Σάββατο, 26 Σεπτεμβρίου 2015 12:11

Πολιτικές των σκουπιδιών στον Λίβανο

Κατηγορία Μέση Ανατολή

Συνέντευξη του Ελίας ελ-Χάζεν στον Ματία Γκάλο.

Ο Mattia Gallo είναι ιταλός δημοσιογράφος και ακτιβιστής των μέσων ενημέρωσης. Είναι από την Κοζέντσα, μια πόλη στην περιοχή της Καλαβρίας στη νότια Ιταλία. Έγραψε, και σε ορισμένες περιπτώσεις εξακολουθεί να γράφει, για την εφημερίδα και τα εναλλακτικά μέσα ενημέρωσης της περιοχής του (Ciroma.org, Tamtamesegnalidifumo, Il Quotidiano della Calabria, Fattial Cubo, Esodoweb). Έχει δημοσιεύσει πολλά άρθρα σχετικά με τα ιταλικά εναλλακτικά μέσα ενημέρωσης των εξωκοινοβουλευτικώνκινημάτων όπως Dinamo Press, GlobalProject, Ya Basta!, Sportallarovescia.it.

Ο Elias El Khazen, 29 ετών, είναι ακτιβιστής του Σοσιαλιστικού Φόρουμ της Βηρυτού.

 

Elias El Khazen

 

Mattia Gallo: Ποιοι είναι οι λόγοι που οδήγησαν τόσους πολλούς ανθρώπους να διαδηλώνουν στη Βηρυτό στις τελευταίες ημέρες; Πώς ξεκίνησαν οι διαδηλώσεις; Ποια είναι τααιτήματα, τα συνθήματα και οι διεκδικήσεις των ανθρώπων που βγήκαν στους δρόμους;

 

Elias El Khazen: Από τα τέλη του Ιουλίου, ξεκίνησανδιαδηλώσεις στο Λίβανο ενάντιαστην διπλή αποτυχία του κράτους του Λιβάνου -τόσο από τον φιλο-συριακό συνασπισμό της 8ης Μαρτίου όσο και από τον αντι-Συριακό συνασπισμό της14ης Μαρτίου, οι οποίοι έχουν κυβερνήσει διαδοχικά τη χώρα την τελευταία δεκαετία- να συμφωνηθεί μια νέα σύμβαση για τη διάθεση των αποβλήτων και συνεπώς για τη συσσώρευση των σκουπιδιών στους δρόμους. Μερικές από αυτές τις διαδηλώσεις ξεκίνησαν αυθόρμητα στις φτωχότερες γειτονιές, καθώς δεν επαρκούσε πια η χωρητικότητα της περιοχής υγειονομικής ταφής από το 1998 στα νότια της Βηρυτού (Naameh) και η κυβέρνηση απέτυχε να βρει άλλο χώρο. Άλλοι είχαν οργανωθεί από την κοινωνική καμπάνια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, χρησιμοποιώντας το hashtag «YouStink». Οι διαδηλώσεις κορυφώθηκαν στις 29 Αυγούστου, όταν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι, σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις μέχρι 100.000, συγκεντρώθηκαν για να διαμαρτυρηθούν ενάντιαστους δύο πόλους της άρχουσας τάξης και να αμφισβητήσουν, μεταξύ άλλων, την πρωτοφανή κρατική βία με την οποίααντιμετωπίστηκε η διαδήλωση της 22 Αυγούστου και οι άλλες διαδηλώσεις που ακολούθησαν.

Τα αιτήματα των διαδηλωτών κυμαίνονται μεταξύ της επίσημης δήλωσης των διοργανωτών του YouStink, από τη μία πλευρά, του οποίου η μεταρρυθμιστική ατζέντα περιλαμβάνει τις παραιτήσεις του υπουργού περιβάλλοντος και του υπουργού Εσωτερικής ασφάλειας, και την αποκέντρωση της ανακύκλωσης των απορριμμάτων του Δήμου, και από την άλλη τα περισσότερο ριζοσπαστικά και επαναστατικά αιτήματα για διάλυση του κοινοβουλίου, πρόωρες εκλογές με αναλογική εκπροσώπηση που δεν θα βασίζεται στον θρησκευτικό διαχωρισμό, και σύνδεση με κοινωνικο-οικονομικούς αγώνες για την ανατροπή του καθεστώτος στο σύνολό του. Τα τελευταία έχουν ενισχυθεί από το σχηματισμό λαϊκών επιτροπών παντού.

 

MG: Ποια ήταν η αντίδραση των επίσημων ΜΜΕ και του πολιτικού καθεστώτος απέναντι στις διαδηλώσεις; Πόσο κατασταλτική ήταν η αστυνομία;

 

Elias El Khazen: Στις 22 Αυγούστου, οι αστυνομικοί και οι στρατιώτες χρησιμοποίησαν γκλομπ, κανόνια νερού, δακρυγόνα, ακόμη και πραγματικά πυρά ενάντια σε χιλιάδες διαδηλωτές που είχαν συγκεντρωθεί στο κέντρο της Βηρυτού.

Η ρητορική που είχε προηγηθεί αυτής της κρατικής καταστολής ήταν εκείνη που αρχικά ξεκίνησε από τους διοργανωτές του YouStink, οι οποίοι χαρακτήρισαν ένα σημαντικότμήμα των συναγωνιστών τους διαδηλωτών «παρείσακτους» και «προβοκάτορες» και έτσι έδωσανεν λευκώ εξουσιοδότηση για την καταστολή που ακολούθησε.

Ευτυχώς, οι περισσότεροι διαδηλωτές αποδέχτηκαν και ξαναχρησιμοποίησαν τον χαρακτηρισμό «παρείσακτος» και αντιτάχθηκαν στην προσπάθεια να διαιρεθεί το κίνημα σε «ειρηνικές» κινητοποιήσεις της κοινωνίας των πολιτών στην πλατεία Μαρτύρων και σε διαδηλώσεις «βίαιων παρείσακτων» στην πλατεία Ριάντ ε-Σοχλ, φωνάζοντας συνθήματα όπως «Είμαστε όλοι παρείσακτοι, δεν χρειαζόμαστε τους χαρακτηρισμούς των μορφωμένων ακτιβιστών» που φοράνε T-shirts και ζωγραφίζουν στους τοίχους.

 

MG: Ο Λίβανος βρίσκεται στην καρδιά της Μέσης Ανατολής, συνορεύοντας με τη Συρία και το Ισραήλ.Ποιες είναι οι επιπτώσεις από την κρίση της Συρίας στη χώρα;Ποιες είναι οι σχέσεις με το Ισραήλ σήμερα;

 

Elias El Khazen: Ο Λίβανος έχει επηρεαστεί σημαντικά από τις γειτονικές του χώρες και με τη σειρά του τις έχει επηρεάσει. Καταρχάς, το Ισραήλ εισέβαλε στο Λίβανο αμέτρητες φορές, δημιουργώντας αβάσιμους και ανόητους λόγους για να εισβάλει, βομβάρδισε πολλά χωριά και πόλεις, κατέστρεψε τις υποδομές και σκότωσε αμάχους. Η επιθετικότητα του Ισραήλ το 2006 ήταν το πιο πρόσφατο παράδειγμα μιας επέμβασης που περιόρισε την ικανότητα του Λιβάνου να σταθεί στα δικά του πόδια. Αυτό δεν μειώνει καθόλου τη ευθύνη της διεφθαρμένης πολιτικήςτάξης, η οποία έχει κυβερνήσει τον Λίβανο από το τέλος του εμφυλίου πολέμου και έχει αποτύχει παταγωδώς στην παροχή των πιο βασικών υπηρεσιών προς τους ανθρώπους που κατοικούν στο Λίβανο. Αντίθετα, οι δύο κυβερνητικοί συνασπισμοί έχουν πρωτοστατήσει στη συνέχιση των νεοφιλελεύθερων πολιτικών και στη συνέχιση της προστασίας του τραπεζικού τομέα, ο οποίος κατέχει περισσότερο από το 60% του δημόσιου χρέους. Όσον αφορά το συριακό καθεστώς, είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τη λιβανέζικη άρχουσα τάξη από την κατοχήτουΛιβάνου από τη Συρία το 1976. Με την έναρξη της επανάστασης στη Συρία το 2011, η Χεζμπολάχ (μέρος του συνασπισμού της 8ης Μαρτίου) συμμετέχει στη διάσωση του συριακού καθεστώτος από ολοκληρωτική κατάρρευσηαπό το 2012. Αυτό με τη σειρά του έχει πολώσει το πολιτικό σκηνικό στο Λίβανο και έκανε την άμυνα του καθεστώτος μοναδικό λόγο ύπαρξης της Χεζμπολάχ μετά την ήττα του Ισραήλ το 2006. Με την κλιμάκωση των νεοφιλελεύθερων πολιτικών τα τελευταία χρόνια μέσω της ιδιωτικοποίησης και των περικοπών των παροχών στους εργαζομένους, πολλά τμήματα του λιβανικού πληθυσμού που υποστήριζαν τη Χεζμπολάχ αμφισβητούν αυτή την υποστήριξη και επανεξετάζουν το κατά πόσον εξακολουθεί να έχει νόημα η θυσία, να πρέπει να στέλνονται τα παιδιά της εργατικής τάξης να πεθάνουν μάταια στη Συρία, ενώ αυτοί που μένουν πίσωέχουν πολύ περιορισμένη πρόσβαση σε νερό, ηλεκτρικό ρεύμα και άλλες βασικές υπηρεσίες. Στη διαδήλωση της 29ης Αυγούστου υπήρξε η μεγαλύτερη συμμετοχή τμημάτων της εργατικής τάξης, τα οποία υποφέρουν περισσότερο από την κρίση της διαχείρισης των αποβλήτων και από άλλες κρίσεις, τόσο από τα προάστια της Βηρυτού όσο και από τις αγροτικές περιοχές, όπου σ' αυτές η τοπική οργάνωση βρίσκεται ακόμα στα πρώτα της βήματα.

Επίσης, οι πρόσφυγες από τη Συρία είναι αυτοί που φέρουν κυρίως το κύριο βάρος από την κρίση της διαχείρισης των αποβλήτων και από άλλες κοινωνικο-οικονομικές κρίσεις, αλλά, δυστυχώς, αποκλείονται από οποιαδήποτε διαμαρτυρία ή διαδήλωση για τα πιο στοιχειώδη δικαιώματά τους, καθώς το κράτος του Λιβάνου έχει φροντίσει να τους αποξενώσει τόσο φυσικά όσο και ιδεολογικά από οποιαδήποτε δυνατότητα συλλογικής οργάνωσης .

 

MG: Τι είναι το Σοσιαλιστικό Φόρουμ; Πότε δημιουργήθηκε; Ποιες είναι οι πολιτικές προοπτικές του;

 

Elias El Khazen: Τ Σοσιαλιστικό Φόρουμ είναι μια επαναστατική σοσιαλιστική οργάνωση στο Λίβανο. Προήλθε από μια συγχώνευση δύο τροτσκιστικών ομάδων το 2010. Όμως, η κάθε ομάδα είχε ιδρυθεί πιο πριν. Η μια από αυτές ιδρύθηκε το 2000 και η άλλη ιδρύθηκε τη δεκαετία του 1970. Κατά συνέπεια, στο Σοσιαλιστικό Φόρουμ, έχουμε δύο έντυπα. Ένα από αυτά είναι online σε καθημερινή βάση και ονομάζεται Al-Manshour.Org. Το άλλο είναι μια αραβικήτακτική εφημερίδα, την οποία εκδίδουμε δύο φορές το χρόνο, σαν μορφήβιβλίου, μαζί με άλλες ομάδες από την Αίγυπτο, τη Συρία, την Τυνησία, το Μαρόκο και το Ιράκ. Το όνομά της είναι αλ-Θάουρα α-Ντάʼιμα, που μεταφράζεται Διαρκής Επανάσταση.

Οι ομάδες μας υποστήριξαν τις αραβικές εξεγέρσεις και το κύμα των εξεγέρσεων σε όλο τον κόσμο που ξεκίνησε την εποχή εκείνη. θεωρούμεότι η σημερινή κατάσταση απαιτεί μια σύνθεση της αντίστασης στον καπιταλισμό και της αντίστασης ενάντια στη δικτατορία για την προοδευτική δημοκρατία. Το Σοσιαλιστικό Φόρουμ είναι επίσης ένα από τα ιδρυτικά μέρη του κινήματος α-Σάʼαμπ γιουρίντ [ο λαός θέλει] που σχηματίστηκε στον απόηχο της διαδήλωσης της 22ης Αυγούστου. Αυτό το κίνημα συγκεντρώνει κάτω απ' τη σημαία του φοιτητές, ριζοσπάστριες φεμινίστριες, αριστερούς, και ανεξάρτητους ακτιβιστές και έχει ως στόχο να ανυψώσει την πολιτική συζήτηση σε μια πιο συγκροτημένη άποψηγια τις συνεχιζόμενες κρίσεις, και νατη συνδέσει με άλλους αγώνες. Ο στρατηγικός μας στόχος είναι να κινηθούμε προς σχηματισμό ενός πολιτικού κόμματος, ενός επαναστατικού κόμματος στο Λίβανο.

 

Μετάφραση: e la libertà

 

Πηγή: Elias El Khazen, «Lebanon's Garbage Politics», LeftEast, 22 Σεπτεμβρίου 2015

 

Μπορείτε να δείτε:

Joseph Daher, «Το κίνημα «Εσείς Βρομάτε» κλονίζει το θρησκευτικό καθεστώς του Λιβάνου», e la libertà, 6 Σεπτεμβρίου 2015.

 

αλ-Μανσούρ

 

αλ-Θάουρα α-Ντάʼιμα

Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 26 Σεπτεμβρίου 2015 12:31
Το e la libertà.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια με υβριστικό, ρατσιστικό, σεξιστικό φασιστικό περιεχόμενο ή σχόλια μη σχετικά με το κείμενο

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.