Εκτύπωση αυτής της σελίδας
Δευτέρα, 22 Δεκεμβρίου 2025 20:42

Εναλλακτική Παρέμβαση Δικηγόρων: SOS! H μεγαλύτερη αποστολή όπλων προς τις ισραηλινές δυνάμεις κατοχής φτάνει τις επόμενες ώρες στο λιμάνι του Ηρακλείου

 Εναλλακτική Παρέμβαση Δικηγόρων

SOS : H ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΟΠΛΩΝ ΚΑΙ ΠΥΡΟΜΑΧΙΚΩΝ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΙΣΡΑΗΛΙΝΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

ΚΑΤΑΦΘΑΝΕΙ ΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ.

Να την σταματήσουμε.

Κανένα λιμάνι για την γενοκτονία και την κατοχή.

Λευτεριά στην Παλαιστίνη.

Η Εναλλακτική Παρέμβαση Δικηγόρων Αθήνας κατέθεσε σήμερα σχετική αναφορά ενώπιον των αρμοδίων αρχών, του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, του Υπουργείου Εσωτερικών, του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, των καθ' ύλην Διευθύνσεων Ασφάλειας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων και της Διεύθυνσης Καθεστώτων Εισαγωγών - Εξαγωγών καθώς και ενώπιον της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου.

Ι. ΙΣΤΟΡΙΚΟ

ΙΑ. ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ _ ΠΕΡΙ ΔΙΕΛΕΥΣΗΣ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΜΕΣΩ ΙΣΠΑΝΙΚΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΜΕ ΤΕΛΙΚΟ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ ΤΟ ΙΣΡΑΗΛ

Σύμφωνα με αξιόπιστα και τεκμηριωμένα στοιχεία που είδαν το φως της  δημοσιότητας την 18η Δεκεμβρίου 2025, η μεγαλύτερη αποστολή πυρομαχικών  προς το Ισραήλ των τελευταίων δύο ετών έχει ήδη διέλθει από την ισπανική  επικράτεια και συγκεκριμένα από τα ισπανικά χωρικά ύδατα ενώ πλέον βρίσκεται εντός ιταλικών χωρικών υδάτων. Η εν λόγω αποστολή αφορά φορτίο συνολικού βάρους 1.605 τόνων, αποτελούμενο από οβίδες βομβών, πυρομαχικά και χημικές ουσίες στρατιωτικών προδιαγραφών, τα οποία μεταφέρονται με το πλοίο Ocean Gladiator, φέρον σημαία Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής προς την κρατική εταιρεία παραγωγής όπλων του Ισραήλ [Israel Military Industries (IMI)].  Συγκεκριμένα, το πλοίο απέπλευσε από λιμένα των Ηνωμένων Πολιτειών στις 7 Δεκεμβρίου 2025 και, κατά τον κρίσιμο χρόνο, βρισκόταν σε απόσταση μικρότερη των 200 ναυτικών μιλίων από το Στενό του Γιβραλτάρ, ενώ πραγματοποίησε διέλευση από τα ισπανικά χωρικά ύδατα εντός εικοσιτετραώρου. Επιπρόσθετα,  σύμφωνα με δημοσίευμα του ιρλανδικού ερευνητικού μέσου «The Ditch» [https://www.ontheditch.com/largest-shipment/]  αλλά και την από 21.12.2025 καταγγελία σε ελληνικό δημοσιογραφικό μέσο [https://www.politikakritis.gr/kataggelia-pyromachika.../], «στην αποστολή των 1.605 τόνων περιλαμβάνονται οβίδες βομβών, πυρομαχικά και χημικά στρατιωτικής χρήσης προς το Ισραήλ, τα οποία μεταφέρονται με το πλοίο Ocean Gladiator, το οποίο αναμένεται να περάσει από τα ισπανικά χωρικά ύδατα. […] Το πλοίο, με σημαία ΗΠΑ, μεταφέρει 61 εμπορευματοκιβώτια συνολικού βάρους 1.345 τόνων με οβίδες βομβών που παρήχθησαν στο εργοστάσιο της Elbit Systems of America στο Ladson της Νότιας Καρολίνας. Αποδέκτης είναι η αδελφή εταιρεία IMI Systems στο Ramat Hasharon.

Σύμφωνα με ναυτιλιακά αρχεία που αποκάλυψε το The Ditch, η Wieland Group με έδρα την Πολιτεία της Νέας Υόρκης – μια εταιρεία που είχε εξοπλίσει το ναζιστικό καθεστώς – απέστειλε περισσότερους από 222 τόνους ορειχάλκινων καλύκων φυσιγγίων στο ίδιο εργοστάσιο όπλων της Elbit Systems στο Ramat Hasharon».

ΙΙΒ. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΜΕΤΑΦΕΡΟΜΕΝΟΥ ΦΟΡΤΙΟΥ

Το μεταφερόμενο φορτίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων:

1. 61 εμπορευματοκιβώτια, συνολικού βάρους 1.345 τόνων, που περιέχουν οβίδες βομβών παραχθείσες σε εργοστάσιο της εταιρείας Elbit Systems of America στο Ladson, Νότια Καρολίνα, με παραλήπτη την ισραηλινή εταιρεία IMI Systems, εγκατεστημένη στο Ramat Hasharon.

2. Πλέον των 222 τόνων ορειχάλκινων καλύκων φυσιγγίων, αποσταλέντων από την εταιρεία Wieland Group.

3. Άνω των 24 τόνων συνδέσμων πυρομαχικών τύπου M9, προερχόμενων από την εταιρεία International Ordnance Technologies με έδρα τη Νέα Υόρκη.

4. Οκτώ τόνους νιτρικού καλίου στρατιωτικών προδιαγραφών, που απεστάλησαν από την εταιρεία Barium & Chemicals Inc., με έδρα το Οχάιο.

5. Έξι (6) τόνους θειικού βαρίου, αποσταλμένους από την εταιρεία Island Pyrochemical Industries Corp.

ΙΙΙ. ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ

Μολονότι ως δηλωμένος προορισμός του πλοίου εμφανίζεται το λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης, υπάρχουν σοβαρές και τεκμηριωμένες ενδείξεις ότι το πλοίο προτίθεται να απενεργοποιήσει το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) σε θαλάσσια περιοχή μεταξύ Μάλτας και Κύπρου, προκειμένου να κατευθυνθεί στον πραγματικό τελικό του προορισμό, ήτοι το λιμάνι Ασντόντ του Ισραήλ. Αναφέρεται επίσης ότι παρόμοια πρακτική ακολουθήθηκε από το ίδιο πλοίο κατά τον Οκτώβριο 2025, όταν μετέφερε 563 τόνους πυρομαχικών προς το Ισραήλ, έχοντας προηγουμένως διέλθει από ισπανικά χωρικά ύδατα, ενώ είχε απενεργοποιήσει το σύστημα εντοπισμού του ανοικτά της Κρήτης. Επιπρόσθετα, στις 13 Νοεμβρίου 2025, το εν λόγω πλοίο είχε επιτραπεί να ελλιμενιστεί στο λιμάνι Αλχεθίρας της Ισπανίας, παρότι βρισκόταν σε διαδρομή συλλογής πολεμικού υλικού που πιθανότατα θα χρησιμοποιούνταν από ισραηλινές δυνάμεις κατοχής για τη διατήρηση της διαπραττόμενης γενοκτονίας στη Γάζα. Αλγεινή εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ενώ έχει ζητηθεί από τις εταιρείες Wieland Group, International  Ordnance Technologies, Elbit Systems America, Barium & Chemicals, και Island Pyrochemicals, καθώς και από τις ισπανικές αρχές, να τοποθετηθούν, ακόμα δεν έχει δοθεί καμία απάντηση σχετικά.  Σύμφωνα με τη συνήθη πορεία, την οποία ακολουθούν τα εμπορικά πλοία σημαίας Η.Π.Α., το OCEAN GlADIATOR αναμένεται να βρεθεί εντός ελληνικών χωρικών υδάτων σε λιγότερο από 40 ώρες ενώ στην ελληνική επικράτεια, ήτοι στο Ηράκλειο στις 4.12.2025[https://www.marinetraffic.com/.../vessel:OCEAN%20GLADIATOR]  Από τα ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι η διέλευση, διαμετακόμιση ή διευκόλυνση μεταφοράς πολεμικού υλικού μέσω κρατικής επικράτειας, ακόμα κι αν το εν λόγω πλοίο δεν ελλιμενιστεί σε ελληνικό έδαφος αλλά διέλθει των ελληνικών χωρικών υδάτων εγείρονται σοβαρά ζητήματα συμμόρφωσης της χώρας μας  με το Διεθνές Ανθρωπιστικό Δίκαιο, καθώς και τήρησης των κρατικών μας υποχρεώσεων όπως αυτές απορρέουν από τη Συνθήκη για το Εμπόριο Όπλων (Arms Trade Treaty). Δεδομένης της εφαρμογής των κανόνων περί κρατικής ευθύνης για συνέργεια ή διευκόλυνση διεθνώς παράνομων πράξεων, καθώς και τήρησης της εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας περί εξαγωγής, διαμετακόμισης και ελέγχου στρατιωτικού υλικού αιτούμαστε, όπως αναλύεται στα επόμενα κεφάλαια του παρόντος, α. η  άμεση διερεύνηση της νομιμότητας της διέλευσης του πλοίου Ocean Gladiator από τα ελληνικά  χωρικά ύδατα, β.  γνωστοποίηση των σχετικών αδειοδοτήσεων ή εγκρίσεων που τυχόν έχουν χορηγηθεί και γ. η λήψη κάθε πρόσφορου μέτρου για την αποτροπή διαμετακόμισης πολεμικού υλικού κατά παράβαση του διεθνούς και ενωσιακού δικαίου.

IV. ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ 

Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 1 του Ν. 2168/1993 (ΦΕΚ Α-147/3-9-1993) «Ρύθμιση θεμάτων που αφορούν όπλα, πυρομαχικά, εκρηκτικές ύλες, εκρηκτικούς μηχανισμούς και άλλες διατάξεις», όπως αυτός έχει τροποποιηθεί με τους  Ν 4678/2020 και Ν. 5187/2025 [ΦΕΚ 48/Α/21-03-2025), 1.Απαγορεύεται η εισαγωγή από το εξωτερικό όπλων και λοιπών αντικειμένων που αναφέρονται στο άρθρ. 1, πλην των κατά τις διατάξεις του παρόντος άρθρου εξαιρουμένων.

Περαιτέρω από το άρθρο 4 παρ. 1, 2 και 6  του Ν. 2168/1993 σχετικά με την διαμετακόμιση ειδών που αναφέρονται στο άρθρο 1 παρ. 1 όπως όπλων1, πυρομαχικών 2 και εκρηκτικών υλών3, προκύπτει με σαφήνεια ότι η διαμετακόμιση εκρηκτικών υλών, επιτρέπεται κατόπιν άδειας του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, η οποία εκδίδεται μετά από σύμφωνη γνώμη των Υπουργών Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών. Για τη διαμετακόμιση με πλωτά θαλάσσια μέσα, η ανωτέρω άδεια εκδίδεται από τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, με τις ίδιες ως άνω προϋποθέσεις. 

1,Όπλο είναι κάθε μηχάνημα, το οποίο, με ωστική δύναμη που παράγεται με οποιονδήποτε τρόπο, εκτοξεύει βλήμα ή χημικές ουσίες ή ακτίνες ή φλόγες ή αέρια και μπορεί να επιφέρει κάκωση ή βλάβη της υγείας σε πρόσωπα ή βλάβη σε πράγματα ή να προκαλέσει πυρκαγιά και ιδίως κάθε πυροβόλο όπλο, χειροβομβίδα και νάρκη κάθε τύπου, όπως και κάθε συσκευή που μπορεί να προκαλέσει με οποιονδήποτε τρόπο τα ανωτέρω αποτελέσματα.

2 Πυρομαχικά είναι τα πάσης φύσεως εφόδια βολής, ιδίως τα φυσίγγια πολεμικών τυφεκίων, αυτομάτων, πολυβόλων, πιστολίων και περιστρόφων, τα βλήματα βαρέων όπλων και πυροβολικού, καθώς και τα συστήματα, που αποτελούνται από εκρηκτικές ύλες, εκρηκτικούς μηχανισμούς ή συνδυασμούς αυτών, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν όπως είναι ή να βληθούν με όπλα ευθυτενούς ή καμπύλης τροχιάς.

Στην έννοια των πυρομαχικών περιλαμβάνονται και τα ενεργά ή επί μέρους στοιχεία αυτών (καψύλια, κάλυκες, βολίδες, βραδύκαυστα υλικά κ.λ.π.), καθώς και τα φυσίγγια βλαπτικών χημικών ουσιών.

3.Εκρηκτικές ύλες είναι τα στερεά ή υγρά σώματα, τα οποία από οποιαδήποτε αιτία υφίστανται χημική μεταβολή και μετατρέπονται σε αέριες μάζες με συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών και πιέσεων, με αποτελέσματα βλητικά ή ρηκτικά (άρθρο 1 παρ. 1 ε. του Ν. Ν. 2168/1993

Επίσης, σύμφωνα με την παράγραφο 4 παρ. β του άρθρου 6 του Ν. 2168/1993, απαιτείται άδεια ακόμα και αν τα θαλάσσια μέσα διέρχονται μόνο από τα ελληνικά χωρικά ύδατα και μεταφέρουν αυτά νόμιμα, χωρίς να καταπλέουν σε ελληνικό λιμένα ή αγκυροβόλιο, όταν μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία και η διέλευση ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια των παράκτιων περιοχών της Χώρας, οι πλοίαρχοι των μέσων αυτών υποχρεούνται επιπλέον να αναγγείλουν τη διέλευση στη Διεύθυνση Ασφάλειας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής (ΑΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ.), εγγράφως, με κάθε πρόσφορο μέσο, τουλάχιστον δώδεκα (12) ώρες πριν την είσοδο στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Ως τέτοια επικίνδυνα φορτία νοούνται ιδίως τα φορτία μεγάλου κινδύνου εκρήξεως, τα πυρηνικά, τα βιοχημικά και ραδιενεργά υλικά, καθώς και η μεταφορά ειδών, ο συνδυασμός των οποίων είναι δυνατόν να προκαλέσει σοβαρούς κινδύνους για τις παράκτιες περιοχές της Χώρας ή το θαλάσσιο περιβάλλον. Στην αναγγελία του πλοιάρχου αναφέρονται τα στοιχεία της απόφασης της παραγράφου 3. Η Διεύθυνση Ασφάλειας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων σε συνεργασία με την καθ' ύλην αρμόδια Υπηρεσία του ΑΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ. δύνανται να υποδείξουν στον πλοίαρχο να ακολουθήσει συγκεκριμένο δρομολόγιο ή να ζητήσουν τη μη διέλευση του πλοίου από τα ελληνικά χωρικά ύδατα εφόσον κρίνουν ότι η διέλευση αυτή δεν είναι αβλαβής. Οι πλοίαρχοι των θαλάσσιων μέσων των περιπτώσεων α' και β' υποχρεούνται να υποβάλουν στις αρμόδιες λιμενικές και τελωνειακές αρχές δήλωση διαμετακόμισης, η οποία θα περιλαμβάνει τα στοιχεία που καθορίζονται με τις διατάξεις της απόφασης της παραγράφου 3.

Αναφορικά με τις άδειες διαμετακόμισης όπως προβλέπονται στο άρθρο 4 παρ. 2 του Ν. 2168/1993 καθώς και στο άρθρο 6 της ΚΥΑ 3009/2-21-γ [ΦΚ 301/21-04-1994] ορίζεται ειδικότερα, ότι σχετικά με τους όρους και προϋποθέσεις ασφαλούς διαμετακόμισης όταν τα υπό διαμετακόμιση φορτία εμπίπτουν σε μια από τις κατηγορίες επικίνδυνων φορτίων, που καθορίζονται από τους ισχύοντες Διεθνείς Κώδικες και Κανονισμούς και την Ελληνική Νομοθεσία, τηρούνται, με μέριμνα του ενδιαφερομένου, οι όροι και οι προϋποθέσεις ασφαλούς συσκευασίας, μεταφοράς, φορτοεκφόρτωσης, στοιβασίας, αποθήκευσης και φύλαξης, που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις. 

Παράλληλα, σύμφωνα με το άρθρο 2 της Συνθήκη περί Εμπορίας Όπλων η οποία κυρώθηκε με τον Ν. 4315/2016, ορίζει ότι η Συνθήκη εφαρμόζεται σε όλα τα συμβατικά όπλα των ακόλουθων κατηγοριών:

i. άρματα μάχης·

ii. τεθωρακισμένα οχήματα μάχης·

iii. πυροβόλα μεγάλου διαμετρήματος·

iv. μαχητικά αεροσκάφη·

v. επιθετικά ελικόπτερα·

vi. πολεμικά πλοία·

vii. πυραύλους και εκτοξευτές πυραύλων· και

viii. ελαφρά και μικρά όπλα.

Περαιτέρω  στο άρθρο 3 της ίδιας Συνθήκης με τίτλο  «Πυρομαχικά /Μονάδες πυρομαχικών» ορίζεται ότι «Κάθε Συμβαλλόμενο Κράτος οφείλει να θεσπίσει και να διατηρεί ένα εθνικό σύστημα ελέγχου για τη ρύθμιση της εξαγωγής πυρομαχικών/μονάδων πυρομαχικών που βάλλονται, εκτοξεύονται ή παραδίδονται από τα συμβατικά όπλα που καλύπτονται από το Άρθρο 2 παράγραφος 1, και να εφαρμόζει τις διατάξεις των Άρθρων 6 και 7 πριν από την έγκριση της εξαγωγής των εν λόγω πυρομαχικών/μονάδων πυρομαχικών» ενώ σύμφωνα με το άρθρο 4 της ίδιας Συνθήκης επιβάλλονται υποχρεώσεις σχετικά με τα μέρη και τα εξαρτήματα, ορίζοντας ότι: «Κάθε Κράτος Μέρος θα καθιερώσει και θα διατηρεί ένα εθνικό σύστημα ελέγχου για το έλεγχο της εξαγωγής εξαρτημάτων και συστατικών μερών, όταν η εξαγωγή είναι σε μορφή που δίνει τη δυνατότητα συναρμολόγησης συμβατικών όπλων που καλύπτονται από το Άρθρο 2(1) και θα εφαρμόζει τις διατάξεις του Άρθρου 6 και του Άρθρου 7 πριν αδειοδοτήσει την εξαγωγή των εν λόγω εξαρτημάτων και συστατικών μερών». 

Σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ. 3 της ως άνω Συνθήκης ορίζονται σειρά απαγορεύσεων, μεταξύ των οποίων: «3. Ένα συμβαλλόμενο κράτος δεν εκδίδει άδεια για τη μεταβίβαση συμβατικών όπλων ή σχετικών προϊόντων, εφόσον γνωρίζει, κατά τον χρόνο έκδοσης της άδειας, ότι τα όπλα ή τα προϊόντα πρόκειται να χρησιμοποιηθούν για τη διάπραξη γενοκτονίας, εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας, σοβαρών παραβιάσεων των Συμβάσεων της Γενεύης του 1949, επιθέσεων κατά πολιτικών στόχων ή προστατευόμενων αμάχων, ή άλλων εγκλημάτων πολέμου, όπως περιγράφονται στις διεθνείς συνθήκες στις οποίες είναι συμβαλλόμενο μέρος το εν λόγω κράτος».

Εν συνεχεία στη διάταξη του άρθρου 9 της ίδιας Συνθήκης προβλέπεται ότι «Κάθε συμβαλλόμενο κράτος λαμβάνει κατάλληλα μέτρα, όπου αυτό είναι αναγκαίο και εφικτό, για να ρυθμίσει τη διέλευση ή μεταφόρτωση μέσω του εδάφους του συμβατικών όπλων που εμπίπτουν στο άρθρο 2, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο». 

Τέλος, δέον σημειωθεί ότι σύμφωνα με την Κοινή Θέση 2008/944/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου της ΕΕ [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020D1464&from=en], απαγορεύεται η εξαγωγή στρατιωτικής τεχνολογίας ή υλικού όταν υπάρχει σαφής ή σοβαρός κίνδυνος ότι το εξαγόμενο υλικό: (α) μπορεί να χρησιμοποιηθεί για σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου (2ο κριτήριο), (β) μπορεί να συμβάλει στην παράταση ένοπλης σύρραξης ή στην αποσταθεροποίηση περιοχής (3ο και 4ο κριτήριο), ή (γ) είναι δυνατόν να υποστεί εκτροπή ή ανεπιθύμητη επανεξαγωγή (7ο κριτήριο) ενώ σύμφωνα με το άρθρο 6, τα ίδια κριτήρια εφαρμόζονται και στα υλικά διπλής χρήσης – όπως ο εμπλουτισμένος χάλυβας στρατιωτικής χρήσης – όταν αυτά προορίζονται για στρατιωτική αξιοποίηση ή για κρατικούς αποδέκτες σχετικού χαρακτήρα.

V. ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ – ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΕΥΘΥΝΗΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ

Πέραν όσων εκτέθηκαν ανωτέρω στα Κεφάλαια Ι έως IV της παρούσας, επισημαίνεται ότι η Ελληνική Δημοκρατία δεσμεύεται από συγκεκριμένες, σαφείς και ενισχυμένες διεθνείς υποχρεώσεις, οι οποίες απορρέουν τόσο από δεσμευτικές πράξεις των οργάνων του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών όσο και από το διεθνές συμβατικό και εθιμικό δίκαιο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη γνωμοδοτική απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ (A/RES/ES-10/24), τα Κράτη Μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, υποχρεούνται να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να αποτρέπεται η εισαγωγή, μεταφορά ή διαμετακόμιση όπλων, πυρομαχικών και συναφών υλικών προς το Ισραήλ, ως δύναμη Κατοχής, σε κάθε περίπτωση κατά την οποία υφίστανται εύλογες υπόνοιες ότι τα εν λόγω υλικά ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν στα Κατεχόμενα Παλαιστινιακά Εδάφη.

Περαιτέρω, από τη γνωμοδοτική απόφαση της 19ης Ιουλίου 2024 του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης (ICJ) προκύπτει δέσμη υποχρεώσεων για τα Κράτη Μέλη, ιδίως η υποχρέωση μη παροχής οποιασδήποτε μορφής συνδρομής ή υποστήριξης σε παράνομες εποικιστικές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένης της μη παροχής βοήθειας που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε σχέση με τους εποικισμούς στα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη, σύμφωνα και με το Ψήφισμα 465 (1980) του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, καθώς και η υποχρέωση λήψης μέτρων λογοδοσίας και σεβασμού του διεθνούς δικαίου υπό οποιεσδήποτε συνθήκες.

Επιπλέον, στην Έκθεση της Ειδικής Εισηγήτριας του ΟΗΕ για την κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στα παλαιστινιακά εδάφη που κατελήφθησαν από το 1967 (A/80/492), υπογραμμίζεται ρητώς η υποχρέωση των Κρατών να αρνούνται την ασφαλή διέλευση πλοίων, όταν η διέλευση αυτή δεν συνιστά «αθώα διέλευση» κατά τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) και ενέχει κίνδυνο να καταστήσει το παράκτιο κράτος συνένοχο σε διεθνή εγκλήματα, παραβιάσεις του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών ή επιτακτικών κανόνων διεθνούς δικαίου (jus cogens). Υπό το πρίσμα αυτό, επισημαίνεται ότι η Ελλάδα, εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων έως δώδεκα (12) ναυτικά μίλια από τη γραμμή βάσης, ασκεί πλήρη κυριαρχία κατά το άρθρο 2 της UNCLOS. Η δε διέλευση ξένων πλοίων επιτρέπεται μόνον εφόσον είναι «αθώα», κατά το άρθρο 19 της UNCLOS. Η μεταφορά στρατιωτικού υλικού που προορίζεται για ένοπλη σύρραξη ή για χρήση από εμπόλεμο μέρος δεν συνιστά αθώα διέλευση, ιδίως κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου αυτού (ιδίως εδάφια α’, β’, κ’).

Η παράλειψη των αρμόδιων ελληνικών αρχών να ασκήσουν έλεγχο, να ζητήσουν διευκρινίσεις ή να λάβουν προληπτικά μέτρα κατά την είσοδο ή διέλευση τέτοιου πλοίου συνιστά μη συμμόρφωση προς τα άρθρα 21 και 25 της UNCLOS, τα οποία παρέχουν στο παράκτιο κράτος το δικαίωμα και την υποχρέωση να αποτρέπει παραβιάσεις των νόμων και κανονισμών του.

Περαιτέρω, η Ελλάδα, ως κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμβαλλόμενο μέρος στο Καταστατικό της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου και στη Συνθήκη για το Εμπόριο Όπλων (Arms Trade Treaty), υποχρεούται να μην συνδράμει, άμεσα ή έμμεσα, σε εγκλήματα διεθνούς δικαίου και να απαγορεύει τη διαμετακόμιση όπλων όταν έχει γνώση ή βάσιμες ενδείξεις ότι αυτά ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν για τη διάπραξη γενοκτονίας, εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας ή εγκλημάτων πολέμου (άρθρο 6 της Συνθήκης για το Εμπόριο Όπλων- ATT).

Επιπλέον, βάσει του άρθρου 1 της Τέταρτης Σύμβασης της Γενεύης, η Ελλάδα φέρει υποχρέωση όχι μόνο να σέβεται, αλλά και να διασφαλίζει τον σεβασμό του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου υπό οποιεσδήποτε συνθήκες. Τέλος, η μεταφορά όπλων ή πυρομαχικών που προορίζονται για επιχειρήσεις οι οποίες ερευνώνται διεθνώς (συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν καταγγελθεί ενώπιον του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου), δύναται να στοιχειοθετήσει ευθύνη για συνέργεια ή υπόθαλψη κατά το άρθρο 25 παράγραφος 3 του Καταστατικού της Ρώμης.

Ενόψει όλων των ανωτέρω, και δεδομένου ότι το πλοίο OCEAN GLADIATOR φέρεται να έχει τελικό προορισμό το λιμάνι του Ασντόντ στο Ισραήλ, σε συνδυασμό με τις σοβαρές και τεκμηριωμένες καταγγελίες για συνεχιζόμενα εγκλήματα πολέμου, εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας και γενοκτονία εις βάρος του παλαιστινιακού πληθυσμού στη Λωρίδα της Γάζας, καθίσταται νομικά επιβεβλημένο να μην εκδοθεί άδεια διαμετακόμισης και να μην επιτραπεί η διέλευση ή ο ελλιμενισμός του εν λόγω πλοίου σε ελληνικά χωρικά ύδατα ή λιμένες.

Η άδεια διέλευσης ή ελλιμενισμού θα συνιστούσε επομένως, μεταξύ άλλων: α) παραβίαση του καθεστώτος μη αθώας διέλευσης κατά την UNCLOS,  β) παραβίαση της αρχής της ουδετερότητας κατά το διεθνές εθιμικό δίκαιο και τη Σύμβαση της Χάγης V (1907), γ) έκθεση της χώρας σε κινδύνους πολέμου ή και αντιποίνων κατά τα άρθρα 141-143 του Ποινικού Κώδικα (προσβολές της διεθνούς ειρήνης της χώρας), δ) θεμελίωση κρατικής και ενδεχόμενης ατομικής ποινικής ευθύνης για παράλειψη πρόληψης ή για συνέργεια σε διεθνή εγκλήματα, κατά το άρθρο 25 παρ. 3 στοιχ. γ΄ του Καταστατικού της Ρώμης.

Κατά συνέπεια, η Ελληνική Δημοκρατία και τα αρμόδια όργανά της υποχρεούνται, βάσει του διεθνούς και εσωτερικού δικαίου, να λάβουν όλα τα αναγκαία προληπτικά μέτρα ώστε να αποτραπεί οποιαδήποτε διευκόλυνση πράξεων που ενδέχεται να συνιστούν άμεση ή έμμεση συμμετοχή σε εγκλήματα πολέμου, εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας ή γενοκτονία.

Επειδή, από τον Οκτώβριο του έτους 2025, οπότε τέθηκε σε ισχύ συμφωνία εκεχειρίας, προκύπτει, βάσει διεθνώς καταγεγραμμένων και δημοσίως προσβάσιμων στοιχείων, ότι η κατάπαυση του πυρός έχει επανειλημμένως παραβιαστεί από τις ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις, με αποτέλεσμα τον θάνατο εκατοντάδων Παλαιστινίων αμάχων, συμπεριλαμβανομένων ανηλίκων, καθώς και την εκδήλωση επιθέσεων κατά μη στρατιωτικών στόχων, μεταξύ των οποίων σχολικές εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούνταν ως καταφύγια αμάχων, ενώ, παράλληλα, ο άμαχος πληθυσμός της Λωρίδας της Γάζας εκτίθεται σε συνθήκες που δεν συνάδουν με τις ελάχιστες απαιτήσεις προστασίας της ανθρώπινης ζωής και αξιοπρέπειας, λόγω της εκτεταμένης καταστροφής της αστικής υποδομής, της ακαταλληλότητας των κατοικιών,  η στέρηση βασικών μέσων επιβίωσης από τον άμαχο πληθυσμό και της συστηματικής παρεμπόδισης εισόδου αναγκαίας ανθρωπιστικής βοήθειας, ήτοι τροφίμων, φαρμάκων και ειδών πρώτης ανάγκης, γεγονότα τα οποία συνιστούν σοβαρές, αυτοτελείς και διαρκείς παραβιάσεις του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου και, κατά περίπτωση, στοιχειοθετούν διεθνή εγκλήματα.  

Επειδή, οι ανωτέρω πράξεις τελούνται παρά την ύπαρξη συμφωνίας εκεχειρίας, έστω και υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών, γεγονός που καταδεικνύει επαναλαμβανόμενο μοτίβο καταπάτησης διεθνών δεσμεύσεων χωρίς αποτελεσματικές διεθνείς συνέπειες,

Επειδή, παρά τη συνέχιση σοβαρών παραβιάσεων, συμπεριλαμβανομένων εγκλημάτων πολέμου, εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας και πράξεων που διεθνώς ερευνώνται ως γενοκτονία, το Κράτος του Ισραήλ εξακολουθεί να συνάπτει στρατιωτικές, οικονομικές και εμπορικές συμφωνίες με τρίτα κράτη, μεταξύ των οποίων και η Ελληνική Δημοκρατία,

Επειδή, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο της θάλασσας, και ιδίως το άρθρο 19 παρ. 2 και 3 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS), η μεταφορά στρατιωτικού υλικού προς εμπόλεμο μέρος δεν συνιστά «αθώα διέλευση» ( (non-innocent  passage) [https://cil.nus.edu.sg/.../1982-United-Nations-Convention...],ως εκ τούτου, το σχετικό πλοίο δεν απολαύει του δικαιώματος ειρηνικής διέλευσης από τα χωρικά ύδατα της Ελληνικής Δημοκρατίας, Επειδή, η διέλευση ή ο ελλιμενισμός πλοίου που μεταφέρει στρατιωτικό υλικό προς εμπόλεμο μέρος παραβιάζει την αρχή της ουδετερότητας, όπως αυτή κατοχυρώνεται στη Σύμβαση της Χάγης V του 1907 και στο διεθνές εθιμικό δίκαιο, σύμφωνα με την οποία τα ουδέτερα κράτη υποχρεούνται να προστατεύουν το έδαφός τους, συμπεριλαμβανομένων των χωρικών υδάτων, από τη χρήση τους για στρατιωτικούς σκοπούς από τα εμπόλεμα μέρη,

Επειδή, κατά το διεθνές δίκαιο, ουδέτερο κράτος δεν επιτρέπεται να παρέχει άμεσα ή έμμεσα πολεμικά πλοία, πυρομαχικά ή άλλο στρατιωτικό υλικό σε εμπόλεμο μέρος, ενώ οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα οφείλει να ασκείται χωρίς διάκριση μεταξύ των εμπολέμων μερών,

Επειδή, η παραβίαση της αρχής της ουδετερότητας συνεπάγεται απώλεια της προστασίας που αυτή παρέχει, εκθέτοντας το ουδέτερο κράτος σε κινδύνους ένοπλης βίας, αντίποινα και παράπλευρες απώλειες, κατά παράβαση και των άρθρων 141–143 του Ποινικού Κώδικα,

Επειδή, η άδεια εισόδου, διέλευσης ή ελλιμενισμού πλοίου που μεταφέρει στρατιωτικό υλικό προς εμπόλεμο μέρος δύναται να θεμελιώσει κρατική ευθύνη, καθώς και ενδεχόμενη ατομική ποινική ευθύνη αρμοδίων οργάνων, λόγω παράλειψης πρόληψης ή λόγω συνέργειας σε διεθνή εγκλήματα,

Επειδή, τόσο η Σύμβαση για την Πρόληψη και Καταστολή του Εγκλήματος της Γενοκτονίας του 1948 όσο και οι Συμβάσεις της Γενεύης, καθώς και το διεθνές εθιμικό δίκαιο, δεν περιορίζονται στην απαγόρευση τέλεσης διεθνών εγκλημάτων, αλλά επιβάλλουν στα Συμβαλλόμενα Κράτη θετική υποχρέωση πρόληψης και αποτροπής αυτών,

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 25 παρ. 3 στοιχ. γ΄ του Καταστατικού της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου, ποινική ευθύνη φέρουν όχι μόνο οι άμεσοι δράστες, αλλά και όσοι διευκολύνουν, ενισχύουν ή συνεισφέρουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο στην τέλεση ή απόπειρα τέλεσης διεθνών εγκλημάτων,

Επειδή, βάσει του άρθρου 26 της UNCLOS, η Ελληνική Δημοκρατία διατηρεί το δικαίωμα και την υποχρέωση να λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποτροπή μη αθώας διέλευσης, καθώς και να διενεργεί τελωνειακό, διοικητικό και ουσιαστικό έλεγχο του πλοίου και του φορτίου του,

Επειδή, βάσει της αρχής της ουδετερότητας και των διατάξεων του Ποινικού Κώδικα, οι αρμόδιοι φορείς της Ελληνικής Δημοκρατίας υποχρεούνται να απαγορεύσουν την είσοδο και τον ελλιμενισμό πλοίων που εμπλέκονται σε πράξεις οι οποίες δύνανται να συνιστούν άμεση ή έμμεση παροχή στρατιωτικής βοήθειας σε εμπόλεμο μέρος,

Επειδή, τέλος, βάσει του Καταστατικού της Ρώμης, των Συμβάσεων της Γενεύης, της Σύμβασης κατά της Γενοκτονίας και των κανόνων του διεθνούς εθιμικού δικαίου, η Ελληνική Δημοκρατία και τα αρμόδια όργανά της φέρουν υποχρέωση πρόληψης και μη διευκόλυνσης εγκλημάτων πολέμου, εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας και γενοκτονίας,

Επειδή, η διεθνής ευθύνη του Ελληνικού Κράτους θεμελιώνεται και ενισχύεται από το εσωτερικό δίκαιο, και ιδίως από το άρθρο 2 §1 του Συντάγματος περί σεβασμού και προστασίας της αξίας του ανθρώπου, το άρθρο 25 §1 του Συντάγματος περί δεσμευτικότητας των θεμελιωδών δικαιωμάτων και του διεθνούς δικαίου, το άρθρο 28 §1 του Συντάγματος περί υπεροχής των κυρωμένων διεθνών συμβάσεων, καθώς και από τις σχετικές διατάξεις του Ποινικού Κώδικα (άρθρο 134 ΠΚ, κατά περίπτωση) περί διεθνών εγκλημάτων και τον Ν. 3948/2011, με τον οποίο η ελληνική έννομη τάξη προσαρμόστηκε στο Καταστατικό της Ρώμης του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου, με αποτέλεσμα η παράλειψη συμμόρφωσης προς τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας να δύναται να συνιστά παράνομη πράξη του Κράτους και να θεμελιώνει, κατά περίπτωση, ποινική ή πειθαρχική ευθύνη κρατικών οργάνων.

Επειδή, σύμφωνα με την από 20.10.2025 έκθεση της Ειδικής Εισηγήτριας του ΟΗΕ για την κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στα κατεχόμενα παλαιστινιακά εδάφη (A/80/492, “Gaza Genocide: A Collective Crime”), η διεξαγωγή πράξεων που ενδέχεται να συνιστούν γενοκτονία ενεργοποιεί υποχρεώσεις erga omnes partes για όλα τα κράτη που δεσμεύονται από τη Σύμβαση για την Πρόληψη και Καταστολή του Εγκλήματος της Γενοκτονίας (1948), συμπεριλαμβανομένης της υποχρέωσης πρόληψης, μη συνδρομής και μη διευκόλυνσης διεθνών εγκλημάτων· στο πλαίσιο αυτό, κράτη όπως η Ελλάδα, ως συμβαλλόμενο μέρος στη Σύμβαση και μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΗΕ, υπέχουν διεθνή ευθύνη να διασφαλίζουν ότι καμία πράξη ή παράλειψή τους — συμπεριλαμβανομένων πολιτικών, στρατιωτικών, οικονομικών ή διπλωματικών σχέσεων — δεν συνιστά συνδρομή κατά το άρθρο 16 των Άρθρων της Επιτροπής Διεθνούς Δικαίου για την Ευθύνη Κρατών, ούτε παραβιάζει την υποχρέωση δέουσας επιμέλειας για την αποτροπή σοβαρών παραβιάσεων του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου και του δικαίου ανθρωπίνων δικαιωμάτων.[https://www.ohchr.org/.../a80492-gaza-genocide-collective...].

Επειδή, το παρόν θα διαβιβαστεί στο Γραφείο της Εισαγγελίας του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου, σύμφωνα με το άρθρο 15 παρ. 1 του Καταστατικού της Ρώμης, προς ενδεχόμενη ένταξή του στην προκαταρκτική διαδικασία, στο πλαίσιο της υποχρέωσης καταγραφής και τεκμηρίωσης πράξεων ή παραλείψεων που ενδέχεται να συνιστούν εγκλήματα πολέμου, εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας ή/και πράξεις γενοκτονίας.

ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ

ΖΗΤΟΥΜΕ

1. Την απαγόρευση εισόδου στα χωρικά ύδατα της Ελλάδος, καθώς υπάρχουν σοβαρές  υπόνοιες ότι φέρει φορτίο που συνιστά στρατιωτική βοήθεια σε εμπόλεμο μέρος και συνεπώς δεν πληροί τις προϋποθέσεις του «αθώου περάσματος».

2. Επικουρικά την έγκαιρη προειδοποίηση στο πλήρωμα του ως άνω πλοίου ότι εφόσον εισέλθει στα χωρικά ύδατα δεν χαίρει αυτομάτως του δικαιώματος περάσματος και ότι θα υποστεί τελωνειακό, διοικητικό έλεγχο και έλεγχο ασφάλειας στο πλοίο OCEAN GLADIATOR σε κατάλληλο σημείο, είτε εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων ή κατά την είσοδο του στον Πειραιά.

3. Τη διενέργεια ελέγχου με σκοπό την επαλήθευση του φορτίου του πλοίου και της τελικής του διαδρομής.

4. Την άσκηση ποινικών διώξεων σε περίπτωση που επαληθευθεί η μεταφορά στρατιωτικού υλικού προς εμπόλεμο μέρος κατά παράβαση της

αρχής του αθώου περάσματος και λόγω έκθεσης σε κίνδυνο της εθνική ασφάλειας της χώρας καθώς και κατά

Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 22 Δεκεμβρίου 2025 20:55