Παρασκευή, 28 Φεβρουαρίου 2020 16:20

Μαζική έκρηξη εναντίον της τροποποίησης της νομοθεσίας για την ιθαγένεια στην Ινδία

 

 

Safed Gulab

 

 

Μαζική έκρηξη εναντίον της τροποποίησης της νομοθεσίας για την ιθαγένεια στην Ινδία

 

 

 

Το Νομοσχέδιο για την Τροποποίηση της Ιθαγένειας παρουσιάστηκε από το κυβερνών Μπαρατίγια Τζανάτα Πάρτι (BJP / Bharatiya Janata Party / Κόμμα του Ινδικού Λαού) στην Κάτω Ινδική Βουλή, τη Λοκ Σάμπα, στις 9 Δεκεμβρίου 2019 και πέρασε στις 10 Δεκεμβρίου 2019. Παρουσιάστηκε στην Άνω Βουλή, τη Ράτζια Σάμπα στις 11 Δεκεμβρίου και πέρασε την ίδια μέρα με την υποστήριξη των συμμάχων του BJP, αποτελώντας έτσι το Νόμο περί Τροποποίησης της Ιθαγένειας (CAA / Citizenship Amendment Act [στο εξής ΝπΤΙ]) του 2019. Τροποποιεί τον νόμο περί ιθαγένειας του 1955, ο οποίος δεν επέτρεψε την απόδοση ιθαγένειας σε μετανάστες χωρίς χαρτιά. Ο ΝπΤΙ παρέχει το δικαίωμα απόκτησης ινδικής ιθαγένειας σε μη καταγεγραμμένους Ινδουιστές, Σιχ, Βουδιστές, Τζαΐν, Παρσίi ή Χριστιανούς μετανάστες που εισήλθαν στην Ινδία από το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές και το Αφγανιστάν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2014, αλλά όχι στους Μουσουλμάνους. Η νομοθεσία αντιμετωπίστηκε με μαζικές διαδηλώσεις σε όλη την Ινδία σε κλίμακα που δεν έχει ξαναϋπάρξει εδώ και πολλές δεκαετίες.

Το υπόβαθρο

Οι λόγοι για την εφαρμογή του ΝπΤΙ προέρχονται από δύο κατευθύνσεις. Η μία είναι η ιδεολογία της Ραστρίγια Σβαγιαμσέβακ Σανχ (RSS / Rashtriya Swayamsevak Sangh / Εθνική Πατριωτική ΟργάνωσηΕθνική Οργάνωση Εθελοντών]), της μητρικής οργάνωσης του BJP, η οποία ιδρύθηκε το 1925 και όχι μόνο εμπνεύστηκε από τον ιταλικό φασισμό και τον γερμανικό ναζισμό, αλλά στην πραγματικότητα και είχε δεσμούς μαζί τους1. Για την RSS και την τεράστια οικογένειά της, οι Μουσουλμάνοι παίζουν τον ίδιο ρόλο με τους Εβραίους για τους Ναζί και το μίσος για τη δημοκρατία είναι τόσο έντονο όσο και του ευρωπαϊκού φασισμού. Ο απώτερος στόχος είναι μια φασιστική Ινδουιστική Ράστρα (Ινδουιστικό έθνος-κράτος).

Οι προηγούμενες κυβερνήσεις υπό την αιγίδα του BJP χρειάστηκε να περιορίσουν το αντιμουσουλμανικό, αντιδημοκρατικό τους πρόγραμμα επειδή εξαρτιόντουσαν από μη BJP συμμάχους στο κοινοβούλιο. Αλλά από τη στιγμή που ο Ναρέντρα Μόντι ανέλαβε την εξουσία για πρώτη φορά με απόλυτη πλειοψηφία το 2014, η κυβέρνησή του υπονόμευσε σταθερά τους δημοκρατικούς ελέγχους και ισορροπίες απέναντι στην απόλυτη εξουσία της εκτελεστικής εξουσίας, μετατοπίζοντας τον έλεγχό πάνω σε όλα τα υποτίθεται ανεξάρτητα ιδρύματα στην RSS.

Συγχρόνως, κινήθηκε προς τη συγκέντρωση των εξουσιών και στην συντριβή κάθε διαφωνίας, για παράδειγμα, φυλακίζοντας επικριτές και αντιφρονούντες όπως υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δικηγόρους και διανοούμενους, οι οποίοι μπορούν γενικά να θεωρηθούν ως μέλη της μη κομματικής αριστεράς, κατηγορώντας τους ως «Ναξάλ της πόλης» (δηλαδή μαοϊκούς τρομοκράτες), και εκφοβίζοντας τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και δημοσιογράφους (πολλοί από τους οποίους έχουν σκοτωθεί) για να πειθαρχήσουν στη γραμμή της κυβέρνησης. Η κυβέρνησή του τροφοδότησε τον αντιμουσουλμανικό φανατισμό, εξασφαλίζοντας ότι οι δράστες των τρομοκρατικών επιθέσεων εναντίον των Μουσουλμάνων και των μαζικών λιντσαρισμάτων θα ξεμπερδέψουν με τη δολοφονία. Αφού ήρθε ξανά στην εξουσία το 2019, με εκλογές που θεωρούνταν ευρέως ότι ήταν στημένες υπέρ του κόμματός του, εγκατέστησε το δεξί του χέρι τον Αμίτ Σαχ ως υπουργό Εσωτερικών και επιτάχυνε τις εξελίξεις προς την Ινδουιστή Ράστρα.

Η άλλη κατεύθυνση από την οποία προέρχεται η λογική του ΝπΤΙ είναι το Εθνικό Μητρώο Πολιτών (NRC / National Register of Citizens [στο εξής ΕΜΠ]). Πρόκειται για μια πιο περίπλοκη ιστορία, η οποία ξεκινά από τότε που οι Βρετανοί κυρίαρχοι έκαναν τα Μπενγκάλι επίσημη γλώσσα του Ασσάμ το 1837. Αν και τα Ασσαμίζι έγιναν κοινή επίσημη γλώσσα στις αρχές της δεκαετίας του 1870, το βρετανικό μέτρο τροφοδοτούσε τις εντάσεις μεταξύ αυτών που μιλούσαν Ασσαμίζι και Μπενγκάλι. Αυτές αμβλύνθηκαν κάπως όταν οι Μπενγκάλι Μουσουλμάνοι μετανάστες στο Ασσάμ στις αρχές του 20ου αιώνα καταχώρησαν τα Ασσαμίζι ως μητρική τους γλώσσα, διασφαλίζοντας έτσι τη συνέχιση τους ως επίσημης γλώσσας. Αλλά οι εντάσεις συνεχίστηκαν, κυρίως ύστερα από μια νέα εισροή Μπενγκάλι, Ινδουιστών καθώς και Μουσουλμάνων, στην Ινδία κατά τη διάρκεια της βίαιης Διχοτόμησης το 1947. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ότι στο πρώτο ΕΜΠ το 1951, το «Εθνικό» στην προκειμένη περίπτωση δεν αναφέρεται στην Ινδία αλλά στο έθνος του Ασσάμ. Το 1971, μια άλλη εισροή προσφύγων που διέφυγαν από τη γενοκτονική επίθεση του πακιστανικού στρατού κατά τον πόλεμο με τον οποίο δημιουργήθηκε το Μπαγκλαντές επιδείνωσε αυτές τις εντάσεις, προκαλώντας ένα Ασσαμίζι εθνικιστικό κίνημα υπό την ηγεσία των φοιτητών και πολύ αιματοχυσία, συμπεριλαμβανομένης της σφαγής χιλιάδων Μουσουλμάνων ομιλούντων Μπενγκάλι στο Νελλί το 1983. Η RSS είδε σαφώς την ευκαιρία να χρησιμοποιήσει αυτό το κίνημα για να προωθήσει την ατζέντα της2.

Μετά την σφαγή του Νελλί, η κυβέρνηση του Κόμματος του Κογκρέσου, υπό την Ίντιρα Γκάντι ψήφισε τον νόμο περί παράνομων μεταναστών (IMDT Act) του 1983, σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τους Ασαμίζι εθνικιστές. Επέπτρεψε την απέλαση των μεταναστών χωρίς χαρτιά, οι οποίοι είχαν εισέλθει στο Ασσάμ μετά τις 24 Μαρτίου 1971 –την ημέρα που ο πακιστανικός στρατός ξεκίνησε την επίθεσή του στο ανατολικό Πακιστάν– αλλά έριξε το βάρος της απόδειξης ότι κάποιος ήταν μη καταγραμμένος μετανάστης στον ενάγοντα και όχι στον κατηγορούμενο. Παρά την προστασία αυτή από αυθαίρετες κατηγορίες ότι αυτοί οι άνθρωποι ήταν «παράνομοι», χιλιάδες μετανάστες στερήθηκαν πολιτικά δικαιώματα. Εκατοντάδες φυλακίστηκαν σε φυλακές που ονομάζονταν «κέντρα κράτησης», όπου οι συνθήκες ήταν ακόμη χειρότερες από εκείνες στις οποίες βρίσκονταν οι καταδικασθέντες εγκληματίες. Το 1985, η κεντρική κυβέρνηση υπέγραψε τη Συμφωνία του Άσσάμ με το Ασσαμίζι φοιτητικό κίνημα, ορίζοντας την 24η Μαρτίου 1971 ως την ημερομηνία μετά την οποία οι χωρίς χαρτιά Μπενγκάλι μετανάστες θεωρούνται παράνομοι και αποκλείονται από το επικαιροποιημένο ΕΜΠ.

Το 2005, ο Σαρμπανάντ Σονοβάλ, πρώην ηγέτης της Παν-Aσσαμίζι Φοιτητιής Ένωσης (AASU / All Assam Students’ Union) και τώρα ο επικεφαλής του BJP του Ασσάμ, υπέβαλε αίτημα στο Ανώτατο Δικαστήριο ζητώντας να καταργήσει τον νόμο IMDT και το Ανώτατο Δικαστήριο συμφώνησε απόλυτα, χαρακτηρίζοντας τους μετανάστες (μερικοί από τους οποίους ήταν πρόσφυγες από τον πόλεμο του 1971) ως υπεύθυνους για την «εξωτερικές επιθέσεις και τις εσωτερικές αναταραχές». Αυτό επέτρεψε στον οποιονδήποτε να κατηγορήσει κάποιον ότι ήταν «παράνομος μετανάστης» και έριξε το βάρος της απόδειξης για το αντίθετο στον κατηγορούμενο: ένας πλήρης εφιάλτης σε μια χώρα όπου η μεγάλη πλειοψηφία των φτωχών δεν έχουν πιστοποιητικά γέννησης και οι γυναίκες ειδικότερα έχουν λίγα έγγραφα ακόμη και για να αποδείξουν την ύπαρξή τους.

Το 2013, το Ανώτατο Δικαστήριο ανέλαβε μια υπόθεση που κατέθεσε μια ΜΚΟ με την οποία ζητούσε να διαγραφούν τα ονόματα των μεταναστών χωρίς χαρτιά από τους εκλογικούς καταλόγους και η υπόθεση ανατέθηκε στον Ραντζάν Γκογκόι, πρώην Πρόεδρο του Ανώτατου Δικαστηρίου της Ινδίας, ο οποίος είναι Ασσαμίζι. Αποφάνθηκε ότι θα πρέπει να εκπονηθεί ένα ενημερωμένο ΕΜΠ, στο όνομα του οποίου έχουν προκληθεί τεράστιες αγριότητες εναντίον του λαού του Ασσάμ, κυρίως των πιο φτωχών3. Οικογένειες καταστράφηκαν εξαιτίας της ανάθεσης σε δικηγόρους να αποδείξουν την ινδική υπηκοότητά τους και χωρίστηκαν καθώς ορισμένα μέλη χαρακτηρίστηκαν πολίτες και άλλα όχι, πολλοί οδηγήθηκαν σε αυτοκτονία, πατέρες κρατήθηκαν σε ένα κέντρο κράτησης, μητέρες σε άλλο, παιδιά εγκαταλείφθηκαν μόνα τους να φροντίζουν τον εαυτό τους. Με τη σύμφωνη γνώμη των μελών των Δικαστηρίων Αλλοδαπών απορρίφθηκαν απολύτως έγκυρα έγγραφα λόγω ορθογραφικού λάθους ή κάποιου άλλου αυθαίρετου λόγου4. Δεδομένου ότι οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που ταξινομούνται ως «αλλοδαποί» δεν διέθεταν έγγραφα που να αποδεικνύουν ότι ήταν πολίτες οποιασδήποτε άλλης χώρας, αυτό ουσιαστικά τους καθιστούσε ανιθαγενείς. Η Διεθνής Αμνηστία ανέφερε ότι τα Δικαστήρια των Αλλοδαπών ήταν γεμάτα «μεροληψία, προκαταλήψεις και αυθαίρετη λήψη αποφάσεων» και διαπράττουν «σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων... καθιστώντας τους ανθρώπους ανιθαγενείς», ενώ το δικαστικό σώμα «συνεχίζει να διαιωνίζει αυτόν τον αποκλεισμό και τις παραβιάσεις»5.

Ξεκινώντας από βορειοανατολικά όλη η Ινδία εκρήγνυται

Στο τέλος αυτής της διαδικασίας, σχεδόν δύο εκατομμύρια άνθρωποι στο Ασσάμ ανακηρύχθηκαν αλλοδαποί και αποδείχθηκε ότι πάνω από το μισό από αυτούς, αντίθετα με τις προσδοκίες του BJP, ήταν Ινδουιστές. Το BJP προχώρησε ακόμα περισσότερο, βάζοντας το Νομοσχέδιο για την Τροποποίηση της Ιθαγένειας στο προεκλογικό του μανιφέστο του 2019, προκειμένου να καθησυχάσει τους Ινδούς που αποκλείστηκαν από το ΕΜΠ, ότι η διαδικασία επανάκτησης της ιθαγένειας θα είναι εύκολη. Την ίδια στιγμή, ο υπουργός Εσωτερικών Αμίτ Σαχ ανέφερε δημοσίως ότι το ΕΜΠ θα επεκταθεί σε ολόκληρη τη χώρα (ενώ μοναδικός στόχος του ήταν να προστατεύσει τον πολιτισμό του Ασσάμ αποκλείοντας τους ξένους από το Ασσάμ) και ότι όλοι οι «εισβολείς» και οι «τερμίτες» θα διωχτούν από την Ινδία πριν από τις επόμενες εκλογές για τη Λοκ Σάμπα το 20246. Οι κυβερνήσεις των πολιτειών διατάχτηκαν να κατασκευάσουν κέντρα κράτησης, σε μορφή που μοιάζει πολύ με στρατόπεδα συγκέντρωσης, όπου αυτοί οι αλλοδαποί θα μπορούσαν να κρατηθούν μέχρι να απελαθούν.

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης επιχειρηματολόγησαν και ψήφισαν εναντίον του ΝπΤΙ στο κοινοβούλιο, με το σκεπτικό ότι ήταν αντισυνταγματικό επειδή παραβίασε το άρθρο 14 του Συντάγματος που εγγυάται την ισότητα ενώπιον του νόμου εισάγοντας ένα θρησκευτικό κριτήριο για την ιθαγένεια, το οποίο δεν ήταν αποδεκτό σε ένα κοσμικό, δημοκρατικό κράτος. 59 αναφορές εναντίον του νόμου κατατέθηκαν στο Ανώτατο Δικαστήριο. Ο ΝπΤΙ ήταν επίσης απεχθής για τους Ασσαμίζι εθνικιστές. Είχαν ήδη απογοητευτεί επειδή δεν χαρακτηρίστηκαν αλλοδαποί περισσότεροι κάτοικοι της πολιτείας τους. Η επανάκτηση της ιθαγένειας για περισσότερους από αυτούς που αποκλείστηκαν, ήταν το τελευταίο πράγμα που ήθελαν, όπως επίσης και να προσκληθούν ακόμα περισσότεροι μετανάστες από το Μπαγκλαντές, αντίθετα με τη Συμφωνία του Ασσάμ. Το Ασσάμ πήρε φωτιά και άλλες βορειοανατολικές πολιτείες, οι οποίες επίσης ανησυχούσαν ότι ο πολιτισμός τους θα απειληθεί από μια τεράστια εισροή Ινδουιστών από το Μπαγκλαντές, ακολούθησαν το παράδειγμα. Οι μαζικές διαδηλώσεις εναντίον του ΝπΤΙ στο Ασσάμ συνεχίστηκαν παρά τις προσπάθειες του BJP να εξαγοράσει και να απειλήσει τους διαδηλωτές7.

Στην υπόλοιπη χώρα, όμως, δεν ξέσπασαν μαζικές διαδηλώσεις μέχρι που οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Τζαμία Μιλλία Ισλαμία (JMIU / Εθνικό Ισλαμικό Πανεπιστήμιο) στο Δελχί και του Μουσουλμανικού Πανεπιστημίου του Αλιγκάρ (AMU) στο Ούτταρ Πραντές, οι οποίοι θεώρησαν την εισαγωγή της θρησκείας ως κριτήριο για την ιθαγένεια, παραβίαση του ινδικού συντάγματος, διαδήλωσαν εναντίον του ΝπΤΙ. Στο JMIU, οι φοιτητές που διαδήλωναν ειρηνικά έξω από την πανεπιστημιούπολη αποσύρθηκαν πίσω στην πανεπιστημιούπολη όταν εξωπανεπιστημιακοί προσχώρησαν στη διαδήλωσή τους και η αστυνομία έγινε βίαιη. Έχοντας διασφαλίσει ότι δεν τους ακολουθούσαν οι εξωπανεπιστημιακοί, σοκαρίστηκαν και τρομοκρατήθηκαν όταν η αστυνομία εισέβαλε, σπάζοντας παράθυρα, εκτοξεύοντας δακρυγόνα στο κυλικείο και στη βιβλιοθήκη και χτυπώντας τους φοιτητές ανελέητα, βρίζοντάς τους «κάτουε» (περιτμημένους)8. Ένας φοιτητής έχασε το μάτι του και εκατοντάδες τραυματίστηκαν σοβαρά.

Η βία στο AMU ήταν ακόμη χειρότερη. Τη νύχτα της 15ης Δεκεμβρίου, η αστυνομία και οι στρατιώτες της Δύναμης Άμεσης Δράσης εισέβαλαν στην πανεπιστημιούπολη, όπου οι φοιτητές έκαναν ειρηνική διαμαρτυρία εναντίον του ΝπΤΙ, εκτόξευσαν δακρυγόνα και χειροβομβίδες αναισθησιογόνων μέσα στα δωμάτια, έσυραν έξω φοιτητές, τους ξεγύμνωσαν και τους χτύπησαν ανελέητα ενώ τους έβριζαν. Η παλάμη ενός σπουδαστή εξαρθρώθηκε, καθιστώντας αναγκαίο τον ακρωτηριασμό του, πολλοί είχαν σπασμένα κόκαλα, αλλά η αστυνομία δεν επέτρεπε να περάσουν ασθενοφόρα για να τους μεταφέρουν στο νοσοκομείο επί τρεις ώρες9.

Αν και οι ειδήσεις φιλτράρονται, οι φοιτητές των σχολών σε όλη την έκταση και το πλάτος της Ινδίας, συμπεριλαμβανομένων των μηχανικών και των φοιτητών διοίκησης επιχειρήσεων που συνήθως δεν συμμετέχουν σε τέτοιες διαδηλώσεις, βγήκαν στους δρόμους για να υποστηρίξουν τους συναδέλφους τους. Στο αρχικό αίτημα για την απόσυρση του ΝπΤΙ και του ΕΜΠ σε πανεθνικό επίπεδο προστέθηκε τώρα το αίτημα για δικαίωμα στην ελευθερία της έκφρασης και της ειρηνικής συγκέντρωσης, το οποίο είχε τόσο άγρια καταστρατηγηθεί στο JMIU και το AMU. Άλλοι βγήκαν σε αλληλεγγύη προς τους φοιτητές. Οι διαδηλώσεις εξελίχθηκαν σε ένα μαζικό κίνημα, με τους νέους να το κατευθύνουν και τις γυναίκες να διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο10. Οι εικόνες τους ήταν ο Μαχάτμα Γκάντι, ηγέτης του μη βίαιου κινήματος εναντίον της βρετανικής κυριαρχίας, και ο Μπιμράο Ράμτζι Αμπεντκάρ, ο οποίος συνέταξε το Ινδικό Σύνταγμα, το οποίο το σήκωναν ψηλά και το διάβαζαν δυνατά στις διαδηλώσεις. Το πνεύμα τους ήταν η αλληλεγγύη: προς τους Μουσουλμάνους που απειλούνταν με ανιθαγένεια, προς τους φοιτητές που κακοποιούνταν και δεχόταν επιθέσεις.

Η πρώτη αντίδραση του πρωθυπουργού Μόντι ήταν αυτό που ένας δημοσιογράφος περιέγραψε ως ηχηρή παρότρυνση και όχι κωδικοποιημένο μήνυμα [«foghorn rather than a dog-whistle»]: είπε ότι εκείνοι που άναψαν αυτή την «φωτιά» μπορούσαν να αναγνωριστούν από τα ρούχα τους, δηλαδή ότι ήταν Μουσουλμάνοι. Στο Ούτταρ Πραντές, όπου πρωθυπουργός είναι ο Γιόγκι Αντιτγιανάθ, του οποίου ο αντιμουσουλμανικός φανατισμός ταιριάζει με αυτόν του Μόντι, αυτή η δήλωση εξελήφθη ως σήμα για να ξεκινήσει η ινδική εκδοχή της Kristallnacht [της Νύχτας των Κρυστάλλων], με αστυνομικούς, παραστρατιωτικούς και τάγματα εφόδου να εισβάλουν σε μουσουλμανικές γειτονιές, να καταστρέφουν καταστήματα να χτυπάνε, να κακοποιούν και να σέρνουν έξω τους κατοίκους και να πυροβολούν για να σκοτώσουν, ακόμα κι όταν δεν γίνονταν πια διαδηλώσεις11.

Η αφήγηση του Μόντι διαψεύδεται από τα βιντεοσκοπημένες αποδείξεις, ότι αν και πετάχτηκαν πέτρες από ορισμένους διαδηλωτές, σε πολλές περιπτώσεις η ίδια η αστυνομία έσπασε και πυρπόλησε αυτοκίνητα. Και στη Δυτική Βεγγάλη, ένα επαγγελματικό μέλος του BJP και οι συνεργάτες του είχαν συλληφθεί από την αστυνομία φορώντας σκούφους πριν πετάξουν πέτρες σε ένα τρένο12. Πολλοί παρατηρητές επεσήμαναν ότι όλη η βία είχε λάβει χώρα στις πολιτείες όπου κυβερνά το BJP και στο Δελχί, όπου η αστυνομία ελέγχεται από την κυβέρνηση του BJP στο κέντρο, ενώ στις πολιτείες που κυβερνά η αντιπολίτευση δεν είχε συμβεί κανένα περιστατικό βίας. Και οι διαδηλωτές επίσης χλεύασαν τους ισχυρισμούς του, ένας άνθρωπος έβγαλε το πουκάμισό του για να αποκαλύψει το τζάνεου του, το ιερό νήμα που φορούν οι Βραχμάνοι άνδρες και τα αγόρια. Καθώς εξαπλώνονταν οι διαδηλώσεις, ήταν η σειρά των φοιτητών του AMU να εκφράσουν την αλληλεγγύη τους προς τους φοιτητές του Πανεπιστημίου του Μπανάρας Χίντου που συνελήφθησαν. Ο Μόντι κατηγόρησε επίσης τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ειδικά το Κόμμα του Κογκρέσου, και τους «Ναξάλ της πόλης» ότι παρασύρουν τους φοιτητές, εμφανώς ανίκανος να κατανοήσει ότι αυτοί οι νέοι ήταν απόλυτα ικανοί να σκεφτούν για τον εαυτό τους.

Πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα κίνημα χωρίς ηγέτες, και αυτό που είναι εντυπωσιακό γι’ αυτό είναι το τεράστιο εύρος και η ποικιλία των συνθημάτων και των πλακάτ που εμφανίζονται. Εκτός από το κυρίαρχο «Όχι στο ΕΜΠ, όχι στον ΝπΤΙ», παραθέτουμε μερικά παραδείγματα (κάποια μεταφρασμένα [κάποια ήταν γραμμένα στα αγγλικά και κάποια σε γλώσσες της Ινδίας]): «Όχι αντι-εθνικός, απλώς υπέρ της δημοκρατία». «Υπάρχουν φοβισμένοι, εμείς δεν είμαστε». «Όχι στη βία, όχι στη σιωπή». «Είμαι Ινδουιστής, όχι μαλάκας». «Τα χαρτιά της ιθαγένειάς μου και το πτυχίο του Μόντι βρίσκονται στο ίδιο ντουλάπι»ii. «Η αγελάδα έφαγε τα έγγραφά μου». «Ξανά η μυθοπλασία της δυστοπίας». «Λοιπόν τι συμβαίνει με την οικονομία;» «Αν οι Ινδουιστές και οι Μουσουλμάνοι συμφωνήσουν, τι θα κάνουν οι Ναζί;». Και άλλα στο ίδιο πνεύμα, όπως μια εικόνα του Σαχ με τη λεζάντα «Ναζί της πόλης» και μια εικόνα ενός μωρού Μόντι που το κρατάει στα χέρια του ο Χίτλερ.

Η αστυνομία στις πολιτείες που κυβερνά το BJP και στο Δελχί απάντησε με όλες της τις δυνάμεις, απαγορεύοντας τις συγκεντρώσεις περισσότερων από τριών ανθρώπων σε ένα μέρος και πυροβολώντας ειρηνικούς διαδηλωτές. Μέχρι τις 22 Δεκεμβρίου, ο αριθμός των νεκρών έφτασε τους 25, ενώ μόνο στις 26 Δεκεμβρίου ο αριθμός των νεκρών ήταν 21 στο Ούτταρ Πραντές και χιλιάδες συνελήφθησαν. Ένας Γερμανός φοιτητής που είχε κρατήσει μια αφίσα που έγραφε «1933-1945: Έχουμε φτάσει εκεί» απελάθηκε. Σε μια ακραία καταστολή της ελευθερίας της έκφρασης, οι υπηρεσίες του Διαδικτύου και τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας διακόπηκαν έως και δέκα μέρες κάθε φορά και το Υπουργείο Πληροφόρησης και Ραδιοτηλεόρασης εξέδωσε συμβουλές στα τηλεοπτικά κανάλια να μην μεταδίδουν περιεχόμενο που προάγει αντεθνικές συμπεριφορές, (σύμφωνα με την ερμηνεία που δίνει η κυβέρνηση μέχρι σήμερα στο περιεχόμενο που επικρίνει την κυβέρνηση γενικότερα και ειδικότερα τον πρωθυπουργό Μόντι) ή «που είναι πιθανό να προκαλέσει βία» (δηλαδή παρουσίαση της αστυνομικής βίας) και απαίτησε «αυστηρή συμμόρφωση»13. Ωστόσο, φαίνεται ότι υπάρχει κάποια υπέρβαση του φράγματος του φόβου, διότι όταν ο Μόντι αρνήθηκε στις 22 Δεκεμβρίου ότι η κυβέρνηση είχε σχέδια για πανεθνικό ΕΜΠ ή κέντρα κράτησης, οι διαδηλωτές δεν δίστασαν να αμφισβητήσουν τα ψέματά του μπροστά στις κάμερες και τα λιγότερα συκοφαντικά τηλεοπτικά κανάλια συνέχισαν να παρουσιάζουν τις διαδηλώσεις και την αστυνομική βία.

Η πραγματική λογική του ΝπΤΙ

Τα τελείως αντιφατικά στοιχεία του ΝπΤΙ που τον καθιστούν απαράδεκτο ως νομοθεσία είναι πολυάριθμα. Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι σκοπεύει να διορθώσει τα λάθη της Διχοτόμησης. Υπήρξε πράγματι ένας τεράστιος αριθμός προσφύγων, κυρίως Ινδουιστών, από το τότε Δυτικό και Ανατολικό Πακιστάν, αλλά τους έχει δοθεί ινδική υπηκοότητα εδώ και πολύ καιρό. Και τι γίνεται με το Αφγανιστάν στον κατάλογο, αφού δεν συμμετείχε στη Διχοτόμηση; Εάν έχει ως στόχο να παρέχει καταφύγιο σε διωκόμενες θρησκευτικές μειονότητες από τα γειτονικά κράτη, γιατί εξαιρεί τους μουσουλμάνους Ροχίνγκια από τη Μιανμάρ, τους Αχμαντίγια και τους Σιίτες από το Πακιστάν και το Αφγανιστάν ή ακόμα και τους Ταμίλ –κυρίως Ινδουιστές– από τη Σρι Λάνκα; Γιατί υπάρχει καταληκτική ημερομηνία; Μήπως οι αναφερόμενες χώρες σταμάτησαν να διώκουν θρησκευτικές μειονότητες αυτήν την ημερομηνία; Και αποτελεί σίγουρα ειρωνεία ότι το BJP γίνεται ξαφνικά ευαίσθητο για θύματα θρησκευτικών διώξεων σε άλλες χώρες σε μια περίοδο που η μουσουλμανική μειονότητα της Ινδίας υφίσταται πρωτοφανείς διώξεις. Υπάρχει επίσης ο παραλογισμός να απαιτείται από τους ανθρώπους που ισχυρίζονται ότι είναι Ινδοί πολίτες και παρείχαν έγγραφα για να υποστηρίξουν αυτόν τον ισχυρισμό, να ισχυριστούν τώρα ότι είναι πρόσφυγες από το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές ή το Αφγανιστάν και να προσκομίσουν έγγραφα για να αποδείξουν τον νέο ισχυρισμό τους.

Το BJP υποστηρίζει ότι ο νόμος δεν εισάγει διακρίσεις εις βάρος των Μουσουλμάνων της Ινδίας, δεδομένου ότι αποκλείονται μόνο οι «παράνομοι» Μουσουλμάνοι μετανάστες, όμως οι διακρίσεις αφορούν τους ίδιους: εάν εγκριθεί ένας νόμος που εισάγει διακρίσεις μεταξύ Μουσουλμάνων μεταναστών και μη Μουσουλμάνων μεταναστών κατά τη χορήγηση ιθαγένειας ανοίγει την πόρτα σε νόμους που κάνουν διάκριση μεταξύ Ινδών Μουσουλμάνων πολιτών και μη Μουσουλμάνων πολιτών. Με άλλα λόγια, εάν το άρθρο 14 του Συντάγματος που επιβάλλει την ισότητα ενώπιον του νόμου μπορεί να παραβιάζεται με αυτόν τον νόμο, μπορεί επίσης να παραβιαστεί με μελλοντικούς νόμους που επηρεάζουν τους Μουσουλμάνους που είναι Ινδοί πολίτες. Πράγματι, αυτός είναι ο αποκλειστικός σκοπός του.

Τα πρακτικά εμπόδια για την εφαρμογή των ΕΜΠ- ΝπΤΙ είναι επίσης τεράστια. Η εφαρμογή του ΕΜΠ μόνο στο Ασσάμ κοστίζει περίπου 16 δισεκατομμύρια ρουπίες. Για να υλοποιηθεί σε πανεθνικό επίπεδο θα κόστιζε περίπου 500 δισ. ρουπίες. Μπορεί μια χώρα με μια οικονομία που καταρρέει με γρήγορους ρυθμούς να το κάνει αυτό; Τότε, τι πρέπει να γίνει με αυτούς που αποκλείονται; Το Μπαγκλαντές θα δεχθεί εκείνους τους οποίους μπορεί να αποδείξει η ινδική κυβέρνηση ότι είναι Μπαγκλαντεζιανοί, αλλά μέχρι στιγμής έχουν απελαθεί μόνο μερικές εκατοντάδες κάθε χρόνο. Επομένως, η μεγάλη πλειοψηφία θα πρέπει να κρατηθεί σε κέντρα κράτησης, τα οποία ήδη κατασκευάζονται με τεράστιο κόστος14. Ακόμα κι αν αγνοήσουμε το φοβερό ανθρώπινο κόστος μιας τέτοιας υλοποίησης, το χρηματικό κόστος θα ήταν απαγορευτικό.

Ωστόσο, από την άποψη του στόχου της RSS για μια Ινδουιστική Ράστρα, όλα είναι απολύτως λογικά. Ο Αμίτ Σάχ έχει επανειλημμένα υπογραμμίσει την αλληλουχία: πρώτον, ο ΝπΤΙ θα κάνει πολίτες όλους τους μη Μουσουλμάνους και «δεν θα τους ζητηθεί κανένα έγγραφο». Στη συνέχεια, το ΕΜΠ θα διώξει αυτούς που έχουν «διεισδύσει», τη συντριπτική πλειοψηφία των Μουσουλμάνων που είναι πολύ φτωχοί για να έχουν έγγραφα που να αποδεικνύουν την ιθαγένειά τους15. Άλλοι ανεπιθύμητοι, όπως ο Ντάλιτ, οι Αντιβάσιiii, οι υποστηρικτές των κομμάτων της αντιπολίτευσης και οι «Ναξάλ της πόλης» θα μπορούσαν εύκολα να προστεθούν σε μια τόσο αυθαίρετη διαδικασία. Θα αποκλείονταν αμέσως, πράγμα που εξηγεί την προθεσμία για την ολοκλήρωση της διαδικασίας πριν από τις εκλογές του 2024 για τη Λοκ Σάμπα (την Κάτω Βουλή σύμφωνα με το ινδικό σύστημα των δύο βουλών). Εκατομμύρια ψηφοφόροι έχουν ήδη διαγραφεί από τους εκλογικούς καταλόγους, οπότε γιατί όχι δεκάδες ή εκατοντάδες εκατομμύρια περισσότεροι; Αυτό θα ήταν εγγύηση μόνιμης πλειοψηφίας για το BJP. Αυτοί που βρίσκονται στα κέντρα κράτησης θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε καταναγκαστική εργασία ή να αφεθούν να πεθάνουν από την πείνα, τις απάνθρωπες συνθήκες και την έλλειψη ιατρικής περίθαλψης, όπως ήδη συμβαίνει με τους κρατούμενους.

Ο ΝπΤΙ απηχεί τις ανησυχίες των Ναζί για τις γερμανικές μειονότητες σε άλλες χώρες16. Σε συνδυασμό με το πανεθνικό ΕΜΠ, συγκρίθηκε από τους αντιπολιτευόμενους και άλλους με τους διαβόητους Φυλετικούς Νόμους της Νυρεμβέργης, οι οποίοι στέρησαν τα πολιτικά δικαιώματα και κατέστησαν ανιθαγενείς τους Γερμανούς Εβραίους, υπενθυμίζοντας στους ανθρώπους ότι οι ηγέτες της RSS θαυμάζουν τις ρατσιστικές πολιτικές των Ναζί17. Στο μεταξύ ο Δρ. Γκρέγκορι Στάντον, ιδρυτής του Genocide Watch, ανέφερε στις 12 Δεκεμβρίου ότι «στην Ινδία βρίσκεται σίγουρα σε εξέλιξη η προετοιμασία για γενοκτονία»18. Πριν από δέκα χρόνια, οι άνθρωποι στην Ινδία θα αισθάνονταν βέβαιοι ότι το Ανώτατο Δικαστήριο θα απέρριπτε τον ΝπΤΙ ως αντισυνταγματικό. Αλλά οι δικαστές που εκδικάζουν την υπόθεση αρνήθηκαν να διατάξουν έρευνα για τη βίαιη επίθεση εναντίον των φοιτητών της Τζαμία Μιλλία ή να ακούσουν τις πολλαπλές αναφορές εναντίον του νόμου μέχρι τις 22 Ιανουαρίου 2020, οπότε η κυβέρνηση ελπίζει σαφώς να συντρίψει τις διαμαρτυρίες. Αυτό δημιουργεί την ανησυχία ότι, όπως και οι δικαστές που κατηγορήθηκαν στις δίκες της Νυρεμβέργης, θα μπορούσαν να δώσουν τη συγκατάθεσή τους σε μια νομοθεσία που σηματοδοτεί αποφασιστικό βήμα προς ένα γενοκτονικό φασιστικό κράτος.

Είναι πολύ σημαντικό για τους θαρραλέους διαδηλωτές κατά της ΝπΤΙ και του ΕΜΠ να έχουν διεθνή αλληλεγγύη.

 

26 Δεκεμβρίου 2019

 

 

 

Μετάφραση: e la libertà

Safed Gulab, «Mass Upsurge Against India’s Citizenship Amendment Act», Alliance of Middle Eastern and North African Socialists, 27 Δεκεμβρίου 2019. https://allianceofmesocialists.org/mass-upsurge-against-indias-citizenship-amendment-act/

 

 

 

Σημειώσεις

i [Σ.τ.Μ.:] Η εθνοθρησκευτική μειονότητα των Σιχ στην Ινδία αριθμεί περισσότερα από 20 εκατομμύρια άτομα.

Η εθνοθρησκευτική μειονότητα των Παρσί της Ινδίας κατάγεται από τους Ζωροαστριστές Πέρσες που μετανάστευσαν στο Ινδικό Γκουτζαράτ από τον 8ο και μέχρι τον 10ο αιώνα, μετά την κατάκτηση της Περσικής Αυτοκρατορίας των Σασανιδών από τους Άραβες το 636-651. Διατηρούν τη θρησκεία του Ζωροαστρισμού. Σήμερα οι Παρσί της Ινδίας είναι λιγότεροι από 70 χιλιάδες.

Οι Τζαΐν αποτελούν εθνοθρησκευτική ομάδα της Ινδίας (κυρίως στα κρατίδια Μαχαράστρα, Ρατζαστάν, Γκουτζαράτ και Μάντια Πραντές) και ο αριθμός τους φτάνει τα τεσσερισήμισι εκατομμύρια περίπου.

1 Palash Ghosh, «Hindu Nationalist’s Historical Links to Nazism and Fascism», International Business Times, 3 Ιουνίου 2012. https://www.ibtimes.com/hindu-nationalists-historical-links-nazism-fascism-214222

2 Arundhati Roy, «India: Intimations of an Ending. The rise of Modi and the Hindu far right», The Nation, 22 Νοεμβρίου 2019. https://www.thenation.com/article/arundhati-roy-assam-modi/

3 Shah Alam Khan, «D Voter, De-Nesting and Despair: The “D Company” of Assam», The Wire, 26 Νοεμβρίου 2019. https://thewire.in/rights/assam-nrc-foreigners-tribunal-char

4 «Harsh Mander: “Foreigners tribunals are a hoax”. Harsh Mander interview», Front Line, 11 Οκτωβρίου 2019. https://frontline.thehindu.com/cover-story/article29498787.ece

5 «Judiciary “Complicit in Perpetuating Exclusion, Abuse”: Amnesty Report on NRC», The Wire, 28 Νοεμβρίου 2019. https://thewire.in/rights/amnesty-india-nrc-human-rights

6 «PM Modi counters what Amit Shah, BJP manifesto say on bringing all-India NRC», India Today, 22 Δεκεμβρίου 2019. https://www.indiatoday.in/india/story/pm-modi-counters-what-amit-shah-bjp-manifesto-say-on-bringing-all-india-nrc-1630576-2019-12-22

7 Sangeeta Barooah Pisharoty, «In Assam, the BJP Govt is Looking to Quell Protests in Inventive Ways», The Wire, 19 Δεκεμβρίου 2019. https://thewire.in/government/assam-caa-protests-sarbananda-sonowal

8 Mohd Nazeef Khan, «“Thrash the circumcised,” Delhi cops shouted amidst rampage against us students», Quartz India, 15 Δεκεμβρίου 2019. https://qz.com/india/1768876/i-saw-delhi-police-target-jamia-millia-islamias-muslim-students/

9 Harsh Mander, «In Aligarh, police used stun grenades against students – and university officials justified this», Scroll.in, 20 Δεκεμβρίου 2019. https://scroll.in/article/947335/in-aligarh-police-used-stun-grenades-against-students-and-university-officials-justified-this

10 Soutik Biswas, «Citizenship Amendment Act: The students versus the regime», BBC, 18 Δεκεμβρίου 2019. https://www.bbc.com/news/world-asia-india-50820412

iα [Σ.τ.Μ.:] Ο Μπιμράο Ράμτζι Αμπεντκάρ (1891-1956) υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους και αγωνιστές για την ανεξαρτησία της Ινδίας και για τα δικαιώματα των κατώτερων καστών στην Ινδία. Έγινε ο πρώτος υπουργός δικαιοσύνης της ανεξάρτητης Ινδίας και ήταν ο βασικός συντάκτης του ινδικού συντάγματος, με το οποίο καταργούνται οι καστικοί διαχωρισμοί, εξασφαλίζεται η ανεξιθρησκεία και εισάγονται ποσοστώσεις στην εκπαίδευση και στις θέσεις εργασίας για τις κατώτερες τάξεις και τις ομάδες που δεν εντάσσονται στο καστικό σύστημα.

11 Supriya Sharma, «“Why kill our children?”: Blood and tears in an Uttar Pradesh town», Scroll.in, 23 Δεκεμβρίου 2019. https://scroll.in/article/947626/why-kill-our-children-blood-and-tears-in-an-uttar-pradesh-town. Supriya Sharma, «Anger in Meerut: “They killed him and now have named him a rioter”», Scroll.in, 25 Δεκεμβρίου 2019. https://scroll.in/article/947821/anger-in-meerut-they-killed-him-and-now-have-named-him-a-rioter

12 Alamgir Hossain, «Stone gang in fake skullcap held by Murshidabad police», The Telegraph India, 20 Δεκεμβρίου 2019. https://www.telegraphindia.com/states/west-bengal/stone-gang-in-fake-skullcap-held-by-murshidabad-police/cid/1728657

ii [Σ.τ.Μ.:] Μάλλον πρόκειται για αναφορά στην αποκάλυψη ότι οι ισχυρισμοί του Μόντι ότι είχε αποφοιτήσει από διαφορά ινδικά πανεπιστήμια ήταν ψευδείς και τα πτυχία που παρουσίασε ήταν πλαστογραφημένα.

13 Colin Kinniburgh, «India cracks down on free expression as protests against citizenship law grow», France24, 21 Δεκεμβρίου 2019. https://www.france24.com/en/20191221-india-cracks-down-on-free-expression-as-protests-against-citizenship-law-spread

14 Rahul Pandey, «Does Amit Shah even understand what NRC will cost?», National Herald, 19 Δεκεμβρίου 2019. https://www.nationalheraldindia.com/opinion/does-amit-shah-even-understand-what-nrc-will-cost

15 Rohan Venkataramakrishnan, «Who is linking Citizenship Act to NRC? Here are five times Amit Shah did so», Scroll.in, 20 Δεκεμβρίου 2019. https://scroll.in/article/947436/who-is-linking-citizenship-act-to-nrc-here-are-five-times-amit-shah-did-so

iii [Σ.Τ.μ.:] Οι Ντάλιτ (που σημαίνει «θρυμματισμένοι») ή «ανέγγιχτοι», είναι οι άνθρωποι στην Ινδία οι οποίοι δεν ανήκουν σε καμία κάστα (καθώς το καστικό σύστημα εξακολουθεί να ισχύει παρά την επίσημη κατάργησή του μετά την ανεξαρτησία). Οι Ντάλιτ, οι οποίοι αριθμούν περίπου 200 εκατομμύρια, αποτελούν ως εκ τούτου την κατώτερη κατηγορία του ινδικού πληθυσμού, ζουν σε άθλιες συνθήκες και υφίστανται σκληρές διακρίσεις και κοινωνικό αποκλεισμό.

Αντιβάσι («Αρχικοί κάτοικοι» στα χίντι) είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται για διάφορες κοινότητες ιθαγενών οι οποίοι ζουν στην Ινδία πριν τους Δραδίβες και τους Ινδοάριους (σήμερα είναι φυλές νομάδων ή εγκατεστημένων σε αγροτικούς οικισμούς) και τους οποίους όμως το ινδικό κράτος δεν αναγνωρίζει ως ιθαγενικές φυλές. Με τον ίδιο όρο όμως χαρακτηρίζονται και μειονότητες που κατάγονται από τη Σρι Λάνκα (τους Βέντα) και από το Νεπάλ. Οι Αντιβάσι, αριθμούν περίπου 104 εκατομμύρια και αποτελούν το 8,6% του πληθυσμού της Ινδίας.

16 Rishabh Bajoria, «In India’s Citizenship Act, an eerie echo of Nazi Germany’s claims to protect “racial comrades”», Scroll.in, 14 Δεκεμβρίου 2019. https://scroll.in/article/946784/in-indias-citizenship-act-an-eerie-echo-of-nazi-germanys-claims-to-protect-racial-comrades

17 Subodh Varma, «India’s citizenship bill and lessons from Nazi Germany», Peoples Dispatch, 14 Δεκεμβρίου 2019. https://peoplesdispatch.org/2019/12/12/indias-citizenship-bill-and-lessons-from-nazi-germany/

18 Caravan Daily. https://caravandaily.com/preparation-for-genocide-underway-in-india-dr-gregory-stanton/

Τελευταία τροποποίηση στις Παρασκευή, 28 Φεβρουαρίου 2020 16:34

Προσθήκη σχολίου

Το e la libertà.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια με υβριστικό, ρατσιστικό, σεξιστικό φασιστικό περιεχόμενο ή σχόλια μη σχετικά με το κείμενο.