Δευτέρα, 12 Μαρτίου 2018 22:34

Oδός Αβύσσου αριθμός 0

1947 1950 Κολαστήριο Μακρονήσου.

Πώς μπορούν οι λέξεις να αποτυπώσουν σε ένα χαρτί αυτά τα χρόνια.

" Κείνο το βράδυ σώπαιναν οι λύκοι γιατί ούρλιαζαν οι άνθρωποι" , γράφει ο Μενέλαος Λουντέμης στο βιβλίο του" οδός Αβύσσου αριθμός Ο" που κυκλοφορώντας το 1962, του στερεί την ελληνική ιθαγένεια και γίνεται η αιτία να κατηγορηθεί για "προπαρασκευαστικές πράξεις έσχατης προδοσίας".

Σχεδόν 70 χρόνια μετά ανεβαίνει - χωρίς ακόμα να απαντηθούν τα γεγονότα, τα γιατί, η σφαγή της 8ης Δεκέμβρη- σαν θεατρική παράσταση στον πολυχώρο OLVIO.

Με το βιβλίο συναντηθήκαμε προεφηβικά.

Ήμουν εκεί γύρω στα 11 , Πέμπτη Δημοτικού, για καιρό άρρωστη στο κρεβάτι από λοιμώδη ασθένεια και φυσικά εκτός σχολείου.

Άνοιξη του 1971 στην ΛΑΡΚΟ που μεγάλωνα, εποχή χούντας σε ένα γκέτο εργατών που το βήμα το καθόριζε η σκουριά του νικελίου και η "μπουρού" που σφύριζε ανάμεσα στις βάρδιες.

Μόνη μου αγάπη το βιβλίο , "διαβαστού" με φώναζε ο μικρός μου αδελφός, σε ένα ψάξιμο στην ντουλάπα - παιδικό ελάττωμα- ανακάλυψα το βιβλίο .

Δεν το άφησα από τα χέρια μου, οργή , πόνος, δάκρυα , για όσα γίνονταν σε αυτό το άγνωστο για μένα νησί που αδυνατούσα να φανταστώ τον τόπο και τον χρόνο της ύπαρξης του.

Όταν έφτασα στην τελευταία σελίδα είχα πια μεγαλώσει. Αλλιώς μίλαγα , κοιτούσα , ανέπνεα, εντύπωση είχε κάνει στον πατέρα μου η ερώτηση μου , αν όντως υπήρχε στον ηλιόλουστο τόπο μας ένα νησί βγαλμένο από την κόλαση που έδεναν ανθρώπους μαζί με γάτες και τους πέταγαν στη θάλασσα, τότε και κείνος κατάλαβε πως ο Λουντέμης με είχε πάρει από το χέρι μικρή για να με περάσει σε μια άλλη - άγνωστη ακόμα όχθη- μεγάλη.

Κάθε λέξη του βιβλίου χαράχτηκε στο μυαλό μου σαν να’ χε γίνει με πυρωμένο σίδερο.

Έτσι λοιπόν τόσα χρόνια μετά, σαν είδα ότι ανεβαίνει στο Θέατρο σε κείμενο Σοφίας Αδαμίδου και σκηνοθεσία Ρουμπίνη Μοσχοχωριτου, δεν υπήρχε περίπτωση να μην είμαι εκεί στο OLVIO.

Πηγαίνοντας προς την θέση μου τα μάτια μου στο σκηνικό με τις πέτρες , ακούγοντας τα "παραγγέλματα" από τα μεγάφωνα του "στρατοπέδου συγκέντρωσης και αναμόρφωσης" , το μυαλό - περίεργο μηχάνημα αλήθεια- εμφανίζει μπροστά μου την πρώτη εικόνα από την ταινία " Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο" .

Η ιστορία του Γιώργη και του Παναγή που φτάνουν μαζί δεμένοι με χειροπέδες από το Μεταγωγών στο νησί, ενεργοποιεί την μνήμη , το βιβλίο καλά κρυμμένα σε μυστική φλέβα κυλάει ξανά ελεύθερο με σάρκα και οστά , περπατάει στη σκηνή , μιλάει ανασαίνει , λίγα βήματα μπροστά μου , μπορώ να το αγγίξω.

Μαζί του όλα τα ερωτηματικά , οι φόβοι, η ιστορία που κρύβει το πρόσωπο της στα χέρια της , που ακόμα αρνείται να δει.

" Τόσα πολλά εγκλήματα , πως μπόρεσαν να χωρέσουν σε ένα τόσο μικρό νησί?"

Αναρωτιέται ο Γιώργης που άντεξε τα βασανιστήρια, τον τρόμο, την απελπισία, την απώλεια του "αδελφού του Παναγή", τον εγκλεισμό του για μήνες σε νευρολογική κλινική , για να βαδίσει στο τέλος όρθιος στο εκτελεστικό απόσπασμα.

Η σκηνοθέτης Ρουμπίνη Μοσχοχωριτου βασισμένη πάνω στο υπέροχο κείμενο της Σοφίας Αδαμίδου , που ακολουθεί πιστά το βιβλίο, έκτισε μια παράσταση πάνω σε ανθρώπινα μέτρα.

Δεν κρίνει, παρακολουθεί τους ήρωες σκηνή σκηνή , με ότι αλλαγές έχει η επίδραση του ενός πάνω στον άλλο.

Από τον βαρκάρη που σχηματοποιεί όλους τους βαρκάρηδες του νησιού , την αδιάφορη συμπάθεια του και το σκύψιμο του κεφαλιού στο σύστημα, ως το " καρφί" του στρατοπέδου που παρακολουθεί τους ήρωες σε εντεταλμένη υπηρεσία , μέχρι τον γιατρό που ξέρει πως όσο γρηγορότερα γίνουν καλά τόσο θα βασανιστούν μέχρι θανάτου , αλλά τρέμει και τον ίσκιο του, οι τρόποι βασανιστηρίων ,το κουβάλημα της πέτρας στη θάλασσα για να γίνει δρόμος ως το Λαύριο, το "αεροπλανάκι" η ψεύτικη απόλυση, τα κλεμμένα γράμματα των μαμάδων και αγαπημένων, όλη η φρίκη του εγκλεισμού και η αγγλικης έμπνευσης και σχεδιασμού του στρατοπέδου εμπλουτισμένη με χιτλερικής μεθόδου βασανισμού από κείνους που ως " σύμμαχοι " ήρθαν να καθυποτάξουν με κάθε μέσο την βούληση ενός κινήματος βοηθώντας την αστική τάξη που είχε δει το χάρο με τα μάτια της.

Η εντολή είναι μια η απόσπαση της "δήλωσης μετανοίας" με κάθε τρόπο και μέσο.

Το βλέπουμε στον υπολοχαγό Γκούντα από α ρούχα μέχρι το στήσιμο, την ομιλία , το βάδισμα , τον τρόπο που διαχειρίζεται τον λόγο, τα "κόλπα σπασίματος" , και πάνω απ' όλα τα βλέμματα που μιλάνε πιο οδυνηρά και καθοριστικά από την γλώσσα, δίνοντας μας μια καθαρή εικόνα "δημίων" στην Μακρόνησο.

Η πιο ακραία ωραία σκηνή του Γκούντα η σκηνή προπαγάνδας για επαναφορά στην μάννα πατρίδα.

Συγκινητική η μορφή του αγράμματου δεσμοφύλακα "Μελιτζάνα" που παραλαμβάνει τους κρατούμενους από το Μεταγωγών στο καΐκι και από κει στο νησί , γίνεται η σκια τους, τους τρομοκρατεί πιστεύοντας πως θα σπάσουν και θα κερδίσει γαλόνια και αμοιβή, αλλά ο Παναγής και ο Γιώργης βρίσκουν ανοιχτή μια ρωγμή της ψυχής του, βγάζοντας στην επιφάνεια έναν εαυτό που ούτε ο ίδιος φανταζόταν πως έχει, και που αυτός ο καινούργιος άνθρωπος μπορεί να φτάσει.

Ο Παναγής και ο Γιώργης

Μαζί φίλοι ιδεολόγοι κομμουνιστές ανεβαίνουν μαζί πέτρα την πέτρα , βασανιστήριο το βασανιστήριο, με αγάπη και πόνο αληθινό ο ένας για τον άλλο ,ίδιοι μα και διαφορετικοί , σύντροφοι , δεμένοι στην ίδια μοίρα με άλλο τέλος , διανοούμενος ο πρώτος με αγάπη για την ζωή και την αγάπη του που τον περιμένει , φτάνοντας στην τρέλα και τον θάνατο, μορφωμένος ο δεύτερος που θα τραβήξει ως το τέλος χάνοντας τη ζωή του στο απόσπασμα.

Η "Οδός Αβύσσου αριθμός 0" είναι ένα απόλυτα επίκαιρο έργο. Βγαίνοντας από την παράσταση εκεί στην Ιερά οδό και Φαλαισίου, έχεις κάνει τις συνδέσεις με το σήμερα την εποχή των μνημονίων, της ακραίας φτώχειας , της ίδιας θέλησης της ίδιας αστικής τάξης και των εργαλείων της και έχεις μπροστά σου την αντίσταση , την αλληλεγγύη , τις μάχες για το σήμερα της δικιάς σου τάξης.

Με παρακαταθήκη την ιστορία μας λοιπόν μπροστά για να μην αφήσουμε ξανά την βαρβαρότητα να έρθει.

Χρύσα Κατσιματίδου

ODOS.AVI

FB IMG 1520768873205

FB IMG 1520768753791

FB IMG 1520768724135

FB IMG 1520768839222

Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 12 Μαρτίου 2018 23:44
Το e la libertà.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια με υβριστικό, ρατσιστικό, σεξιστικό φασιστικό περιεχόμενο ή σχόλια μη σχετικά με το κείμενο

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.