Αναδημοσίευση από το aftoleksi.gr. Η Ουκρανή προσφύγισσα Yuliia Leites γράφει στο Αυτολεξεί για την ταινία Ο όρκος του Παμφίρ που παίζεται στους κινηματογράφους της χώρας – μαθαίνουμε πως για λίγες μέρες ακόμη προβάλλεται στη Θεσσαλονίκη. (ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Ι.Μ. Μαραβελίδη). Η ταινία Pamfir για την ιδεολογία, τον πολιτισμό και την (απο)αποικιοποίηση: Άκουσα για αυτή την ταινία το 2020-’21, όταν ακόμη ζούσα στο Κίεβο. Ο αγαπημένος μου φίλος ήταν μέλος του κινηματογραφικού συνεργείου. Συνήθιζε να ταξιδεύει για τα γυρίσματα στο δυτικό τμήμα της Ουκρανίας, στα Καρπάθια όρη…
Nilosree Biswas Το γυναικείο κίνημα στο Ιράν ήταν πολιτικό στον πυρήνα του, ωστόσο είχε και μια πολιτιστική πορεία, η οποία τελικά θα εκδηλωνόταν στον Ιρανικό Φεμινιστικό Κινηματογράφο. Η ιστορία μάς λέει ότι ο κινηματογράφος του Ιράν που καθορίζεται από τις γυναίκες ξεπήδησε πάντα από την αντίσταση, παρά τα όποια εμπάργκο.
John Molyneux Η τέχνη αντανακλά την κοινωνία. Αυτή η διαπίστωση, η οποία βασίζεται σε μια βασική θέση του ιστορικού υλισμού, είναι θεμελιωδώς αληθινή –όλη η τέχνη έχει τις ρίζες της στην ανάπτυξη των ανθρώπινων κοινωνικών σχέσεων– αλλά αποτελεί επίσης συμπύκνωση μιας πολύ σύνθετης αλληλεπίδρασης. Αυτό συμβαίνει επειδή οι κοινωνικές σχέσεις τις οποίες αντανακλά η τέχνη είναι ανταγωνιστικές σχέσεις εκμετάλλευσης, καταπίεσης και αντίστασης. Θα πρέπει λοιπόν να θυμόμαστε και τα λόγια του Μπρεχτ ότι «η τέχνη δεν είναι ένας καθρέφτης για να αντανακλά την πραγματικότητα, αλλά ένα σφυρί με το οποίο τη διαμορφώνει».
Dave Kellaway Είναι πολύ δύσκολο να περάσει κανείς δίπλα από αυτόν τον πίνακα. Καρχαρίες που κάνουν κύκλους, μια τεράστια καταιγίδα και ο μοναχικός νεαρός μαύρος ναύτης που αντιμετωπίζει βέβαιο θάνατο. Βλέπουμε ότι το κατάρτι έχει σπάσει και το πανί έχει χαθεί. Ο άντρας κοιτάζει πέρα από τους καρχαρίες. Ίσως ψάχνει απεγνωσμένα για ένα άλλο πλοίο. Το χέρι του μοιάζει να αγγίζει ή να πιάνει ένα ζαχαροκάλαμο, ενώ στο κατάστρωμα υπάρχουν πολλά άλλα ζαχαροκάλαμα. Ήταν για πώληση ή για διατροφή κατά τη διάρκεια του ταξιδιού; Γύρω από τη βάρκα, το νερό είναι κόκκινο. Έχουν ήδη σκοτωθεί οι καρχαρίες;
Alex Salmon Επιπλέον, η ταινία Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο ήταν τόσο απεχθής στους Ναζί, ώστε οι προβολές της ταινίας του 1930 μποϊκοτάρονταν στη Γερμανία επειδή έδειχνε την ωμή πραγματικότητα του πολέμου και δεν εξυμνούσε τον ρόλο της Γερμανίας σε αυτόν. Η ταινία απαγορεύτηκε αργότερα από το ναζιστικό καθεστώς και ο Ρεμάρκ αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη χώρα... Είναι μια ισχυρή και διαχρονική αντιπολεμική ιστορία, η οποία δείχνει τη ματαιότητα και τη φρίκη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Αποτελεί ένα ισχυρό κατηγορώ για όσους βρίσκονται στην εξουσία και είναι πρόθυμοι να θυσιάσουν ζωές για την επιδίωξη του κέρδους και της δόξας.…
Katya Gritseva Τώρα κάνω πολύ περισσότερα έργα τέχνης απ’ ό,τι πριν από τον πόλεμο, ο καθένας αγωνίζεται στο μέτωπό του, και το κύριο καθήκον για μένα είναι να εκλαϊκεύσω τις ιδέες του σοσιαλισμού στην Ουκρανία, να δημιουργήσω ένα νέο αναγνωρίσιμο στυλ της ανατολικοευρωπαϊκής αριστεράς, και φυσικά, να βοηθήσω την κοινωνία μας να αντιταχθεί στον ρωσικό ιμπεριαλισμό... Είναι ζωτικής σημασίας για την ουκρανική Αριστερά να αποστασιοποιηθεί από το σταλινικό παρελθόν της χώρας μας.
Σελίδα 1 από 14