Farrah Koutteineh
Στον πόλεμο του Ισραήλ κατά της Γάζας, τα σώματα των Παλαιστίνιων γυναικών είναι πεδία μάχης
Τις τελευταίες εβδομάδες ήρθαν στο φως τρομακτικές αποκαλύψεις για εκτεταμένα σεξουαλικά βασανιστήρια και βιασμούς Παλαιστίνιων γυναικών από τις ισραηλινές δυνάμεις που εισέβαλαν στη Γάζα[1].
Την περασμένη εβδομάδα αναφέρθηκε ότι μια έγκυος Παλαιστίνια απήχθη και κρατήθηκε όμηρος μαζί με την οικογένειά της από Ισραηλινούς στρατιώτες κοντά στο νοσοκομείο Αλ-Σίφα‘ της Γάζας[2].
Την ξυλοκόπησαν βάναυσα για αρκετές ώρες και αφού είπε στους ισραηλινούς στρατιώτες ότι ήταν πέντε μηνών έγκυος, ο ξυλοδαρμός εντάθηκε. Στη συνέχεια ακολούθησαν στρατιώτες που τη βίασαν μπροστά στον σύζυγο και τα παιδιά της, απειλώντας να πυροβολήσουν όποιον από αυτούς έκλεινε τα μάτια του κατά τη διάρκεια του βασανιστηρίου.
Αυτές οι τρομακτικές αποκαλύψεις δεν είναι στην πραγματικότητα τίποτα καινούργιο όσον αφορά τη συνεχή επίθεση του Ισραήλ στα σώματα των Παλαιστινίων γυναικών[3]. Πρόκειται για μια πρακτική τόσο παλιά όσο και το ίδιο το Ισραήλ. Όταν το αποικιοκρατικό κράτος των εποίκων του Ισραήλ δημιουργήθηκε μόλις πριν από 75 χρόνια, ο μαζικός βιασμός των Παλαιστίνιων γυναικών ήταν μέρος του ιδρυτικού του σχεδίου[4].
Οι αμέτρητες σφαγές Παλαιστινίων που έγιναν τη δεκαετία του 1940 κατά τη διάρκεια της Νάκμπα, προκειμένου να δημιουργηθεί το κράτος του Ισραήλ, από τη σφαγή της Ταντούρα[5] μέχρι τη σφαγή του Ντέιρ Γιασσίν, περιλαμβάνουν όλες μαζικούς βιασμούς Παλαιστινίων γυναικών.
Οι σιωνιστικές τρομοκρατικές ομάδες συχνά βίαζαν Παλαιστίνιες γυναίκες σε πλήρη θέα ενός ολόκληρου παλαιστινιακού χωριού, για να τρομοκρατήσουν τους υπόλοιπους να φύγουν.
Οι Ισραηλινοί έποικοι που διέπραξαν αυτή τη βαρβαρότητα δεν λογοδότησαν ποτέ. Αντίθετα, σήμερα εξυμνούνται ως ήρωες στην ισραηλινή κοινωνία. Στα ντοκιμαντέρ[6] για αυτές τις σφαγές γελούν και καγχάζουν για το ρόλο τους στους μαζικούς βιασμούς, καμαρώνοντας μάλιστα ότι ορισμένα από τις Παλαιστίνιες θύματα τους ήταν μόλις 14 ετών.
Καθώς όλο και περισσότερες από τις ανυπόστατες δηλώσεις της ισραηλινής κυβέρνησης σχετικά με το τι πραγματικά συνέβη στις 7 Οκτωβρίου καταρρίπτονται[7], ιδίως οι φανταστικές δηλώσεις τους σχετικά με τους υποτιθέμενους «μαζικούς βιασμούς»[8] γυναικών Ισραηλινών εποίκων, είναι απολύτως ζωτικής σημασίας, τώρα περισσότερο από ποτέ, να καταδικάσουμε την επί 75 χρόνια στοχευμένη εκστρατεία βιασμού και δολοφονίας Παλαιστίνιων γυναικών από το Ισραήλ.

Κατά τη διάρκεια της πρώτης εισβολής του Ισραήλ στον Λίβανο το 1982, οι ισραηλινές δυνάμεις διέπραξαν μερικές από τις πιο αδιανόητες βιαιοπραγίες εναντίον των Παλαιστινίων γυναικών.
Στη σφαγή της Σάμπρα και της Σατίλα το 1982 οι Ισραηλινοί στρατιώτες βασάνισαν, βίασαν, ακρωτηρίασαν και δολοφόνησαν πάνω από 3.500 Παλαιστίνιους πρόσφυγες, κυρίως γυναίκες και παιδιά[9]. Φρικιαστικές μαρτυρίες επιζώντων[10] αναφέρουν αδιανόητους ακρωτηριασμούς σε σώματα εγκύων γυναικών, μαρτυρίες που στην πραγματικότητα εκλάπησαν και υιοθετήθηκαν από υποστηρικτές του Ισραήλ στο διαδίκτυο.
Έχουν παραπλανητικά ισχυριστεί ότι αυτές οι βάναυσα λεπτομερείς μαρτυρίες από επιζώντες της σφαγής της Σάμπρα και της Σατίλα για μαζικούς βιασμούς, μαζικούς ακρωτηριασμούς και μαζικές δολοφονίες, ήταν οι μαρτυρίες Ισραηλινών γυναικών στις 7 Οκτωβρίου.
Όμως οι ισχυρισμοί αυτοί ελέγχθηκαν στη συνέχεια από τους ελεγκτές γεγονότων και αποδείχθηκαν ανυπόστατοι. Πράγματι, πολλές ήταν οι κλεμμένες μαρτυρίες των επιζώντων της σφαγής της Σάμπρα και της Σατίλα.
Η βιωμένη εμπειρία των γυναικών Παλαιστίνιων πολιτικών κρατουμένων αποτελεί παράδειγμα της εντεινόμενης βίας που βιώνουν οι Παλαιστίνιες γυναίκες[11]. Βιώνουν ψυχολογικά, σωματικά και σεξουαλικά βασανιστήρια στα χέρια των Ισραηλινών δεσμοφυλάκων. Είναι καταγεγραμμένες ακόμη και περιπτώσεις εγκύων κρατουμένων που βασανίστηκαν σε σημείο αποβολής.
Η Παλαιστίνια πρώην πολιτική κρατούμενη Ρασμέα Οντέχ θυμάται μια οδυνηρή, αλλά δυστυχώς όχι ασυνήθιστη ούτε μοναδική εμπειρία Παλαιστίνιας γυναίκας κατά τη διάρκεια της φυλάκισής της[12]. Η Οντέχ συνελήφθη το 1969 από το Ισραήλ, επειδή ήταν μέλος του Λαϊκού Μετώπου για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης (PFLP).
Μετά τη σύλληψή της ξυλοκοπήθηκε βάναυσα, βασανίστηκε και βιάστηκε από Ισραηλινούς δεσμοφύλακες. Οι Ισραηλινοί δεσμοφύλακες συνέλαβαν αργότερα τον πατέρα της Οντέχ, με αποτέλεσμα να του θέσουν το τελεσίγραφο είτε να αναγκαστεί να παρακολουθεί τους δεσμοφύλακες να βασανίζουν σεξουαλικά την κόρη του είτε να το κάνει ο ίδιος, κάτι στο οποίο η Οντέχ αναγκάστηκε να ομολογήσει ψευδώς, ανησυχώντας ότι ο πατέρας της θα πάθει καρδιακή προσβολή.
Από τις 7 Οκτωβρίου υπολογίζεται ότι πάνω από 25.000 Παλαιστίνιες γυναίκες και παιδιά έχουν σκοτωθεί από τις ισραηλινές δυνάμεις[13]. Η συστηματική στοχοποίηση των Παλαιστινίων γυναικών από το Ισραήλ δεν είναι τυχαία ή μεμονωμένη, αλλά ακριβώς τεκμηριώνει τον βίαιο εποικιστικό αποικιοκρατικό χαρακτήρα της ίδιας της ύπαρξής του.
Σε όλη τη διάρκεια της αποικιοκρατικής ιστορίας των εποίκων, συχνά τα σώματα των αυτοχθόνων γυναικών θεωρούνταν τα πεδία μάχης της αποικιοκρατικής κυριαρχίας των εποίκων. Η ευρωπαϊκή εποικιστική αποικιοκρατία δομείται πάνω στην εξουσία και την κυριαρχία, υποστηρίζοντας όχι μόνο τις έννοιες της λευκής υπεροχής, αλλά και του βίαιου μισογυνισμού.
Κατά τη διάρκεια της εκτεταμένης ευρωπαϊκής αποικιοκρατίας στο Τερτλ Άιλαντ (ΗΠΑ και Καναδάς), η βία κατά των αυτοχθόνων γυναικών αποτέλεσε κεντρικό στοιχείο της αποικιοκρατικής στρατηγικής για την κατάκτηση και τη γενοκτονία.
Οι αυτόχθονες γυναίκες έγιναν στόχος βιασμών και γυναικοκτονιών λόγω της ικανότητάς τους να συντηρούν τις φυλές τους μέσω της τεκνοποίησης, και έτσι η επιβίωση των αυτοχθόνων πληθυσμών εξαρτάται από τις γυναίκες τους[14].
Οι αυτόχθονες γυναίκες θεωρούνταν πάντα ως η δημογραφική απειλή που είναι υπεύθυνη για τη διατήρηση του αυτόχθονου πληθυσμού, τον οποίο τα αποικιοκρατικά σχέδια των εποίκων επιδιώκουν να υποτάξουν ή να εξοντώσουν.
Σήμερα σε όλες τις ΗΠΑ και τον Καναδά, οι αυτόχθονες γυναίκες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της έμφυλης βίας[15]. Παρά το γεγονός ότι αποτελούν μόνο λιγότερο από το ένα τοις εκατό του πληθυσμού, το ποσοστό δολοφονιών των αυτόχθονων γυναικών είναι δεκαπλάσιο από εκείνο οποιασδήποτε άλλης εθνότητας[16].
Στην πραγματικότητα, πάνω από το 80% θα βιώσουν σεξουαλική βία κατά τη διάρκεια της ζωής τους και οι αυτόχθονες γυναίκες είναι πιο πιθανό να βιαστούν ή να δολοφονηθούν παρά να πάνε στο κολέγιο. Οι ρίζες της βίας που βιώνουν σήμερα οι ιθαγενείς γυναίκες σε όλο το Τερτλ Άιλαντ είναι βαθιά αποικιοκρατικές.
Το ενοχλητικό φαινόμενο των φωτογραφιών που βγαίνουν από τη Γάζα τους τελευταίους μήνες με διεστραμμένους Ισραηλινούς στρατιώτες να ποζάρουν με εσώρουχα Παλαιστίνιων γυναικών[17] έχει τις ρίζες του στον ίδιο αποικιοκρατικό μισογυνισμό.
Η ισραηλινή κοινωνία των εποίκων από τις απαρχές της έχει εγκλωβιστεί στις ίδιες οριενταλιστικές εμμονές για τις Αράβισσες, τις Μουσουλμάνες και τις γυναίκες της Μέσης Ανατολής όπως και οι αποικιοκράτες προκάτοχοί της.
Κατά τη διάρκεια της αποικιοκρατίας της Γαλλίας στην Αλγερία, η σεμνότητα των Αλγερινών γυναικών, κυρίως το πέπλο, έγινε αποικιοκρατική εμμονή. Οι Αλγερινές γυναίκες διαδραμάτισαν θεμελιώδη ρόλο στην αποαποικιοποίηση της Αλγερίας: οι γυναίκες με πέπλο δεν ήταν μόνο ενεργές επαναστάτριες, αλλά το πέπλο ενδυνάμωνε την ίδια την αντίστασή τους αψηφώντας τα ευρωπαϊκά μισογυνιστικά ιδεώδη των γυναικών που περιόριζαν την αξία τους στην εμφάνισή τους.
Ο μετα-αποικιοκρατικός συγγραφέας Φραντς Φανόν συνοψίζει αυτή την εμμονή ως εξής: «Αυτή η γυναίκα, που βλέπει χωρίς να φαίνεται, απογοητεύει τον αποικιοκράτη. Ο κατακτητής ήταν αποφασισμένος να την αποκαλύψει... γιατί υπάρχει μέσα της η θέληση να κάνει αυτή τη γυναίκα προσιτή, να την κάνει πιθανό αντικείμενο της κατοχής του»[18].
Οι Γάλλοι στρατιώτες διοργάνωναν συχνά «τελετές αποκάλυψης»[19] των Αλγερινών γυναικών, τελετές που μπορούν να συγκριθούν με τις σημερινές εικόνες των Παλαιστίνιων γυναικών στη Γάζα που οι Ισραηλινοί στρατιώτες γδύνουν και εξευτελίζουν με τη βία.
Έτσι, ο εξευτελισμός και η βία που παρακολουθούμε σήμερα στη Γάζα και σε ολόκληρη την κατεχόμενη Παλαιστίνη δεν είναι προϊόν μόνο του τωρινού πολέμου, είναι ένα συστημικό υποπροϊόν της αποικιοκρατικής επιβίωσης των εποίκων του Ισραήλ.
Οι Παλαιστίνιες γυναίκες που αντιστέκονται είναι από τις πιο συκοφαντημένες στον παγκόσμιο τύπο και οι πιο στοχοποιημένες από τις ισραηλινές δυνάμεις των εποίκων. Παλαιστίνιες όπως η Λέιλα Χάλεντ, η Ρασμέα Οντέχ, η Σιρίν Αμπού Άκλεχ και η Αχέντ Ταμίμι προκαλούν ρίγη στην ισραηλινή εποικιστική αποικιοκρατία, όπως και όλες οι Παλαιστίνιες γυναίκες.
Γιατί όταν οι αυτόχθονες γυναίκες εξεγείρονται, διαφωνούν και αντιστέκονται, χτυπούν την αποικιοκρατία των εποίκων στον πυρήνα της, αμφισβητώντας ταυτόχρονα τις ρίζες της λευκής υπεροχής και του μισογυνισμού της.
Οι αυτόχθονες γυναίκες δείχνουν το δρόμο προς την απελευθέρωση και τα αποικιοκρατικά κράτη των εποίκων τις φοβούνται γι’ αυτό.
Μετάφραση: elaliberta.gr
Farrah Koutteineh, “In Israel’s war on Gaza, Palestinian women’s bodies are battlefields”, The New Arab, 4 Απριλίου 2024, https://www.newarab.com/opinion/israels-war-palestinian-womens-bodies-are-battlefields.
Η Farrah Koutteineh είναι ιδρύτρια του KEY48 – μιας εθελοντικής συλλογικότητας που ζητά το άμεσο δικαίωμα επιστροφής για πάνω από 7,4 εκατομμύρια Παλαιστίνιους πρόσφυγες. Η Koutteineh είναι επίσης πολιτική ακτιβίστρια που επικεντρώνεται στον διατομεακό ακτιβισμό, συμπεριλαμβανομένου του κινήματος Αποαποικιοποίησης της Παλαιστίνης, των δικαιωμάτων των αυτοχθόνων, του αντισυστημικού κινήματος, των δικαιωμάτων των γυναικών και της κλιματικής δικαιοσύνης.
Σημειώσεις
[1] “UN experts urge probe of alleged Israeli abuses of Palestinian women, girls”, The New Arab, 19 Φεβρουαρίου 2024, https://www.newarab.com/news/un-experts-urge-probe-alleged-israeli-abuses-palestinian-women-girls.
[2] Middle East Eye, “Eyewitness says Israeli forces raped and killed women at al-Shifa hospital”, Youtube, https://www.youtube.com/watch?v=3mN1SRUx0R8. Sally Ibrahim, “‘Death is everywhere’: Palestinians speak of horrific scenes at Al-Shifa hospital after Israeli army withdrawal”, The New Arab, 2 Απριλίου 2024, https://www.newarab.com/news/horrific-scenes-follow-israeli-army-withdrawal-al-shifa.
[3] “‘Here, there is no Women’s Day’: Displaced Palestinian women in Gaza”, The New Arab, 8 Μαρτίου 2024, https://www.newarab.com/video/here-there-no-womens-day-displaced-palestinian-women-gaza. Yousra Samir Imran, “International Women’s Day 2024: Celebrating the resilience of Palestinian women and mothers”, The New Arab, 8 Μαρτίου 2024, https://www.newarab.com/features/celebrate-resilience-palestinian-women-and-mothers.
[4] Tamam Mohsen, “Nakba74: Rethinking Zionism as a gendered colonial enterprise”, Mondoweiss, 15 Μαΐου 2022, https://mondoweiss.net/2022/05/nakba74-rethinking-zionism-as-a-gendered-colonial-enterprise/#:~:text=Sexual%20and%20gender%2Dbased%20violence%20at%20the%20service%20of%20settler,silence%20the%20dispossession%20of%20natives.
[5] Mustafa al-Wali, “The Tantura Massacre, 22-23 May 1948”, مؤسسة الدراسات الفلسطينية / Institute for Palestine Studies, τόμος 30, τεύχη 3, Άνοιξη 2001, https://www.palestine-studies.org/en/node/41048.
[6] Anjuman Rahman, AnjumanAleena, “Tantura represents a microcosm to the whole story of Palestine – Palestinian filmmaker”, Middle East Monitor, 12 Ιουνίου 2023, https://www.middleeastmonitor.com/20230612-tantura-represents-a-microcosm-to-the-whole-story-of-palestine-palestinian-filmmaker/.
[7] “The New York Times rows back claims of sexual violence on 7 October at Kibbutz Be’eri”, The New Arab, 27 Μαρτίου 2024, https://www.newarab.com/news/new-york-times-rows-back-claims-7-oct-sexual-assault.
[8] Randa Abdel-Fattah, “A critical look at The New York Times’ weaponisation of rape in service of Israeli propaganda”, The New Arab, 30 Ιανουαρίου 2024, https://www.newarab.com/opinion/how-nyt-weaponised-rape-service-israeli-propaganda.
[9] “Sabra and Shatila massacre: What happened in Lebanon in 1982?”, Al Jazeera, 16 Σεπτεμβρίου 2022, https://www.aljazeera.com/news/2022/9/16/sabra-and-shatila-massacre-40-years-on-explainer.
[10] Yuksel Serdar Oguz, “Survivors recall Lebanon’s 1982 Sabra, Shatila massacre”, ΑΑ, 16 Σεπτεμβρίου 2017, https://www.aa.com.tr/en/middle-east/survivors-recall-lebanon-s-1982-sabra-shatila-massacre/912201.
[11] Alessandra Bajec, “‘Insults, strip searches, beatings and rape threats’: Palestinian women in Israeli prisons pay a heavy price for freedom”, The New Arab, 14 Δεκεμβρίου 2023, https://www.newarab.com/features/palestinian-women-israeli-prison-pay-price-freedom.
[12] Charlotte Silver, “Will Rasmea Odeh Go to Prison Because of a Confession Obtained Through Torture?”, The Nation, 4 Νοεμβρίου 2014, https://www.thenation.com/article/archive/will-rasmeah-odeh-go-prison-because-confession-obtained-through-torture/. Qassam Muaddi, “Israeli jails are ‘brutal’, say Palestinian women released after prisoner deal”, The New Arab, 27 Νοεμβρίου 2023, https://www.newarab.com/news/released-palestinian-women-say-israel-prisons-brutal.
[13] “More than 25,000 women and children killed in Gaza: US defence secretary”, Al Jazeera, 1 Μαρτίου 2024, https://www.aljazeera.com/news/2024/3/1/more-than-25000-women-and-children-killed-in-gaza-us-defence-secretary#:~:text=More%20than%2025%2C000%20women%20and%20children%20have%20been%20killed%20in,tactics%20used%20by%20Tel%20Aviv.
[14] Emad Moussa, “Wombs of the revolution: Palestinian women's contribution to the national project”, The New Arab, 24 Μαρτίου 2022, https://www.newarab.com/features/how-palestinian-women-are-womb-national-project.
[15] Robin Whyatt, “Violence Against Native Women Has Colonial Roots”, The Progressive, 2 Μαρτίου 2023, https://progressive.org/magazine/violence-against-native-women-has-colonial-roots-whyatt/#:~:text=In%20addition%20to%20sexual%20abuse,sustain%20the%20tribes%20through%20childbearing.
[16] “Missing and Murdered Indigenous Women (MMIW)”, Native Hope, https://www.nativehope.org/missing-and-murdered-indigenous-women-mmiw.
[17] Nadeine Asbali, “IWD: Why are Israeli soldiers obsessed with Gaza women’s underwear?”, The New Arab, 7 Μαρτίου 2024, https://www.newarab.com/opinion/iwd-israeli-soldiers-obsession-gaza-womens-underwear.
[18] Ayan Ali, “How the Veil Became a Tool for Freedom Against the French Colonial Reign”, Amaliah, 23 Φεβρουαρίου 2021, https://www.amaliah.com/post/61394/ibrahim-frantz-fanon-french-muslim-women-colonial-reign.
[19] Ayan Ali, ό.π.

