Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2025 23:48
Ο κινηματογράφος του Παναχί και η τέχνη της παράνομης διάδοσης της αλήθειας - Siyavash Shahabi
Σε μια εκδήλωση που διοργανώθηκε προς τιμήν του γενναίου και αντιστασιακού κινηματογράφου, ο Ιρανός σκηνοθέτης Τζαφάρ Παναχί και ο θρυλικός σκηνοθέτης Μάρτιν Σκορσέζε έκαναν μια βαθιά συζήτηση για τα εμπόδια, τις πηγές έμπνευσης και τη δύναμη του κινηματογράφου υπό ακραίες συνθήκες περιορισμού. Η συζήτηση, που πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη, έδωσε στον Παναχί την ευκαιρία να μιλήσει για τις ρίζες του πάθους του και για το πώς η 20ετής απαγόρευση της κινηματογραφικής του δραστηριότητας τον ώθησε προς νέες μορφές αφήγησης. Ο Παναχί απέδωσε την πεισματάρικη φύση του στην εργατική τάξη στην οποία μεγάλωσε και στην εντολή του πατέρα του να μην υποκύπτει ποτέ.
Κατηγορία Κινηματογράφος
Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2025 22:47
«Ένα απλό ατύχημα»: σινεμά αντίστασης και ανθρωπιάς από τον διωκόμενο Ιρανό Τ. Παναχί
Στο «Ένα απλό ατύχημα» ο Παναχί καταφέρνει να μιλήσει με δεξιοτεχνία όχι απλά για την προσωπική του ιστορία, μα πάνω απ’ όλα για το συλλογικό τραύμα ενός ολόκληρου λαού. Ο ίδιος έχει δηλώσει σε συνέντευξή του: «Τα πράγματα που εξιστορούνται στην ταινία, δεν ήταν όλα προσωπικές μου εμπειρίες. Ήταν κυρίως πράγματα που είχα ακούσει όταν πέρασα χρόνο στη φυλακή. Από φυλακισμένους που εξέτιαν μεγάλες ποινές, 5, 10, 15 χρόνια. Και οι οποίοι είχαν ακούσει αυτά τα πράγματα από κρατούμενους που ήταν εκεί πριν από αυτούς. Έτσι, ήταν μια συλλογική εμπειρία που κάλυπτε σχεδόν μισό αιώνα. Και την συμπύκνωσα σε 4…
Κατηγορία Κινηματογράφος
Κυριακή, 23 Μαρτίου 2025 13:18
Η Γέννηση ενός Έθνους: Καθημερινός Ρατσισμός στην Αμερική στις αρχές του 20ου αιώνα
Elizabeth Garner Masarik Averill Earls Η βωβή ταινία του 1915 Η Γέννηση ενός Έθνους είναι μια από τις πιο γνωστές και αμφιλεγόμενες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ. Η επιτυχία της έκανε τον σκηνοθέτη Ντ. Γ. Γκρίφιθ διάσημο, ενώ η ταινία, ένα δείγμα ρατσιστικής προπαγάνδας, καταχωρήθηκε στα χρονικά της ιστορίας του κινηματογράφου. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή ταινία με ένα τρομακτικό μήνυμα, το οποίο υποστήριζε ότι η αναγέννηση της Αμερικής μετά τον Εμφύλιο Πόλεμο ήταν δυνατή μόνο μέσω της εξουσίας της λευκής υπεροχής. Η Γέννηση ενός Έθνους εξακολουθεί να μελετάται στις σχολές κινηματογράφου λόγω της πρώιμης χρήσης από τον Γκρίφιθ δραματικών τεχνικών κάμερας…
Κατηγορία Κινηματογράφος
Παρασκευή, 07 Μαρτίου 2025 09:53
Το βραβευμένο με Όσκαρ «No Other Land» δείχνει το πραγματικό πρόσωπο της ισραηλινής βίας στη Δυτική Όχθη
James Markin Ο νικητής του βραβείου καλύτερου ντοκιμαντέρ στα βραβεία Όσκαρ του περασμένου Σαββατοκύριακου είναι μια ταινία που οι περισσότεροι Αμερικανοί δεν έχουν τη δυνατότητα να δουν εύκολα: το «No Other Land». Το παλαιστινιακό/ισραηλινό ντοκιμαντέρ δεν κατάφερε να βρει διανομέα στις ΗΠΑ πριν από την περίφημη τελετή απονομής των Όσκαρ, παρά το γεγονός ότι ήταν το φαβορί για να κερδίσει ένα βραβείο. Αυτό δεν οφείλεται σε έλλειψη ζήτησης: το «No Other Land» ξεπέρασε στην πραγματικότητα όλους τους αντιπάλους του ως καλύτερο ντοκιμαντέρ σε πωλήσεις εισιτηρίων μέσω ανεξάρτητων διανομέων. Αντίθετα, η έλλειψη διανομέα είναι ένα ακόμη παράδειγμα του τρόπου με τον…
Κατηγορία Κινηματογράφος
Πέμπτη, 05 Σεπτεμβρίου 2024 13:09
Λαθροθηρία εντός του συστήματος: Ο Τζίλο Ποντεκόρβο στην Μάχη του Αλγερίου
Nancy Virtue Το άρθρο αυτό πραγματεύεται τη σχέση μεταξύ αισθητικής και πολιτικής στη Μάχη του Αλγερίου του Τζίλο Ποντεκόρβο. Μεγάλο μέρος του ενδιαφέροντος που έχει προκαλέσει η ταινία του Ποντεκόρβο μετά την κυκλοφορία της το 1965 ήταν αντιφατικό. Από τη μία πλευρά έχει αναδειχθεί ως ένα σημαντικό έργο του Τρίτου Κινηματογράφου, ενός κινήματος που ορίζεται από το πολιτικό του περιεχόμενο και στο οποίο η κάμερα θεωρείται όπλο πολιτιστικής παρέμβασης στον αγώνα κατά της αποικιακής και νεοαποικιακής καταπίεσης. Από την άλλη πλευρά, η ταινία έχει επικριθεί για το γεγονός ότι είναι διφορούμενη πολιτικά και ότι αναπαριστά το γαλλικό αποικιακό σύστημα υπό…
Κατηγορία Κινηματογράφος
Δευτέρα, 26 Φεβρουαρίου 2024 10:30
Ταξική πολιτική και διαμόρφωση της καθημερινής ζωής στον Άκι Καουρισμάκι
Antti-Veikko Labbas Από τις Σκιές στον Παράδεισο μέχρι τα Πεσμένα Φύλλα, οι ταινίες του Άκι Καουρισμάκι δείχνουν απλούς Φινλανδούς σε μινιμαλιστικά, σχεδόν αχρονικά σκηνικά. Αλλά είναι επίσης μια αναφορά στις αλλαγές στη ζωή της εργατικής τάξης από τη δεκαετία του 1980, καθώς οι καταναλωτικές αξίες εκτοπίζουν το κοινωνικό μοντέλο της Φινλανδίας.
Κατηγορία Κινηματογράφος

