη μέρα οι σεκιουριτάδες μπλόκαραν ένα διάδρομο που οδηγεί στη βιβλιοθήκη, στο γραφείο της γραμματείας, και σε μερικές αίθουσες διδασκαλίας, προκειμένου να εμποδίσουν εκλεγμένους αντιπροσώπους των φοιτητών και άλλους, που δεν ήταν στη λίστα που τους είχε δώσει ο Κοσμήτορας, να παρευρεθούν στη συνεδρίαση του Συμβουλίου της Σχολής που διεξαγόταν εκείνο το πρωί. Δεδομένου ότι η κατάσταση στη Σχολή έχει ανάψει τον τελευταίο καιρό, είναι καλύτερο να ξεκινήσουμε από την αρχή των εξελίξεων.

Bojan Mrđenović I

Δουλειές ως συνήθως και αθέμητη άσκηση επιρροής

Ήδη τον Ιούνιο του 2014, ο Κοσμήτορας Νταμίρ Μπόρας κατάφερε να περάσει ένα πρόγραμμα σπουδών ενοποίησης της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών (FFZG) με την Καθολική Σχολή Θεολογίας τις τελευταίες μέρες της θητείας του, μέσα από το Συμβούλιο της Σχολής. Η συνάντηση του Συμβουλίου διεξήχθη στα τέλη Ιουλίου και η συμφωνία υπογράφτηκε από τη διοίκηση λίγες μόνο μέρες πρώτου το ίδρυμα κλείσει για καλοκαίρι. Στην κορυφή αυτού, αυτή η ενοποίηση δεν είχε συζητηθεί ποτέ ώς ένα ξεχωριστό θέμα στην ατζέντα του Συμβουλίου της Σχολής, αλλά αναφέρθηκε παρεμπιπτόντως κάτω από τα «Διάφορα». Η χρονική στιγμή και η μέθοδος της παρουσίασης επιλέχτηκαν προσεκτικά, για τον Κοσμήτορα Μπόρας που ήταν πολύ εξοικειωμένος με το ίδρυμα του, τους φοιτητές του, και την πιθανότητα το συμφωνητικό ενοποίησης να μην καλωσοριστεί με επαίνους. Η θητεία του ως Κοσμήτορας ξεκίνησε κατά τη διάρκεια του μαζικού κύματος φοιτητικών καταλήψεων το 2009, όταν η Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστήμών ήταν ο πυρήνας του κροατικού φοιτητικού αγώνα ενάντια στην εμπορευματικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ήταν σημαντικό να αποφευχθεί άλλη μια τέτοια κινητοποίηση. Ακόμη, εκείνη την περίοδο η ερώτηση γιατί ο Κοσμήτορας θα έπαιζε με ένα τόσο ευαίσθητο και αμφιλεγόμενο θέμα παρέμεινε.

Η απάντηση ήρθε πολύ σύντομα. Ο Μπόρας εξελέγη πρύτανης του Πανεπιστημίου τρεις μήνες αργότερα με τις αποφασιστικές ψήφους στη συνεδρίαση της Συγκλήτου στο Πανεπιστήμιο του Ζάγκρεμπ να προέρχονται από την Καθολική Σχολή Θεολογίας, οδηγώντας στο συμπέρασμα ότι το συμφωνητικό ενοποίησης ανταλλάχτηκε με αυτές τις ψήφους. Είναι επίσης απαραίτητο να επισημάνουμε ότι ο φιλόδοξος Κοσμήτορας δεν ήρθε σε συμφωνία με μια οποιαδήποτε σχολή, αλλά με το ίδρυμα που ελέγχεται και διευθύνεται από την Κροατική Καθολική Εκκλησία. Η Εκκλησία, περιττό να το πούμε, έχει στην μετα-σοσιαλιστική περίοδο εμφανιστεί σε μια θέση ενός πολύ ισχυρού πολιτικού παράγοντα με μια εθνικιστική και συντηρητική ατζέντα. Παρ’ όλα αυτά, κατά την έναρξη του νέου ακαδημαϊκού έτους, όταν τα νέα για το συμφωνητικό ενοποίησης ανακοινώθηκαν, ισχυρή πίεση από καθηγητές και φοιτητές ξεκίνησε να χτίζει και την πρωτοβουλία ενάντια στην ενοποίηση που τελικά ανάγκασε τη νέα ηγεσία της Σχολής, τώρα με έναν άλλο δεξιό Κοσμήτορα, τον Βλάτκο Πρέβισιτς, να ακυρώσει όλες τις συμβάσεις συνεργασίας. Για κάποιο χρονικό διάστημα φάνηκε ότι η συμφωνία με τη Καθολική Σχολή Θεολογίας απλά θα παρέμενε άλλο ένα επεισόδιο της κακής κρίσης της διοίκησης, με έναν αποδεκτό επίλογο.

Bojan Mrđenović II

 

Η Εκκλησία αντεπιτίθεται

Παρ’ όλα αυτά, στον αντίποδα, με τις βουλευτικές εκλογές το Νοέμβριο του 2015 και την ριζική αλλαγή του πολιτικού κλίματος στη χώρα, τα περισσότερα δημόσια ιδρύματα επλήγησαν από την εκκλησιαστικο-συντηρητική αντεπανάσταση. Μετά από τρεις μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων, η νέα κυβέρνηση εν τέλει αποκρυσταλλώθηκε στη μορφή ενός συνασπισμού μεταξύ του HDZ του καθιερωμένου κεντροδεξιού κόμματος και του MOST, μιας απόλυτης καινοτομίας – μια μετα-πολιτική, ομολογουμένως «μη-ιδεολογική», τεχνοκρατική πρωτοβουλία από ανεξάρτητα μέλη του κοινοβουλίου. Αν αυτό δεν ακούγεται σαν ένας αρκετά φρικτός συνδυασμός, αξίζει να σημειωθεί ότι από τη μια πλευρά, το HDZ έφερε σε αυτή τη συνεργασία την πρόσφατη μετατόπισή του προς μια υπερ-εθνικιστική ακροδεξιά και τα δημόσια φλερτ του με την ιστορική κληρονομιά του Κροατικού φασισμού. Από την άλλη πλευρά το MOST έφερε την εμπειρία αρκετών μελών του που ήταν πολιτικά οργανωμένοι σε ποικίλους θρησκευτικο-πολιτικούς οργανισμούς, υποστηριζόμενους από την Καθολική Εκκλησία, και σε πρωτοβουλίες ενάντια στην έκτρωση, τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία και στους γάμους ομοφυλοφίλων. Από την πρώτη μέρα η νέα κυβέρνηση ξεκίνησε να επιτίθεται άγρια σε φιλελεύθερες κοινωνικές παραδόσεις, νομοθεσίες, και θεσμούς, ιδιαίτερα στη σκηνή τον ΜΚΟ και των εναλλακτικών μέσων ενημέρωσης. Είναι σαν οι υπουργοί να γνώριζαν ότι η κυβέρνησή τους θα διαρκέσει μόνο έξι μήνες πριν καταρρεύσει υπό το βάρος της διαφωνίας, της ατομικής φιλοδοξίας, και των διαφόρων πολιτικών ζητημάτων.

Bojan Mrđenović III

Εν τω μεταξύ, με την ιδεολογική υποστήριξη της συντηρητικής κυβέρνησης, η διοίκηση της σχολής και ο Κοσμήτορας Πρέβισιτς προσπάθησαν ξανά να περάσουν ύπουλα την ενοποίηση της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών με την Καθολική Σχολή Θεολογίας, παρουσιάζοντας την στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης της Σχολής τον Απρίλιο του 2016 ως μια ακόμη τακτική σύμβαση μεταξύ άλλων που υπογράφονται κάθε χρόνο. Μετά από μια περίοδο έντονης συζήτησης και οργάνωσης των φοιτητών, η συμφωνία απορρίφθηκε σε μια μεταγενέστερη συνεδρίαση του Συμβουλίου από την πλειοψηφία των μελών του, και χαρακτηρίστηκε επιβλαβής και για τον κοσμικό χαρακτήρα του ιδρύματος, καθώς και για την αρχή της ίσης πρόσβασης για όλους τους φοιτητές ανεξάρτητα από το υπόβαθρό τους. Ένα από τα επιχειρήματα κατά της σύμβασεις, για παράδειγμα, προβληματοποιεί το γεγονός ότι η Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών δέχεται φοιτητές μέσω ενός συστήματος εισαγωγικών εξετάσεων, ενώ οι φοιτητές που υποβάλλουν αίτηση για τα προγράμματα στην Καθολική Σχολή Θεολογίας χρειάζονται επίσης ένα πιστοποιητικό από την εκκλησία που να αποδεικνύει ότι έχουν βαφτιστεί. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι επειδή στην Κροατία το μάθημα των Καθολικών θρησκευτικών είναι ένα (προαιρετικό) μέρος της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επομένως οι μαθητές στα δημοτικά και στα λύκεια θα έχουν καθολικούς καθηγητές που τους διδάσκουν ιστορία, ηθική, φιλοσοφία, κροατικά ή ξένες γλώσσες (λόγω του συστήματος διπλής κατεύθυνσης του FFZG όπου η κατήχηση μπορεί να συνδυαστεί με οποιαδήποτε ειδικότητα στη σχολή). Συν τοις άλλοις, δεδομένου ότι οι κατηχητές στα κροατικά σχολεία εργάζονται με τη σύσταση της εκκλησίας, και όχι μέσω ενός δημόσιου διαγωνισμού, οι κατηχητές-δάσκαλοι θα αντιπροσώπευαν έναν αθέμιτο ανταγωνισμό σε σχέση με άλλους πτυχιούχους που αναζητούν θέσεις διδασκαλίας στα σχολεία. Με άλλα λόγια, με την προσπάθεια ενοποίησης, η εκκλησία βρήκε έναν τρόπο για περαιτέρω συμβιβασμό με την κοσμικότητα σε όλα τα επίπεδα παιδείας με το να παλέψει για μια προνομιούχο θέση για το δικό της μόνιμο προσωπικό στην αγορά εργασίας διδασκαλίας.

Student plenum outside Faculty building Zagreb Croatia 21 September 2016 Photo Jurica Galoic Pixsell

Η αντίσταση στο συμφωνητικό ενοποίησης οργανώθηκε από πρωτοβουλία καθηγητών και σπουδαστών που ενεργούν μέσω της Γενικής Συνέλευσης (plenum) καθώς επίσης και των επίσημων αντιπροσωπευτικών οργανισμών. Ο κοσμήτορας απάντησε με απειλές, με την προσπάθεια να απομακρυνθεί παράνομα μια από τους αντι-κοσμήτορες που από τη θέση της μίλησε δημόσια ενάντια στο συμφωνητικό, αλλά και με μια επιθετική στάση και προσπάθεια παράνομου εκβιασμού ενάντια σε μέλη του συμβουλίου του πανεπιστημίου. Τέτοιες εξελίξεις κινητοποίησαν γρήγορα ολόκληρη την κοινότητα του τμήματος στο σημείο στο οποίο η πλειοψηφία των μελών συμβουλίου ψήφισε για την απομάκρυνση του Πρέβισιτς από τη θέση του τον Ιούνιο του 2016. Η ολοκλήρωση της απόλυσής του ήταν υποτίθεται για να επιβεβαιωθεί στη συνεδρίαση του Συμβουλίου του τμήματος αυτόν τον Σεπτέμβριο. Εντούτοις, αντί της συμμόρφωσης με τη ψήφο μη-εμπιστοσύνης, ο κοσμήτορας ζήτησε να απομακρύνει η πανεπιστημιακή Σύγκλητος το ολόκληρο Συμβούλιο σπουδαστών του FFZG για μια υποτιθέμενη παρατυπία της εκλογικής διαδικασίας στη γενική συνέλευση. Ο διευθυντής και η Σύγκλητος ενέκριναν το αίτημα του Πρέβισιτς και οι αντιπρόσωποι των σπουδαστών απομακρύνθηκαν για αμφίβολους νομικούς λόγους. Ο διευθυντής Μπόρας έπρεπε φυσικά να υποστηρίξει τον Πρέβισιτς σε αυτήν την κατάσταση δεδομένου ότι ο κοσμήτορας πρέπει ακόμα να οριστικοποιήσει το μέρος της συμφωνίας όσον αφορά την εκκλησία. Χωρίς σπουδαστές στο Συμβούλιο της σχολής, ο Πρέβισιτς υποστήριξε ότι η ψήφος μη-εμπιστοσύνης είναι αναδρομικά άκυρη επομένως έχει κρατήσει τη θέση του μέχρι σήμερα. Αυτό μας φέρνει πίσω στην αρχή του άρθρου. Αφότου απομακρύνθηκε το Συμβούλιο σπουδαστών και ο κοσμήτορας κλείδωσε το κτήριο σχολής στο φόβο του plenum σπουδαστών και πιθανής κατάληψης, οι σπουδαστές οργάνωσαν την ολομέλεια στο χώρο στάθμευσης έξω. Η ολομέλεια που αποφάσισε για να δώσει στον Πρέβισιτς χρόνο μέχρι τις 3 Οκτωβρίου να παραιτηθεί, αλλιώς οι σπουδαστές θα αρχίσουν απεργία και κατάληψη του τμήματος FFZG. Την επόμενη μέρα η πλειοψηφία των μελών συμβουλίου καθηγητών στη σχολή αρνήθηκε να συμμετέχει σε συνεδρίαση του Συμβουλίου χωρίς τους απομακρυνθέντες αντιπροσώπους σπουδαστών, έσπασαν την ολομέλεια και προκάλεσαν διοικητική κρίση στη σχολή. Σύντομα κατόπιν, ο Previšić υποστήριξε στη δημόσια τηλεόραση ότι αύξησε τις φρουρές φύλαξης για να υπερασπίσει το τμήμα από πιθανές τρομοκρατικές επιθέσεις, και ότι για όλα που κατηγορείται δημόσια είναι ένα πολιτικό κατασκεύασμα εναντίον του. Οι πιο πρόσφατες ειδήσεις, προέρχονται από ένα κύριο επικρατεί η ακαδημαϊκή κοινότητα, τραβούν την προσοχή σε μια άλλη μια από τις παραβιάσεις του Πρέβισιτς ενάντια στο νόμο. Ο νόμος απαιτεί ότι η σύμβαση ενός καθηγητή Πανεπιστημίου, μαζί με όλες τις εξουσιοδοτήσεις του/της, πρέπει να λήξει υποχρεωτικά στα 70 του/της έτη (μπορούν, εντούτοις, να μην έχουν τη θέση των επίτιμων καθηγητών και να συνεχίσουν να διδάσκουν μερικά χρόνια ακόμα). Καθώς ο Πρέβισιτς γίνεται 71 φέτος, απλά δεν έχει την άδεια νόμιμα για να συνεχιστεί ως κοσμήτορας. Το δράμα στη σχολή ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών είτε θα βρεί την τελική έκβασή του με την αναχώρηση του κοσμήτορα από τη θέση που κατέχει παράνομα, ή με οργανωμένη κινητοποίηση σπουδαστών που περιλαμβάνει τις απεργίες και τα επαγγέλματα. Είναι αξιοπρόσεκτο το πόσο είναι διατεθειμένοι οι θρησκευτικοί κύκλοι να το τραβήξουν για να αναστηλώσουν τον κληρικαλισμό στην Κροατία. Τέλος από την άλλη, κάποια/ος πρέπει να θαυμάσει την αντίσταση των οργανωμένων πρωτοβουλιών καθηγητών και σπουδαστών επειδή χωρίς την προσπάθειά τους αυτή ολόκληρη η ιστορία θα περνούσε πιθανότατα κάτω από το ραντάρ του δημόσιου λόγου και θα έληγε άσχημα. Αν κάποια/κάποιος θέλει να στείλει επίσημες επιστολές συμπαράστασης στην πρωτοβουλία καθηγητών και σπουδαστών ας τις στείλει παρακαλώ σε αυτή την διεύθυνση (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.).

 

Πηγή: Our baba doesn’t say fairy tales, 1 Νοεμβρίου 2016 (Saša Vejzagic, «Against Clerico-Conservative Counter-Revolution and Academic Careerists», LeftEast, 29 Σεπτεμβρίου 2016).

Το FFZG τμήμα ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών του Ζάγκρεμπ ενάντια στην κληρικοποίηση της εκπαίδευσης

«Το FFZG (τμήμα ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών του Ζάγκρεμπ) ενάντια στην κληρικοποίηση της εκπαίδευσης»

Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 02 Νοέμβριος 2016 16:44
Το e la libertà.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια με υβριστικό, ρατσιστικό, σεξιστικό φασιστικό περιεχόμενο ή σχόλια μη σχετικά με το κείμενο

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.