Amel Ait-Hamouda Στη Βαγδάτη του όγδοου αιώνα, το χαλιφάτο των Αββασιδών πήρε μια βαρυσήμαντη απόφαση να ιδρύσει μια βιβλιοθήκη αφιερωμένη στη διατήρηση της γνώσης από όλο τον κόσμο, γνωστή ως Μπάιτ αλ-Χίκμα, ο Οίκος της Σοφίας. Εμπνευσμένο από την αρχαία Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας (Μουσείον), το έργο που σχεδιάστηκε κατά τη διάρκεια της βασιλείας του χαλίφη Αλ-Μανσούρ (754-775) ως μια απλή βιβλιοθήκη, η Χιζάνατ αλ-Χίκμα (Βιβλιοθήκη της Σοφίας), επεκτάθηκε, υπό την εξουσία του Χαρούν αλ-Ρασίντ (765-809), σε ένα ακμάζον ακαδημαϊκό κέντρο.
Αν αποτινάξουμε από το μυαλό μας τη σκουριά της εθνικιστικής ανάγνωσης της Ιστορίας, που μάλιστα φτάνει μέχρι το σημείο να αποκρύπτει ακόμη και σήμερα το όνειδος ενός επονείδιστου εγκλήματος κατά της ανθρωπότητας που διέπραξαν οι ορδές του Κολοκοτρώνη, δηλ. τη «σφαγή της Τριπολιτσάς», θα διαπιστώσουμε ότι οι εξεγερμένοι βαλκανικοί λαοί αναζητούσαν την πραγμάτωση ενός οράματος πολιτικής αυτοδιάθεσης, που τότε ταυτιζόταν με την «πολιτειακή συγκρότηση» και εθεωρείτο προϋπόθεση για την κοινωνική απελευθέρωση ενός λαού.
Jean Léger Ο Μπαμπέφ ήταν το πρώτο παράδειγμα ενός αγωνιστή που διατύπωσε μια συνεκτική σοσιαλιστική θεωρία, αγωνιζόμενος για μια «πληβειακή» σοσιαλιστική επανάσταση, κατά την άποψή του απαραίτητη για την αναδιοργάνωση της οικονομίας και της κοινωνίας στο σύνολό της. Αυτές οι απόπειρες για πρώτο κομμουνιστικό κόμμα και θεωρία έχουν μεγάλη σημασία για εμάς: μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε πώς αναπτύχθηκε η επαναστατική σκέψη. Επιπλέον, προσφέρουν την ευκαιρία για μια συγκεκριμένη ανάλυση της σχέσης μεταξύ του επαναστάτη αγωνιστή και της εργατικής τάξης σε μια δεδομένη ιστορική περίοδο.
Errand Abrahamian Η μελέτη αυτή υποβάλλει σε έλεγχο τις μαρξιστικές και τις μη μαρξιστικές θεωρίες της επανάστασης, αξιολογώντας τη σχετική σημασία της ιδεολογικής καινοτομίας και των κοινωνιολογικών δυνάμεων στην ιρανική επανάσταση. Συγκρίνει το ρόλο των ριζοσπαστικών ιδεών με εκείνον των δυσαρεστημένων τάξεων· τον ρόλο των σύγχρονων εννοιών, πεποιθήσεων και συστημάτων αξιών με εκείνον των σύγχρονων κοινωνικοοικονομικών ομάδων· τον ρόλο των διανοουμένων –των φορέων των νέων ιδεών– με εκείνον των μεγάλων κοινωνικών συμφερόντων· και τον ρόλο των καινοτομιών στον τρόπο πνευματικής αντίληψης με εκείνον των διαταραχών στον τρόπο οικονομικής παραγωγής και διανομής.
Ashkan Rezvani-Naraghi Το 1905-1906, η πρώτη επανάσταση στη σύγχρονη ιστορία του Ιράν άλλαξε τη δομή της εξουσίας στη χώρα. Το κίνημα αυτό, γνωστό ως Συνταγματική Επανάσταση, ήταν ένας πανεθνικός πολιτικός αγώνας για την εδραίωση του κράτους δικαίου και τον περιορισμό της εξουσίας της μοναρχίας των Χαζάρων (1796-1925). Η Συνταγματική Επανάσταση είχε ως αποτέλεσμα την ίδρυση του Κοινοβουλίου, το οποίο δέσμευσε την εξουσία της αυλής με τους συνταγματικούς νόμους. Αν και η επανάσταση αυτή αποτελεί ένα καλά μελετημένο θέμα στις ιρανικές σπουδές, η χωροταξία της απουσιάζει από τις έρευνες αυτές. Δεν υπάρχει ανάλυση των πολιτικών δημόσιων χώρων του λαού κατά τους…
Δευτέρα, 27 Φεβρουαρίου 2023 15:03

1907: Γενική Απεργία στο Ιράν

Alexa Ross Κατά τη διάρκεια της αποσταθεροποίησης της Συνταγματικής Επανάστασης του 1907, οι Ιρανοί εργάτες ξεκίνησαν μια σειρά απεργιών για να επιτύχουν μεταρρυθμίσεις, ιδίως την αναδιανομή της γης, το δικαίωμα στην απεργία και το 8ωρο.
Σελίδα 10 από 40