Δευτέρα, 28 Μαρτίου 2022 22:49

Η κυβέρνηση της Ουκρανίας καταργεί τα εργασιακά δικαιώματα κατά τη διάρκεια του πολέμου

 

 

Εισαγωγικό σημείωμα: elaliberta.gr

Δημοσιεύουμε δύο κείμενα σχετικά με την εργατική νομοθεσία έκτακτης ανάγκης που ψήφισε το κοινοβούλιο της Ουκρανίας. Με το νέο νόμο που έχει τίτλο «Για την οργάνωση των εργασιακών σχέσεων σε συνθήκες στρατιωτικού νόμου» γίνεται κατά μέτωπο επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων, με πρόσχημα το καθεστώς έκτακτης ανάγκης που δημιούργησε η ρώσικη εισβολή. Τα συνδικάτα έχουν δηλώσει τη διαφωνία τους. Δεν χωράει αμφιβολία ότι σε μια εποχή που τα ουκρανικά συνδικάτα και ο ευρύτερος εργαζόμενος λαός κινητοποιούνται στο πλαίσιο της λαϊκής αντίστασης και της οργάνωσης της αλληλοβοήθειας, αυτό το νομοσχέδιο είναι ένα κτύπημα στην λαϊκή αντίσταση από τα κάτω. Τέτοια μέτρα θα μεταφέρουν το βάρος του πολέμου από τους πλουσιότερους στην εργαζόμενη πλειοψηφία. Το Sotsialnyi Rukh σε ανακοίνωσή του τονίζει ότι: «Για να διασφαλιστεί η άμυνα της Ουκρανίας, είναι απαραίτητο να κατασχεθεί η περιουσία των Ουκρανών ολιγαρχών για λόγους δημόσιας ανάγκης. Τα κεφάλαια των ουκρανών ολιγαρχών πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την οικονομία!»

Η επιλογή για νεοφιλελεύθερη απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων εν μέσω πολέμου, αποδεικνύει την πλήρη ανικανότητα της κυβέρνησης Ζελένσκι –μιας αστικής νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης– να δώσει με αποτελεσματικό τρόπο τη μάχη για την υπεράσπιση της αυτοδιάθεσης του ουκρανικού λαού.

Όσο πιο γρήγορα το κατανοήσουν αυτό οι λαϊκές μάζες που, με το όπλο στο χέρι υπερασπίζονται τις πόλεις και τα χωριά τους, τόσο πιο αποτελεσματικά θα δώσουν την μάχη ενάντια στον ρώσικο ιμπεριαλισμό.

 

 

Serhiy Guz

Η κυβέρνηση της Ουκρανίας καταργεί τα εργασιακά δικαιώματα κατά τη διάρκεια του πολέμου

Ο νόμος που περιορίζει ριζικά τα εργασιακά δικαιώματα είναι ζωτικής σημασίας στο πλαίσιο της ρωσικής εισβολής, λένε Ουκρανοί πολιτικοί. Τα συνδικάτα λένε ότι είναι μια δικαιολογία για την απορρύθμιση των εργασιακών δικαιωμάτων.

Ο προτεινόμενος νέος νόμος της Ουκρανίας για την απορρύθμιση των εργασιακών δικαιωμάτων, τον οποίο η κυβέρνηση θεωρεί ως μέρος της συνολικής προσπάθειας για την απόκρουση της ρωσικής εισβολής, έχει φέρει την κυβέρνηση σε αντιπαράθεση με τα συνδικάτα της χώρας.

Υπάρχουν φόβοι ότι ο νέος νόμος, ο οποίος έχει εγκριθεί από το κοινοβούλιο αλλά δεν έχει ακόμη υπογραφεί από τον πρόεδρο Βολοντίμιρ Ζελένσκι, θα μπορούσε να διατηρηθεί και μετά την ολοκλήρωση του πολέμου και να οδηγήσει σε περαιτέρω συνθήκες εκμετάλλευσης των εργαζομένων στην Ουκρανία.

Ο νέος νόμος περιορίζει σημαντικά τα δικαιώματα των εργαζομένων (σχετικά με το ωράριο εργασίας, τις συνθήκες εργασίας, την απόλυση και την αποζημίωση μετά την απόλυση) και αυξάνει την εξουσία των εργοδοτών στο εργατικό συναμικό τους.

Ο Τζορτζ Σαντούλ, δικηγόρος της ουκρανικής ΜΚΟ για τα δικαιώματα των εργαζομένων Labor Initiatives, δήλωσε στο openDemocracy ότι οι αλλαγές έχουν «σοκάρει τα συνδικάτα και τους ειδικούς στον τομέα».

«Φυσικά, ο τρόπος εργασίας των ανθρώπων έχει υποστεί τεράστιες αλλαγές κατά τη διάρκεια του πολέμου που προκάλεσε η εισβολή της Ρωσίας», εξήγησε ο Σαντούλ. «Όμως όσοι εργαζόμενοι δεν έχασαν τη δουλειά τους, εργάζονται μέρα και νύχτα για τον στρατό και τον ουκρανικό λαό για να πετύχουν τη νίκη.

Είναι λογικό κάθε νομοθετική ρύθμιση να εξυπηρετεί έναν κύριο στόχο: την ενίσχυση της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας. Αυτό το νομοσχέδιο [...] σαφώς δεν εξυπηρετεί αυτόν τον σκοπό, αντίθετα θέτει σκόπιμα εμπόδια».

Ο Σαντούλ φοβάται επίσης ότι ο νέος νόμος –τον ποίο συνέταξε η Χαλίνα Τρετιάκοβα, μέλος του κόμματος «Υπηρέτης του Λαού» του προέδρου Ζελένσκι και επικεφαλής της κοινοβουλευτικής επιτροπής για την κοινωνική πολιτική και την προστασία των δικαιωμάτων των βετεράνων– θα επεκταθεί πέραν της διάρκειας του πολέμου1.

«Υπάρχουν μεγάλοι κίνδυνοι ότι μετά το τέλος του πολέμου, οι διατάξεις αυτές θα περάσουν σε νομοθετικές πρωτοβουλίες σε καιρό ειρήνης – όπως έχουμε επανειλημμένα παρατηρήσει τις απεγνωσμένες προσπάθειες της Τρετιάκοβα και άλλων ομάδων πίεσης να διαλύσουν σε σοβαρό βαθμό τα εργασιακά δικαιώματα στην Ουκρανία», δήλωσε.

Ως αποτέλεσμα της ρωσικής εισβολής, εκατοντάδες και χιλιάδες ουκρανικές επιχειρήσεις έχουν καταστραφεί, έχουν σταματήσει την εργασία τους ή οι εργαζόμενοί τους έχουν αναγκαστεί να διαφύγουν από τις εχθροπραξίες στα ενδότερα της Ουκρανίας ή στο εξωτερικό. Ένας άλλος αριθμός επιχειρήσεων και εργαζομένων έχουν καταλήξει σε εδάφη που έχουν καταληφθεί από τις ρωσικές δυνάμεις, όπου η εφαρμογή της ουκρανικής εργατικής νομοθεσίας έχει περισταλεί.

Επιπλέον, πολλές ουκρανικές επιχειρήσεις εμπλέκονται σε αμυντικές δραστηριότητες που συντονίζονται από τις τοπικές στρατιωτικές διοικήσεις και οι υπάλληλοί τους αποστέλλονται σε εργασίες που δεν καλύπτονται από κανονικές συμβάσεις εργασίας.

Περισσότερα δικαιώματα για τους εργοδότες

Ο νέος νόμος αυξάνει σημαντικά τα δικαιώματα τόσο των ιδιοκτητών ιδιωτικών επιχειρήσεων όσο και των κρατικών υπηρεσιών και ιδρυμάτων, ενώ μειώνει τα δικαιώματα των εργαζομένων2.

Εάν, ως αποτέλεσμα των εχθροπραξιών, μια εταιρεία καταστραφεί ή δεν μπορεί πλέον να λειτουργήσει, μπορεί να απολύσει υπαλλήλους με δεκαήμερη προειδοποίηση (αντί για δύο μήνες) και καταβολή μισθού ενός μήνα.

Θα επιτρέπεται επίσης η απόλυση εργαζομένων που βρίσκονται σε αναρρωτική άδεια ή διακοπές (όχι όμως εάν είναι έγκυες ή σε γονική άδεια). Οι εργοδότες μπορούν να αυξήσουν την εβδομάδα εργασίας από 40 σε 60 ώρες, να συντομεύσουν τις αργίες και να ακυρώσουν επιπλέον ημέρες διακοπών. Έχουν επίσης μεγαλύτερη ευελιξία στην πρόσληψη υπαλλήλων.

Οι εργοδότες μπορούν να απαιτήσουν από τους εργαζομένους να κάνουν άλλη εργασία που δεν καλύπτεται από τη σύμβασή τους, εάν είναι απαραίτητη για αμυντικούς σκοπούς, εφόσον αυτή η εργασία δεν είναι επιβλαβής για την υγεία τους.

Μια από τις πιο αμφιλεγόμενες διατάξεις του νομοσχεδίου αφορά τη δυνατότητα συμμετοχής των γυναικών σε σωματικά επίπονες εργασίες και σε υπόγεια εργασία (σε ορυχεία, για παράδειγμα), κάτι που απαγορεύεται σήμερα από την εργατική νομοθεσία της Ουκρανίας. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε παραβίαση της 45ης σύμβασης της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας, που χρονολογείται από το 1935, η οποία απαγορεύει την υπόγεια εργασία για όλες τις γυναίκες3.

Μια άλλη νέα διάταξη, που αφορά την αναστολή σύμβασης εργασίας, μπορεί να εφαρμοστεί «σε σχέση με τη στρατιωτική επίθεση κατά της Ουκρανίας». Αυτό απαλλάσσει προσωρινά όλα τα μέρη από αμοιβαίες υποχρεώσεις, αλλά δεν τερματίζει τη σχέση εργασίας. Η πληρωμή των μισθών και άλλων εγγυήσεων και αποζημιώσεων ανατίθεται στο «κράτος που διαπράττει στρατιωτική επίθεση» (εννοεί τη Ρωσία), και όχι στον εργοδότη.

Ως αποζημίωση, η κυβέρνηση προτείνει να πληρώσει 6.500 γρίβνα (περίπου 170 λίρες [205 ευρώ]) σε όποιον έχει χάσει τη δουλειά του λόγω των εχθροπραξιών – αλλά αυτή η πληρωμή είναι μόνο το ένα τρίτο του μέσου μισθού σε πολλές περιοχές που πλήττονται αυτήν τη στιγμή από τον πόλεμο. Και η διαδικασία με την οποία οι εργαζόμενοι θα λάβουν αποζημίωση από την επιτιθέμενη χώρα δεν είναι καθόλου σαφής.

«Αυτή τη στιγμή, για όλους όσοι έχουν ακόμα δουλειά και εργάζονται στο εσωτερικό για τη νίκη της Ουκρανίας και τη βιωσιμότητα της οικονομίας, είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρχουν τουλάχιστον ελάχιστες εγγυήσεις για τα εργασιακά δικαιώματα και, στο μέτρο του δυνατού, να είναι σίγουροι ότι θα μπορέσουν να αγοράσουν ψωμί», είπε ο Σαντούλ. «Η απορρύθμιση αυτών των διασφαλίσεων είναι εξαιρετικά επιζήμια».

Ο νέος νόμος δίνει επίσης στους εργοδότες το δικαίωμα να ακυρώσουν τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας και περιορίζει σημαντικά τα δικαιώματα των συνδικαλιστικών οργανώσεων, περιορίζοντας τη λειτουργία τους στην «πολιτική εποπτεία» του νέου νόμου.

Το κύριο δικαίωμα των εργαζομένων είναι ότι, εάν αντιμετωπίζουν απειλή ενεργού μάχης ή δεν είναι σε θέση να εκπληρώσουν τα καθήκοντά τους, μπορούν να παραιτηθούν αμέσως (και δεν χρειάζεται να δώσουν την απαιτούμενη σήμερα 14ήμερη προειδοποίηση). Όμως, το δικαίωμα αυτό μπορεί να ασκηθεί μόνο εάν η εργασία τους δεν σχετίζεται με αμυντικές ή στρατιωτικές επιχειρήσεις.

Πολιτική εποπτεία

Το νομοσχέδιο εγκρίθηκε από το ουκρανικό κοινοβούλιο χωρίς να εξεταστεί από επιτροπές ή να συζητηθεί από βουλευτές, αλλά μπορεί ακόμη να ασκηθεί βέτο από τον πρόεδρο.

Ένας εκπρόσωπος του συνδικάτου, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας, είπε ότι «ένα κοινό αντιπροσωπευτικό όργανο των συνδικάτων αντιτάχθηκε σε αυτό το νομοσχέδιο». Αρνήθηκε να ασκήσει δημόσια κριτική στο νομοσχέδιο, φοβούμενος αντίποινα. Εξήγησε ότι, σε καιρό πολέμου, τα συνδικάτα δεν θα αντιταχθούν στις αλλαγές, οι οποίες, ελπίζει, θα είναι προσωρινές.

Ωστόσο, υπάρχουν ανησυχίες ότι το νομοσχέδιο θα αποτελέσει τη βάση για έναν πιο ριζικό μετασχηματισμό της εργατικής και συνδικαλιστικής νομοθεσίας. Αρκετούς μήνες πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η κοινοβουλευτική επιτροπή κοινωνικών πολιτικών και το υπουργείο Οικονομίας κατέθεσαν εξίσου ριζικές προτάσεις για αλλαγή της εργατικής νομοθεσίας υπέρ των εργοδοτών και για σημαντικό περιορισμό των δικαιωμάτων των συνδικαλιστικών οργανώσεων.

Όπως ανέφερε το openDemocracy τον περασμένο Οκτώβριο4, το βρετανικό Υπουργείο Εξωτερικών ενεπλάκη σε σκάνδαλο όσον αφορά στις συμβουλές του προς την ουκρανική κυβέρνηση σχετικά με το πώς να προωθήσει τη νέα εργατική νομοθεσία στο κοινοβούλιο.

Το σχέδιο που διέρρευσε, με το λογότυπο της βρετανικής πρεσβείας στο Κίεβο, σημείωσε ότι οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις δεν ήταν δημοφιλείς και συνιστούσε στον Υπουργό Οικονομίας «να κάνει το μήνυμά του ευκολότερο και πιο συναισθηματικό» προκειμένου να πείσει το ουκρανικό κοινό. Με την υποστήριξη του Ηνωμένου Βασιλείου, η ουκρανική κυβέρνηση πιέζει για την απορύθμιση της εργατικής νομοθεσίας, υποστηρίζοντας ότι θα κάνει τη χώρα πιο ελκυστική για τους επενδυτές και θα αντιμετωπίσει την άτυπη απασχόληση.

Μετάφραση: elaliberta.gr

Serhiy Guz, “Ukraine’s government dismantles labour rights during the war”, OpenDemocracy, 18 Μαρτίου 2022, https://www.opendemocracy.net/en/odr/ukraine-suspends-labour-law-war-russia/. Αναδημοσίευση: Europe Solidaire Sans Frontières, http://www.europe-solidaire.org/spip.php?article61742

 

 

Sotsialnyi Rukh (Κοινωνικό Κίνημα)

Αντισταθείτε στη Ρωσία!

Υπερασπιστείτε τα δικαιώματα των εργαζομένων!

 

Στο Κοινοβούλιο της Ουκρανίας έχει κατατεθεί σχέδιο νόμου το οποίο θα επιτεθεί σαρωτικά στα δικαιώματα των εργαζομένων. Σε μια εποχή που τα ουκρανικά συνδικάτα και ο ευρύτερος εργαζόμενος λαός κινητοποιούνται στο πλαίσιο της λαϊκής αντίστασης και της οργάνωσης της αλληλοβοήθειας, αυτό είναι ένα χαστούκι στο πρόσωπο, στο θάρρος και τη θυσία τους. Τέτοια μέτρα θα μεταφέρουν το βάρος του πολέμου από τους πλουσιότερους στην εργαζόμενη πλειοψηφία. Πρέπει να απορριφθούν.

Το Κοινωνικό Κίνημα καλεί τον Πρόεδρο της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι να ασκήσει βέτο στο σχέδιο νόμου της Ουκρανίας «Για την οργάνωση των εργασιακών σχέσεων σε συνθήκες στρατιωτικού νόμου» (7160) λόγω της ασυμβατότητάς του με το Σύνταγμα και τις αρχές του κοινωνικού κράτους

Στις 15 Μαρτίου 2022, το Κοινοβούλιο της Ουκρανίας ενέκρινε το σχέδιο νόμου «Σχετικά με την οργάνωση των εργασιακών σχέσεων σε συνθήκες στρατιωτικού νόμου» 7160 (εφεξής - το σχέδιο). Θεωρείται ότι για την περίοδο του στρατιωτικού νόμου, οι διατάξεις του εν λόγω εγγράφου θα υπερισχύουν των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας. Αναφερόμενος στην ανάγκη προσαρμογής της εργατικής νομοθεσίας στις συνθήκες του πολέμου, διευρύνει τις δυνατότητες των εργοδοτών εις βάρος των δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Ορισμένοι περιορισμοί των δικαιωμάτων κατά τη διάρκεια του πολέμου είναι αναπόφευκτοι. Η επίτευξη ισορροπίας μεταξύ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ενός έθνους που αγωνίζεται για την ύπαρξή του δεν είναι εύκολη. Ωστόσο, ο συμβιβασμός μεταξύ των κοινωνικών εταίρων και των δημοκρατικών αρχών θα πρέπει να είναι η κατευθυντήρια αρχή. Φαίνεται ότι ο νόμος ψηφίστηκε χωρίς να ληφθούν υπόψη εγγυήσεις κατά της κατάχρησης.

Οι κύριες συμβάσεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων προβλέπουν μια σειρά δικαιωμάτων σε θέματα όπως οι ίσες συνθήκες εργασίας και τα δικαιώματα των συνδικάτων και των εργαζομένων, η παρέκκλιση από τα οποία είναι απαράδεκτη κατά τη διάρκεια κατάστασης έκτακτης ανάγκης· η παρέκκλιση από άλλα δικαιώματα είναι επιτρεπτή, αλλά μόνο στο βαθμό που είναι αναγκαίο λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης (παράγραφος 68 των αρχών των Συρακουσών του 1985).

Οι περιορισμοί που επιβάλλονται για την προστασία του δημόσιου συμφέροντος πρέπει να είναι ανάλογοι προς την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου. Το σχέδιο αποσκοπεί στην ενίσχυση των αμυντικών δυνατοτήτων, αλλά καθιερώνει τη δυνατότητα εκμετάλλευσης των εργαζομένων σε επιχειρήσεις οποιουδήποτε κλάδου σε ολόκληρη την Ουκρανία. Με άλλα λόγια, οι κανόνες έκτακτης ανάγκης που προβλέπονται από αυτό μπορούν να χρησιμοποιηθούν όχι για την εκτέλεση εργασιών προς το συμφέρον της άμυνας, αλλά για την αύξηση των κερδών των ιδιοκτητών.

Οι μεγαλύτερες ανησυχίες αφορούν τους κανόνες σχετικά με:

1) τη δυνατότητα επιδείνωσης σημαντικών συνθηκών εργασίας χωρίς την τήρηση της δίμηνης περιόδου προειδοποίησης (άρθρο 3 του σχεδίου),

2) την απόλυση εργαζομένου κατά την περίοδο προσωρινής ανικανότητας για εργασία και απουσίας, καθώς και την απόλυση μελών συνδικαλιστικών οργανώσεων χωρίς τη συγκατάθεση της συνδικαλιστικής επιτροπής (άρθρο 5 του Σχεδίου),

3) αύξηση της μέγιστης διάρκειας της εβδομαδιαίας εργασίας σε 60 ώρες και μείωση του χρόνου αδιάλειπτης ανάπαυσης σε 24 ώρες (άρθρο 6 του Σχεδίου),

4) δυνατότητες συμμετοχής εγκύων και γυναικών με μικρά παιδιά στη νυχτερινή εργασία σε περίπτωση «εξαιρετικής ανάγκης», καθώς και κατάργηση του κανόνα για τη μείωση της διάρκειας της νυχτερινής εργασίας (άρθρο 8 του Σχεδίου),

5) το δικαίωμα του εργοδότη να αρνηθεί τη χορήγηση άδειας εάν ο εργαζόμενος συμμετέχει στην εκτέλεση εργασιών σε εγκαταστάσεις που σχετίζονται με κρίσιμες υποδομές (άρθρο 12 του σχεδίου),

6) την αναστολή της σύμβασης εργασίας σε περίπτωση στρατιωτικής επίθεσης κατά της Ουκρανίας, η οποία αποκλείει τη δυνατότητα εργασίας του (άρθρο 13 του Σχεδίου).

Ορισμένοι περιορισμοί υπερβαίνουν τα όρια που θέτει το διάταγμα του Προέδρου της Ουκρανίας για την επιβολή στρατιωτικού νόμου στην Ουκρανία № 64/2022. Το εν λόγω διάταγμα επιτρέπει τον περιορισμό των δικαιωμάτων που προβλέπονται στα άρθρα 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 του Συντάγματος. Ωστόσο, η νομοθετική πρωτοβουλία περιορίζει επίσης τα δικαιώματα που προβλέπονται από τα ακόλουθα άρθρα του Συντάγματος της Ουκρανίας:

- Άρθρο 24 - εγγύηση της νομικής προστασίας της μητρότητας, η οποία περιλαμβάνει παροχές σε έγκυες γυναίκες και μητέρες. Το σχέδιο επιτρέπει τη συμμετοχή αυτών των κατηγοριών γυναικών στη νυχτερινή εργασία,

- Άρθρο 36 - οι πολίτες έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν σε συνδικαλιστικές οργανώσεις για την προστασία των εργασιακών και κοινωνικοοικονομικών δικαιωμάτων και συμφερόντων τους. Το σχέδιο επιτρέπει την απόλυση μελών συνδικαλιστικών οργανώσεων χωρίς τη συγκατάθεση των συνδικαλιστικών οργανώσεων,

- Άρθρο 45 - ο καθένας έχει το δικαίωμα στην ανάπαυση. Το σχέδιο αυξάνει τη διάρκεια της εργασίας (ιδίως τη νύχτα), επιτρέπει την απόλυση κατά τη διάρκεια των διακοπών και η άδεια σε κρίσιμες εγκαταστάσεις υποδομής καθίσταται προαιρετική,

- Άρθρο 48 - το δικαίωμα σε επαρκές βιοτικό επίπεδο για τον εαυτό του και την οικογένειά του. Το σχέδιο θα νομιμοποιήσει την αναστολή της σύμβασης εργασίας, η οποία θα μπορούσε να στερήσει από τους πολίτες τα προς το ζην.

Θα πρέπει να τονιστεί ότι τα δικαιώματα που προβλέπονται στο άρθρο 24 του Συντάγματος δεν μπορούν να περιοριστούν καθόλου (άρθρο 64 του βασικού νόμου).

Η αύξηση της επιβάρυνσης των εργαζομένων δεν αντισταθμίζει την απώλεια της οικονομίας, αλλά θα καταστήσει τους εργαζόμενους πιο ευάλωτους στις σχέσεις με τον εργοδότη. Στις ομιλίες του Προέδρου της Ουκρανίας υπήρξε έκκληση προς τους εργαζόμενους να κάνουν τη δουλειά τους 100%. Ωστόσο, το εγκεκριμένο Σχέδιο αυξάνει τη διάρκεια της εργάσιμης εβδομάδας κατά 20 ώρες, δηλαδή θα αναγκάσει πολλούς να εργαστούν κατά 150%.

Σύμφωνα με τη ΜΚΟ Κοινωνικό Κίνημα, οι περιορισμοί στα εργασιακά δικαιώματα μπορούν να αποφευχθούν με την επίτευξη θεμιτών στόχων με άλλους, πιο δίκαιους τρόπους. Για να διασφαλιστεί η άμυνα της Ουκρανίας, είναι απαραίτητο να κατασχεθεί η περιουσία των Ουκρανών ολιγαρχών για λόγους δημόσιας ανάγκης. Τα κεφάλαια των ουκρανών ολιγαρχών πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την οικονομία! Ο κύριος στόχος της πολιτικής σε αυτό το στάδιο είναι να ενωθεί η κοινωνία για την αντιμετώπιση της ρωσικής επιθετικότητας και να διατηρηθούν όσο το δυνατόν περισσότερο τα δικαιώματα των πληττόμενων ανθρώπων. Η οικονομία της Ουκρανίας θα αναζωογονηθεί σίγουρα με δαπάνες της κρατικής στήριξης, της σωστής οργάνωσης της εργασίας και των αξιοπρεπών μισθών.

Ως εκ τούτου, ενόψει των παραπάνω,

ΣΑΣ ΖΗΤΆΜΕ:

να ασκήσετε βέτο στο νόμο της Ουκρανίας «Για την οργάνωση των εργασιακών σχέσεων στο στρατιωτικό δίκαιο» (νομοσχέδιο 7160) που ψηφίστηκε στις 15 Μαρτίου 2022 λόγω ασυμβατότητας των διατάξεών του με τα άρθρα 24, 36, 45, 48, 64 του Συντάγματος της Ουκρανίας και τις αρχές του κράτους πρόνοιας.

 

16 Μαρτίου 2022

Vitaliy DUDIN,

Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου

της ΜΚΟ Sotsialnyi Rukh5

 

Μετάφραση: elaliberta.gr

Соціальний рух, «Ветуйте проєкт 7160! Захистіть людей праці!», Соціальний рух, 16 Μαρτίου 2022, https://rev.org.ua/vetujte-proyekt-7160-zaxistit-lyudej-praci/

Sotsialnyi Rukh, “Resist Russia! Defend Workers Rights”, Кампанія Солідарності з Україною / Ukraine Solidarity Campaign, 16 Μαρτίου 2022, https://ukrainesolidaritycampaign.org/2022/03/16/resist-russia-defend-workers-rights/. Αναδημοσίευση: Europe Solidaire Sans Frontières, http://www.europe-solidaire.org/spip.php?article61639

 

Σημειώσεις

1 «Проект Закону України про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», Верховна Рада України, https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/39225

2 «ЗАКОН УКРАЇНИ», https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1245387?fbclid=IwAR35i2FS6b8Q8an2iyWoZyg84kdnc1BxW6bDJkCass8hJLTTTHn2BmRJvEA

3 “C045 - Underground Work (Women) Convention, 1935 (No. 45)”, International Labour Organization, https://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?p=NORMLEXPUB:12100:0::NO::P12100_ILO_CODE:C045

4 Thomas Rowley, “UK sponsors deregulation of labour rights in Ukraine”, openDemocracy, 10 Νοεμβρίου 2021, https://www.opendemocracy.net/en/odr/uk-sponsors-deregulation-of-labour-rights-in-ukraine/ 

5 [Σ.τ.Μ.:] Το να μπορέσει να αποκτήσει μια πολιτική κίνηση το νομικό καθεστώς του πολιτικού κόμματος στην Ουκρανία πρέπει να συγκεντρώνει προϋποθέσεις που είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθούν.

Τα κόμματα μπορούν να εγγραφούν στο Υπουργείο Δικαιοσύνης μόνο εάν μπορούν να «αποδείξουν μια βάση υποστήριξης στα δύο τρίτα των Περιφερειών της Ουκρανίας» (24 πρωτοβάθμιες διοικητικές μονάδες της Ουκρανίας) και στα δύο τρίτα των περιφερειών της Αυτόνομης Δημοκρατίας της Κριμαίας. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να συγκεντρωθούν 10.000 υπογραφές σε αυτές τις περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της Κριμαίας, παρόλο που η Ουκρανία έχασε τον έλεγχο αυτής της περιοχής το 2014 από τη Ρωσία. Ο μόνος τρόπος για να εκπληρωθεί αυτός ο κανόνας είναι να συγκεντρωθούν υπογραφές Ουκρανών πολιτών με κατοικία στην Κριμαία που ζουν αλλού στην Ουκρανία. Στη συνέχεια, εντός έξι μηνών το κόμμα πρέπει να ιδρύσει περιφερειακά γραφεία στην πλειοψηφία των 24 περιφερειών της χώρας. Επιπλέων αν δεν παρουσιάσει εκλεγμένο/η βουλευτή/τρια για 10 χρόνια το κόμμα διαλύεται με υπουργική απόφαση.

Είναι προφανές ότι μόνο κόμματα με ισχυρή στήριξη από ολιγάρχες καπιταλιστές μπορούν να λειτουργήσουν νόμιμα στην Ουκρανία.

Όσες πολιτικές οργανώσεις έχουν σχέση με το μαζικό κίνημα και θέλουν να έχουν ένα νομικό καθεστώς για στοιχειώδη προστασία επιλέγουν υποχρεωτικά το καθεστώς της ΜΚΟ (βλ: “Political parties in Ukraine”, Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Political_parties_in_Ukraine).

Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 28 Μαρτίου 2022 23:27

Προσθήκη σχολίου

Το e la libertà.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια με υβριστικό, ρατσιστικό, σεξιστικό φασιστικό περιεχόμενο ή σχόλια μη σχετικά με το κείμενο.