Walter Bengamin Ο προσεταιρισμός των δυνάμεων της μέθης για την επανάσταση, να ο λόγος της περιφοράς του σουρρεαλισμού σ’ όλα τα βιβλία και τις προσπάθειες. Το θεωρεί αυτό σαν το ιδιαίτερό του καθήκον. Για τους σουρρεαλιστές όμως δεν είναι αρκετό, γιατί ένας συντελεστής έκστασης είναι, όπως ξέρουμε, παρών σε κάθε επαναστατική πράξη, όντας ταυτόσημος με τον αναρχικό. Το να δοθεί όμως έμφαση αποκλειστικά σ’ αυτόν, θα σήμαινε να παραμεληθεί εντελώς η μεθοδική και πειθαρχημένη προετοιμασία της επανάστασης προς όφελος μιας μεταξύ άσκησης και προεορτίων ταλαντευόμενης πρακτικής. Εδώ έρχεται να προστεθεί μια υπερβολικά ανεπαρκής, μη διαλεκτική θεώρηση της φύσης της μέθης.…
Ο Ρώσος ιστορικός τέχνης Βασίλ Βορόνοβ κατά την επανάσταση και τα δύο επόμενα χρόνια γύρισε τη Ρωσία και την Ουκρανία συλλέγοντας ζωγραφιές παιδιών. Αυτές τις ζωγραφιές τις συγκέντρωσε και τις δώρισε στο κρατικό αρχείο της ΕΣΣΔ. Φέτος 100 χρόνια μετά την ρωσική επανάσταση αποσπάσματα από αυτό το αρχείο δημοσιεύτηκαν και είναι ιδιαίτερα ενδιαφέροντα. Το ενδιαφέρον συγκεντρώνεται μάλλον σε δύο πόλους. Από τη μια πόσο βαθιά τα επαναστατικά γεγονότα είχαν επηρεάσει την ρωσική κοινωνία και πόσο βαθιά διχασμένη ήταν. Ακόμα και τα παιδιά γνώριζαν ότι “οι μπουρζουάδες και ο πόλεμος είναι κακός”. Our baba doesn’t say fairy tales
Σάββατο, 24 Ιουνίου 2017 20:10

Το φύλο στην μεγάλη αναταραχή

Η επανάσταση του 1917 είναι γνωστή κυρίως για την αστική επανάσταση και την μπολσεβίκικη αναταραχή που ακολούθησε. Όμως δεν συνέβη μόνο αυτό. Κατά τη διάρκεια της επανάστασης, καθώς η ίδια η οργάνωση της τάξης -ως μέρους της προϋπάρχουσας τάξης πραγμάτων- έρχεται στα όρια της, καταρρέουν ή αλλάζουν δραματικά και οι σχέσεις αναπαραγωγής της αναπαραγωγής της κοινότητας επηρεάζοντας το βαθύ πυρήνα τον έμφυλων λογικών. Νέες επιθυμίες και κοινωνικοί ρόλοι αναδύονται σε αυτό το μικρό παράθυρο του πεδίου δυνατοτήτων που ανοίγεται εκείνη την εποχή. Our baba doesn’t say fairy tales
Μπέρτολτ Μπρεχτ Στη δεκαετία που ακολούθησε μετά τον πόλεμο, η τεράστια ανεργία και η καταπίεση των κατωτέρων τάξεων γινόταν όλο και πιο ασφυκτική. Κάποιο γεγονός που συνέβη στην πόλη Μάιντς μας δείχνει καλύτερα από οποιαδήποτε συνθήκη ειρήνης, μερικά βιβλία ιστορίας και στατιστικές, τις βαρβαρικές συνθήκες στις οποίες είχαν περιπέσει οι μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες από την ανικανότητά τους να βρουν διαφορετικά μέσα για να σώσουν τις οικονομίες τους εκτός από τη βία και την εκμετάλλευση.
Στρατής Τσίρκας Στο αρχείο του ο Καβάφης σημειώνει: «27 Ιουνίου 1906, 2 μ.μ.»... Για τους Αιγύπτιους όμως, και όσους γνωρίζουν κάπως την ιστορία της Αιγύπτου, η 27 Ιουνίου 1906 σημαίνει ό,τι περίπου η 3 Μαΐου 1808 για κάθε Ισπανό και η 1 Μάιου 1944 για κάθε Έλληνα: την ομαδική εκτέλεση αθώων ανθρώπων από τον κατακτητή της πατρίδας τους... Σ’ ολόκληρη τη ζωή του ο Καβάφης έμεινε πιστός στην Αίγυπτο...
Κυριακή, 21 Αυγούστου 2016 21:10

Η Γάζα στο σκοτάδι

Οι κάτοικοι των πολιορκημένων περιοχών μπορούν να έχουν ηλεκτρική ενέργεια οκτώ ώρες την ημέρα ή και λιγότερο, με συχνές διακοπές ρεύματος. Φωτογραφίες του Sebastien Leban
Σελίδα 1 από 4