Πέμπτη, 30 Δεκεμβρίου 2021 09:39

«Θαλού Γκας»: Η άλλη εκδοχή του «κινήματος της νεολαίας της Ταϊλάνδης»

 

 

Anusorn Unno

 

«Θαλού Γκας»: Η άλλη εκδοχή του «κινήματος της νεολαίας της Ταϊλάνδης»

 

 

Οι διαμαρτυρίες στην Ταϊλάνδη που ξεκίνησαν στις αρχές του 2020 έχουν μεγάλη σημασία. Από τη μία πλευρά, σηματοδοτούν την επιστροφή των φοιτητών στο πολιτικό προσκήνιο μετά την «εξαφάνισή» τους για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες.1 Από την άλλη πλευρά, η επιστροφή τους διαφέρει από τα γνωστά «φοιτητικά κινήματα» των μέσων της δεκαετίας του 1970. Ενώ οι φοιτητές τότε κατέφευγαν σε εκκλήσεις προς τη μοναρχία στον αγώνα τους ενάντια στη στρατιωτική δικτατορία, οι φοιτητές τώρα απαιτούν τη μεταρρύθμιση του βασιλικού θεσμού της Ταϊλάνδης.2

Επιπλέον, από τον Αύγουστο του 2021, ένα τμήμα των διαδηλώσεων έχει χαράξει μια νέα πορεία. Αντί για ομιλίες από την εξέδρα ή πορείες σε στρατηγικά σημεία, οι διαμαρτυρίες αυτές επικεντρώνονται στην αντιπαράθεση με την αστυνομία ελέγχου του πλήθους. Έχουν έτσι ονομαστεί διαμαρτυρίες «Θαλού Γκας», σε μια αναφορά στα σύννεφα δακρυγόνων με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι οι συμμετέχοντες.3 Είναι σημαντικό ότι οι διαμαρτυρίες αυτές δεν καθοδηγούνται από φοιτητές πανεπιστημίου, αλλά διοργανώνονται από φοιτητές επαγγελματικών σχολών και νέους με σχετικά χαμηλό μορφωτικό υπόβαθρο. Ενώ οι διαμαρτυρίες υπό την ηγεσία των πανεπιστημιακών φοιτητών φαίνεται πλέον να βρίσκονται σε ύφεση, αυτές οι άλλες διαμαρτυρίες λαμβάνουν χώρα σε καθημερινή βάση παρά τη βίαιη καταστολή τους.

Η παρούσα δημοσίευση εξετάζει τις διαμαρτυρίες Θαλού Γκας ως την άλλη εκδοχή του σημερινού «κινήματος της ταϊλανδικής νεολαίας». Ξεκινά με την εξέταση των διαδηλώσεων υπό την ηγεσία των φοιτητών που άρχισαν στις αρχές του 2020. Στη συνέχεια μελετά πώς τμήματα των διαδηλωτών άρχισαν να οργανώνουν τις δικές τους διαμαρτυρίες, οι οποίες αργότερα ονομάστηκαν Thalu Gas. Αναλύει την πολυπλοκότητα των βίαιων αντιπαραθέσεων και τον τρόπο με τον οποίο αντανακλούν ένα βασικό πρόβλημα της ταϊλανδικής κοινωνίας, υποστηρίζοντας ότι αυτές οι διαμαρτυρίες, παρά τη βίαιη καταστολή, δεν θα εξαφανιστούν αν δεν αντιμετωπιστεί η βασική αιτία της δυσαρέσκειας των διαδηλωτών.

 

Οι φοιτητικές διαμαρτυρίες του 2020

Οι φοιτητές των πανεπιστημίων άρχισαν να διαδραματίζουν και πάλι πρωταγωνιστικό ρόλο στην πολιτική της Ταϊλάνδης μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα της 22ας Μαΐου 2014, κατά το οποίο η χούντα με επικεφαλής τον διοικητή του στρατού, στρατηγό Πραγιούτ Τσαν-ότσα κατέλαβε την εξουσία. Με τις πολιτικές ομάδες να έχουν διαλυθεί, οι φοιτητές ήταν η μόνη ομάδα ικανή να οργανώσει διαμαρτυρίες κατά του πραξικοπήματος.4 Αρχικά, ο αριθμός των φοιτητών που συμμετείχαν ήταν μικρός- περιελάμβανε μόνο εκείνους που είχαν έντονα πολιτικά κίνητρα.5 Ωστόσο, αφού βίωσαν την καταστολή εκ μέρους της στρατιωτικής χούντας, καθώς και ορισμένες συμπεριφορές εκ μέρους μελών της βασιλικής οικογένειας, περισσότεροι φοιτητές άρχισαν να ασχολούνται με την πολιτική, κυρίως «διαδικτυακά».6

Οι φοιτητές άρχισαν να οργανώνουν διαμαρτυρίες μόνο μετά τη διάλυση του Κόμματος Μέλλον Μπροστά στις 21 Φεβρουαρίου 2020 από το Συνταγματικό Δικαστήριο. Το κόμμα τούς είχε προσελκύσει ως το κόμμα της νεότερης γενιάς και η πλειοψηφία τους το ψήφισε στις εκλογές της 24ης Μαρτίου 2019 με την ελπίδα ότι θα έφερνε θετική αλλαγή. Αλλά η ελπίδα τους διαψεύστηκε αφού το κόμμα Φαλάνγκ Πρατσαράτ –η στρατιωτική χούντα μεταμφιεσμένη– σχημάτισε κυβέρνηση παρά το γεγονός ότι ήρθε στη δεύτερη θέση στις εκλογές. Η απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου ήταν «η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι» και τελικά οδήγησε τους Ταϊλανδούς φοιτητές να διαμαρτυρηθούν «εκτός σύνδεσης».7

Η Ένωση Φοιτητών της Ταϊλάνδης (SUT) ήταν η πρώτη φοιτητική ομάδα που πραγματοποίησε διαμαρτυρία. Ανάρτησε ένα πανό με μια προκλητική δήλωση στο Πανεπιστήμιο Θαμμασάτ αμέσως μετά τη δημοσίευση της απόφασης του Συνταγματικού Δικαστηρίου. Στη συνέχεια πραγματοποίησε συγκέντρωση στο πανεπιστήμιο την επόμενη ημέρα, η οποία, σύμφωνα με τον επικεφαλής της, ήταν «η πρώτη φορά που οι φοιτητές [ενδιαφέρθηκαν] για την πολιτική».8 Στη συνέχεια, φοιτητές σε άλλα πανεπιστήμια βγήκαν μπροστά. Οι συγκεντρώσεις εξαπλώθηκαν σαν «πυρκαγιά» σε όλη τη χώρα και έφτασαν συνολικά τουλάχιστον τις 70 διαμαρτυρίες, πριν σταματήσουν στα μέσα Μαρτίου του 2020, κυρίως λόγω της εξάπλωσης του COVID-19.9

Μετά από ένα διάλειμμα, οι φοιτητές επανέλαβαν τις συγκεντρώσεις ύστερα από τη σύλληψη δύο νέων για τη διαμαρτυρία τους κατά του πρωθυπουργού. Στις 18 Ιουλίου 2020, η SUT και μια ομάδα με την ονομασία «Ελεύθερη Νεολαία» συγκεντρώθηκαν στο Μνημείο της Δημοκρατίας για να θέσουν τρία αιτήματα - τον τερματισμό των απειλών κατά των επικριτών της κυβέρνησης, τη διάλυση του κοινοβουλίου και ένα νέο σύνταγμα. Στη συγκέντρωση συμμετείχαν πάνω από 2.000 άτομα, παρά την απαγόρευση των συγκεντρώσεων βάσει του διατάγματος έκτακτης ανάγκης για τον περιορισμό της πανδημίας. Είναι σημαντικό ότι ήταν η πρώτη φορά που οι φοιτητές πραγματοποίησαν διαμαρτυρίες εκτός πανεπιστημιουπόλεων· «η πραγματοποίηση συγκεντρώσεων εντός των πανεπιστημίων δεν επιτρέπει τη συμμετοχή του κόσμου· εμείς θέλουμε να συμμετέχει ο κόσμος», δήλωσε ο ηγέτης της SUT.10

Δεδομένου ότι «διάφορες ομάδες ήθελαν να συμμετάσχουν στις συγκεντρώσεις και ο αριθμός των αιτημάτων αυξανόταν»,11 η «Ελεύθερη Νεολαία» και η SUT μαζί με άλλες ομάδες σχημάτισαν στη συνέχεια μια ομάδα με την ονομασία «Ελεύθερος Λαός» και πραγματοποίησαν μια συγκέντρωση στις 16 Αυγούστου 2020. Εκτός από τα προηγούμενα τρία αιτήματα, η ομάδα πρόσθεσε δύο νέα: κανένα πραξικόπημα και καμία «εθνική κυβέρνηση». Και εξέφρασε ένα «όνειρο»: δημοκρατία με συνταγματική μοναρχία.12 Αργότερα, στις 19 Σεπτεμβρίου 2020, το Ενιαίο Μέτωπο του Θαμμασάτ και της Διαδήλωσης (UFTD) πραγματοποίησε μια συγκέντρωση στο Σανάμ Λουάνγκ, η οποία, όπως δήλωσε ένας ηγέτης του UFTD, «[ήταν] η μεγαλύτερη συγκέντρωση που έγινε ποτέ».13 Στη συνέχεια, οι φοιτητές σε συνεργασία με άλλες ομάδες σχημάτισαν ένα «Λαϊκό Κόμμα» και πραγματοποίησαν συγκέντρωση στις 14 Οκτωβρίου 2020 στο Μνημείο της Δημοκρατίας για να απαιτήσουν την παραίτηση του πρωθυπουργού, τη σύνταξη νέου συντάγματος και τη μεταρρύθμιση της μοναρχίας. Εκτός από αυτές τις μεγάλες συγκεντρώσεις στην Μπανγκόκ, πραγματοποιήθηκαν και άλλες σε επαρχίες της χώρας. Υπολογίζεται ότι μεταξύ Ιουλίου και Δεκεμβρίου 2020, πραγματοποιήθηκαν 385 διαδηλώσεις σε 62 επαρχίες από 112 ομάδες, κάτι «εντελώς πρωτοφανές στην πολιτική ιστορία της Ταϊλάνδης».14

Παρά τον πρωτοφανή χαρακτήρα τους, οι διαδηλώσεις υπό την ηγεσία των φοιτητών είχαν αρχίσει να φθίνουν μέχρι το τέλος του έτους μπροστά στο δεύτερο κύμα του COVID-19, τη δίωξη των ηγετών των διαδηλώσεων και τα βίαια μέτρα που ελήφθησαν για την καταστολή των διαδηλώσεων.15 Μόνο με την εμφάνιση του «θαλού φα» οι διαμαρτυρίες άρχισαν να είναι και πάλι δυναμικές.

 

Θαλού Φα

Στις 16 Φεβρουαρίου 2021, ο «Λαός» –όπως μετονομάστηκε το «Λαϊκό Κόμμα» σύμφωνα με τη «στρατηγική χωρίς ηγέτη»– πραγματοποίησε μια δραστηριότητα με τίτλο «Περπατήστε στον ουρανό» ή «ντοέν θαλού φα», στο μνημείο Θάο Σουρανάρι στην επαρχία Ναχόν Ρατσασίμα. Ο στόχος ήταν να περπατήσουν 247,5 χιλιόμετρα από το μνημείο μέχρι την Μπανγκόκ για να απαιτήσουν την απελευθέρωση των ηγετών της διαμαρτυρίας. Η πορεία έφτασε στην Μπανγκόκ στις 7 Μαρτίου 2021. Στη συνέχεια, στις 13 Μαρτίου 2021, η UNME της Αναρχίας16 μαζί με την UFTD και άλλες ομάδες με την ονομασία «Λαός» πραγματοποίησαν το δεύτερο «Περπάτημα στον Ουρανό» με πορεία από το Μνημείο της Δημοκρατίας προς το Κυβερνείο για να στήσουν το «Χωριό Θαλού Φα» σε κοντινή απόσταση. Ωστόσο, στις 28 Μαρτίου 2021, η αστυνομία κατέστρεψε το χωριό και συνέλαβε τους διαδηλωτές για παραβίαση του διατάγματος έκτακτης ανάγκης και του νόμου περί μεταδοτικών ασθενειών.

Μετά την καταστολή, η UNME της Αναρχίας συνέχισε να πραγματοποιεί δραστηριότητες, αλλά πλέον με το όνομα Θαλού Φα, επειδή, όπως δήλωσε ο επικεφαλής της, «ο κόσμος άρχισε να γνωρίζει το Θαλού Φα και να μπερδεύεται».17 Αρχικά, η Θαλού Φα συμμετείχε σε δραστηριότητες που πραγματοποιούσαν άλλες ομάδες. Αλλά αφού ο αριθμός των κρουσμάτων μόλυνσης είχε αυξηθεί απότομα και τα μέτρα για τον περιορισμό της πανδημίας είχαν αυξήσει τα δεινά των ανθρώπων, αποφάσισαν να αναλάβουν την ηγεσία. Όπως το έθεσε ένας από τους ηγέτες της: «Πιστεύαμε ότι η κατάσταση ήταν αφόρητη και ότι η κυβέρνηση είχε αποτύχει οικτρά. Ήταν επίσης σε μια εποχή που άλλες ομάδες είχαν κουραστεί και έκαναν ένα διάλειμμα. Έτσι φαινόταν ότι η Θαλού Φα ήταν η αιχμή του δόρατος [των διαδηλώσεων]».18

Η Θαλού Φα έδωσε πρώτη προτεραιότητα στην απομάκρυνση του πρωθυπουργού, ακολουθούμενη από τη σύνταξη νέου συντάγματος και τη μεταρρύθμιση της μοναρχίας. Θεωρώντας ότι ένα συμβατικό στυλ διαμαρτυρίας, όπως η εκφώνηση λόγων από την εξέδρα, «ήταν πλέον αναποτελεσματικό και βαρετό»,19 ξεκίνησε «συμβολικές δραστηριότητες» στις οποίες μπορούσε να συμμετάσχει ο καθένας. Δεσμεύτηκε να αναλάβει την ηγεσία, ενώ άλλες ομάδες δεν ήταν σε θέση να πραγματοποιήσουν συγκεντρώσεις από μόνες τους. Όταν οι ηγετικές ομάδες «ανακάμψουν», «θα κάνει πίσω και θα παίξει υποστηρικτικό ρόλο».20

Εκτός από την Θαλού Φα, υπάρχει και άλλη ομάδα που διοργανώνει παράλληλα διαμαρτυρίες. Αρχικά, αυτή η ομάδα ήταν μέρος της Θαλού Φα καθώς και προηγούμενων φοιτητικών ομάδων. Αλλά μετά την ανάπτυξη από τις φοιτητικές ομάδες μιας «στρατηγικής χωρίς αρχηγό», που επικεντρώθηκε σε πορείες σε στρατηγικά σημεία, και την επακόλουθη αντιπαράθεση με τις αρχές, αυτή η ομάδα πήρε ζωή με το όνομα «Θαλού Γκας».

 

Θαλού Γκας

Τον Αύγουστο του 2021 παρατηρήθηκε έξαρση των δραστηριοτήτων διαμαρτυρίας. Από τη μία πλευρά, οι ηγέτες και οι ακτιβιστές των Κόκκινων Πουκάμισων ξεκίνησαν νέες δραστηριότητες για την υποστήριξη των φοιτητικών διαδηλώσεων. Την 1η Αυγούστου 2021, ο διακεκριμένος Σομπάτ Μπουνγκαμανόνγκ των Κόκκινων Πουκαμίσων πραγματοποίησε «αυτοκινητοπορεία» στην Μπανγκόκ για να ζητήσει την παραίτηση του πρωθυπουργού. Δεδομένης της φήμης του και της καινοτομίας της δραστηριότητας, εκατοντάδες αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες συμμετείχαν στη διαδήλωσή του. Αυτή η «επιτυχία» οδήγησε τον ηγέτη των Κόκκινων Πουκαμίσων Νατταβούτ Σαϊκούα να διοργανώσει μια δεύτερη «αυτοκινητοπορεία» στις 15 Αυγούστου 2021. Η δημοτικότητα του Νατταβούτ μεταξύ των υποστηρικτών των Κόκκινων Πουκαμίσων προσέλκυσε σε αυτή την εκδήλωση εκατοντάδες αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, πολλές από τις οποίες ήταν διακοσμημένες με τα σύμβολα των Κόκκινων Πουκαμίσων. Ταυτόχρονα, μεγάλες ομάδες φοιτητών επανέλαβαν τις διαδηλώσεις τους. Στις 7 Αυγούστου 2021, πραγματοποίησε συγκέντρωση η Ελεύθερη Νεολαία. Αρχικά, σχεδίαζαν να συγκεντρωθούν στο Μνημείο της Δημοκρατίας και να πραγματοποιήσουν πορεία προς το Μεγάλο Παλάτι. Αλλά, αφού η αστυνομία απέκλεισε τους δρόμους με κοντέινερ και κατέλαβε την περιοχή κοντά στο μνημείο, άλλαξαν το σημείο συνάντησης στο Μνημείο της Νίκης και έκαναν την κατοικία του πρωθυπουργού τον προορισμό της πορείας. Στη συνέχεια, στις 10 Αυγούστου 2021, η UFTD, ακολουθώντας την πρωτοβουλία του Σομπάτ, πραγματοποίησε μια τρίτη «αυτοκινητοπορεία» για να επισκεφθεί στρατηγικά σημεία. Επιπλέον, η Θαλού Φα συνέχισε τις διαδηλώσεις διαμαρτυρίας της. Στις 11, 13 και 16 Αυγούστου 2021, κάλεσε διαδηλωτές στο Μνημείο της Νίκης και τους οδήγησε στην κατοικία του πρωθυπουργού για να απαιτήσει την παραίτησή του.

Αν και οι διαδηλώσεις αυτές συγκέντρωσαν μικρότερο αριθμό ατόμων από εκείνες του 2020, γέννησαν μια νέα ομάδα διαδηλωτών. Αυτοί οι διαδηλωτές συμμετείχαν σε «αυτοκινητοπορείες» και πορείες όπως και άλλοι διαδηλωτές, αλλά συνέχισαν να διαμαρτύρονται ακόμη και όταν οι ηγέτες των διαδηλώσεων είχαν τερματίσει τις διαδηλώσεις. Για παράδειγμα, μια ομάδα διαδηλωτών συγκεντρώθηκε γύρω από τη διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ, παρόλο που ο Σομπάτ είχε ανακοινώσει τον τερματισμό της «αυτοκινητοπορείας» του. Η αστυνομία χρησιμοποίησε κανόνια νερού, δακρυγόνα και σφαίρες από καουτσούκ για να διαλύσει αυτούς τους διαδηλωτές, οι οποίοι αντεπιτέθηκαν με μάρμαρα, μπουκάλια και σφεντόνες. Η σύγκρουση διήρκεσε μέχρι τις 10 μ.μ. προτού οι διαδηλωτές υποχωρήσουν. Παρομοίως, μια ομάδα διαδηλωτών έφυγε από την «αυτοκινητοπορεία» του Νατταβούτ για τη διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ για να συγκρουστεί με την αστυνομία ελέγχου του πλήθους. Συνέχισαν να μάχονται με την αστυνομία ακόμη και όταν έφτασε ο Νατταβούτ για να τους καλέσει πίσω.

Αυτό συνέβη και με τις διαμαρτυρίες των φοιτητών. Ανησυχώντας για την κατάσταση στο τρίγωνο Ντιν Ντάενγκ, ένα σημείο κοντά στην ομώνυμη διασταύρωση όπου οι διαδηλωτές συγκρούονταν με την αστυνομία, η Ελεύθερη Νεολαία τερμάτισε τη διαδήλωσή της και ζήτησε από τους διαδηλωτές να πάνε στα σπίτια τους. Ωστόσο, πολλοί διαδηλωτές συνέχισαν να συγκρούονται με την αστυνομία μέχρι το βράδυ.21 Αυτό ίσχυε και για τις πορείες της Θαλού Φα. Και στις τρεις πορείες προς την κατοικία του πρωθυπουργού, κατά τις οποίες οι διαδηλωτές συγκρούστηκαν με την αστυνομία ελέγχου του πλήθους, πολλοί διαδηλωτές συνέχισαν να συγκρούονται ακόμη και αφού η Θαλού Φα είχε τερματίσει τις πορείες.

Επιπλέον, οι ίδιοι διαδηλωτές πραγματοποιούν διαδηλώσεις από μόνοι τους από τα τέλη Αυγούστου. Για παράδειγμα, στις 17 Αυγούστου, μια ομάδα διαδηλωτών συγκρούστηκε με την αστυνομία ελέγχου του πλήθους στη διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ, ενώ η Θαλού Φα πραγματοποιούσε διαμαρτυρία μπροστά από την έδρα της Εθνικής Αστυνομίας. Το ίδιο την επόμενη ημέρα, μια ομάδα διαδηλωτών συγκρούστηκε και πάλι με την αστυνομία ελέγχου του πλήθους στη διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ, ενώ η Θαλού Φα πραγματοποιούσε μια «συμβολική δραστηριότητα» στο μνημείο της Δημοκρατίας.22 Είναι σημαντικό ότι οι διαδηλωτές αυτοί συγκρούστηκαν με την αστυνομία ελέγχου του πλήθους στη διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ στις 20 και 21 Αυγούστου 2021, παρόλο που ούτε η Θαλού Φα ούτε άλλες ομάδες πραγματοποιούσαν διαδηλώσεις αυτές τις ημέρες.

Οι συγκρούσεις πραγματοποιήθηκαν από το απόγευμα μέχρι αργά το βράδυ. Οι διαδηλωτές, κυρίως νέοι που ήρθαν με μοτοσικλέτες, έκαψαν λάστιχα και πέταξαν μάρμαρα, μπουκάλια και γιγαντιαίες κροτίδες και χρησιμοποίησαν σφεντόνες και πυροτεχνήματα εναντίον των αστυνομικών που είχαν τοποθετηθεί μέσα στο συγκρότημα του Τμήματος Μπάντας του Βασιλικού Στρατού της Ταϊλάνδης. Η αστυνομία απάντησε με δακρυγόνα, κανόνια νερού και σφαίρες από καουτσούκ. Όπου οι διαδηλωτές δεν υποχωρούσαν, η αστυνομία προχωρούσε για να τους διαλύσει και να τους συλλάβει.

Αρχικά, αυτοί οι διαδηλωτές ονομάστηκαν «ανεξάρτητος όχλος». Όμως προέκυψαν από την Θαλού Φα ή «είχαν την Θαλού Φα ως είδωλό τους», δήλωσε μια γυναίκα την οποία οι διαδηλωτές της Θαλού Γκας αποκαλούσαν «μαμά»,23 και «οι οπαδοί πρότειναν το Θαλού Γκας, όταν ρώτησα πώς θα έπρεπε να ονομαστούν αυτοί οι διαδηλωτές», δήλωσε ο διαχειριστής της σελίδας «Λαός» στο Facebook.24 Τότε ονομάστηκαν για πρώτη φορά Θαλού Γκας σε αυτή τη σελίδα στο Facebook και έκτοτε είναι γενικά γνωστοί με αυτό το όνομα.

 

Πίσω από τα δακρυγόνα

Η Θαλού Γκας θεωρείται γενικά ως μια ομάδα φοιτητών επαγγελματικών σχολών ή νέων κατώτερης τάξης που συχνά σχετίζονται με τη βία και δεν ασχολούνται με την πολιτική. Ωστόσο, νέοι άλλων τάξεων αποτελούν επίσης μέρος της Θαλού Γκας και οι λόγοι για τους οποίους συμμετείχαν στις διαμαρτυρίες είναι πολύ πιο σύνθετοι από την «επιθετική συμπεριφορά» ή την «ευχαρίστηση στο έγκλημα», όπως συχνά ισχυρίζεται η αστυνομία. Ο «Γκουν», για παράδειγμα, απέκτησε πτυχίο μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από επαγγελματική σχολή. Ωστόσο, δεν προέρχεται από οικογένεια με χαμηλό εισόδημα. Ο πατέρας του είναι αρχηγός της αστυνομίας και η μητέρα του προέρχεται από οικογένεια δημοσίων υπαλλήλων.25 Ομοίως, ο «Φαχ» είναι σπουδαστής επαγγελματικής εκπαίδευσης, αλλά ο πατέρας του είναι υπαστυνόμος της αστυνομίας και η μητέρα του δεν προέρχεται από οικογένεια χαμηλού εισοδήματος.26

Αυτοί οι δύο νέοι27 διαφέρουν από τον «Χομ», ο οποίος αποτελεί παράδειγμα ενός τυπικού διαδηλωτή της Θαλού Γκας. Ο «Χομ» γεννήθηκε στην Μπανγκόκ, αλλά η εγγραφή του στο μητρώο του του έγινε στο Ρόι Ετ στα βορειοανατολικά· η οικογένεια του στην Μπανγκόκ δεν έχει πιστοποιητικό εγγραφής στο μητρώο. Η μητέρα του χώρισε τον πατέρα του όταν ήταν στην τρίτη τάξη και τον μεγάλωσε με όσα κέρδιζε ως πωλήτρια τροφίμων. Εγκατέλειψε το σχολείο στην όγδοη τάξη και χρησιμοποίησε το πιστοποιητικό της έκτης τάξης του δημοτικού σχολείου για να ζητήσει εργασία. Έμεινε άνεργος μετά το κλείσιμο του πολυκαταστήματος όπου εργαζόταν στο πλαίσιο των μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης του COVID-19.28

Οι περισσότεροι από αυτούς τους νέους άρχισαν να συμμετέχουν στις διαμαρτυρίες μετά την εφαρμογή της «στρατηγικής χωρίς ηγέτη» και αφού οι πορείες έγιναν η κυρίαρχη μορφή κινητοποιήσεων. Ο «Καρν» δήλωσε ότι ενδιαφερόταν για την πολιτική από μικρός επειδή ο πατέρας του ήταν υποστηρικτής των Κόκκινων Πουκάμισων. Άρχισε να συμμετέχει στις διαδηλώσεις στις αρχές του τρέχοντος έτους, όταν η REDEM ανέλαβε την ηγεσία και συγκρούστηκε με την αστυνομία.29 Το ίδιο και ο «Γκουν», άρχισε να συμμετέχει στις διαδηλώσεις όταν η Ελεύθερη Νεολαία πραγματοποίησε πορεία προς την κατοικία του πρωθυπουργού και συγκρούστηκε με την αστυνομία.30

Ο κύριος λόγος για τον οποίο αυτοί οι νέοι εντάχθηκαν στις διαμαρτυρίες της Θαλού Γκας ήταν η αδικία. Πίστευαν ότι η κυβέρνηση είχε κάνει κατάχρηση εξουσίας και χρησιμοποιούσε άδικα νόμους και όπλα εναντίον των διαδηλωτών, οπότε εντάχθηκαν στους διαδηλωτές για να τους βοηθήσουν να αντεπιτεθούν.31 Επιπλέον, οι διαδηλωτές αυτοί συνδέουν την αδικία που αντιμετώπιζαν οι διαδηλωτές με τον αντιδημοκρατικό τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση ήρθε στην εξουσία. Ως εκ τούτου, θέλουν να «φέρουν πίσω τη δημοκρατία».32 Οι λόγοι τους αποκαλύπτουν ότι δεν τους λείπει η «αφηρημένη σκέψη», όπως γενικά θεωρείται. Επιπλέον, κρίνοντας από τα συνθήματα που σχετίζονται με την κυβέρνηση και τη μοναρχία και τα οποία έχουν γραφτεί γύρω από τη διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ, είναι προφανές ότι ανησυχούν επίσης για τις «διαρθρωτικές διαστάσεις» των προβλημάτων.

Ο άλλος κύριος λόγος για τη συμμετοχή τους στις διαμαρτυρίες της Θαλού Γκας είναι η αποτυχία της κυβέρνησης στην αντιμετώπιση του COVID-19. Ο αριθμός των κρουσμάτων και ο αριθμός των νεκρών έχουν αυξηθεί απότομα από τον Απρίλιο του 2021, ενώ υπήρξαν καθυστερήσεις και διαφθορά στην εξάπλωση του εμβολιασμού. Το «οικονομικό λοκντάουν» απλώς επιδείνωσε την κατάσταση. Οι φτωχοί ήταν αυτοί που υπέφεραν περισσότερο και αυτός ήταν ο λόγος που πολλοί συμμετείχαν στις διαμαρτυρίες. Όπως το έθεσε ο «Χομ», «οι γονείς κάποιου πέθαναν από COVID εξαιτίας της κυβέρνησης του Πραγιούτ. Ήμουν σύμβουλος προϊόντων σε ένα πολυκατάστημα. Αλλά έκλεισε εξαιτίας της πολιτικής της κυβέρνησης για το COVID. Είμαι άνεργος εδώ και έξι μήνες εξαιτίας της κυβέρνησης. Έτσι συμμετείχα στις διαμαρτυρίες».33

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι παρόλο που αυτοί οι νέοι εντάχθηκαν στις διαμαρτυρίες για τους προαναφερθέντες λόγους, αργότερα παρακινήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από τα συναισθήματα που βίωσαν κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων. Ο θυμός είναι αυτός που κάνει τους διαδηλωτές της Θαλού Γκας να αγωνίζονται.34

Δεδομένων των βίαιων αστυνομικών μέτρων που είδαν και βίωσαν, το αν οι τρόποι με τους οποίους συγκρούστηκαν με την αστυνομία είναι «μη βίαιοι» ή όχι δεν είναι το κύριο μέλημά τους. Για παράδειγμα, στις 18 Αυγούστου 2021, η Θαλού Φα πραγματοποίησε μια «συμβολική δραστηριότητα» στο Μνημείο της Δημοκρατίας και ορισμένοι διοργανωτές δήλωσαν στο μικρόφωνο ότι η διαμαρτυρία που συνέβαινε στη διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ δεν ήταν «μη βίαιη» και ζήτησαν από τους διαδηλωτές εκεί να σταματήσουν. Ωστόσο, ένας διαδηλωτής της Θαλού Γκας που εκείνη τη στιγμή βρισκόταν στο Μνημείο της Δημοκρατίας δεν συμφώνησε και έφυγε για τη διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ μόλις έμαθε ότι υπήρχε σύγκρουση εκεί, επειδή «ήθελα να ανταπαντήσω στην αστυνομία επειδή χρησιμοποιούν πρώτοι βία. Δεν με ενδιαφέρει αν η απάντηση είναι μη βίαιη».35

Οι διαδηλωτές της Θαλού Γκας ζητούν την παραίτηση του πρωθυπουργού επειδή τον θεωρούν «το κέντρο όλων των κακών». Ένας διαδηλωτής είπε ότι είναι πολύ κακός- καμία λέξη δεν μπορεί να τον αντιπροσωπεύσει.36 Ένας άλλος είπε ότι θέλει να επιστρέψει η δικαιοσύνη και η δημοκρατία και θα σταματήσει όταν «ο Πραγιούτ παραιτηθεί».37 Ωστόσο, ένας ακόμη διαδηλωτής της Θαλού Γκας είπε ότι δεν θα σταματήσει μέχρι «να φέρω πίσω τη δικαιοσύνη και η χώρα να έχει ισότητα, όχι μόνο την παραίτηση του Πραγιούτ».38 Είναι πράγματι απίθανο η «μάχη» να τελειώσει σύντομα.

 

Επίλογος

Η διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ φαινόταν να είναι υπό έλεγχο από τη νύχτα της 7ης Οκτωβρίου 2021. Εκατοντάδες αστυνομικοί έχουν αναπτυχθεί στην περιοχή για να αποτρέψουν συγκεντρώσεις και αναταραχές. Δεν υπήρξαν νεαροί με μοτοσικλέτες που τριγυρνούσαν, πόσο μάλλον κάποιοι που πετούσαν γιγαντιαίες κροτίδες στην αστυνομία. Οι κάτοικοι δεν χρειάζεται πλέον να ανέχονται τα δακρυγόνα που ρίχνει η αστυνομία στους διαδηλωτές ή να αντιμετωπίζουν νυχτερινές έρευνες στα σπίτια τους. Η ηρεμία φαίνεται να επικρατεί στην περιοχή.

Ωστόσο, τα παράπονα και η οργή δεν έχουν εξαφανιστεί. Οι ήχοι από γιγαντιαίες κροτίδες εξακολουθούν να ακούγονται σποραδικά και ελαστικά έχουν καεί κάποιες νύχτες. Ομάδες μοτοσικλετών περνούν τριγύρω, με τους αναβάτες να φωνάζουν στην αστυνομία. Όλα αυτά σηματοδοτούν ότι η Θαλού Γκας θα επιστρέψει πιθανότατα στη διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ και θα οργανώσει διαμαρτυρίες μόλις η αστυνομία αποσυρθεί.

Αυτό συμβαίνει απλώς επειδή τα μέλη της υποφέρουν περισσότερο από την σημερινή κρίση. Είναι απίθανο ότι η διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ ή η Ταϊλάνδη στο σύνολό της θα βρει «ειρήνη» αν δεν ικανοποιηθούν πλήρως τα αιτήματα των διαδηλωτών.

 

 

Μετάφραση: elaliberta.gr

Anusorn Unno, “‘Thalu Gas’: The Other Version of the ‘Thai Youth Movement’”, ISEAS–Yusof Ishak Institute, 15 Νοεμβρίου 2021, https://www.iseas.edu.sg/articles-commentaries/iseas-perspective/2021-146-thalu-gas-the-other-version-of-the-thai-youth-movement-by-anusorn-unno/. Αναδημοσίευση: Europe Solidaire Sans Frontières, 15 Νοεμβρίου 2021, http://www.europe-solidaire.org/spip.php?article60186.

Σημειώσεις

1 Παρόλο που οι φοιτητές συμμετείχαν στα περιβαλλοντικά κινήματα τη δεκαετία του 1990, η συμμετοχή τους ήταν υποστηρικτική και μειοψηφική. Παρομοίως, αν και συμμετείχαν στην «πολιτική των χρωματιστών πουκαμίσων», ο ρόλος των φοιτητών ήταν να δώσουν μια εικόνα «καθαρότητας» στα αντίπαλα κινήματα, ενώ, και πάλι, η πλειονότητα των φοιτητών παρέμεινε αμέτοχη· βλέπε Kanokrat Lertchoosakul, «The White Ribbon Movement: High School Children in the 2020 Thai Youth Protests», Critical Asian Studies (2021) (DOI: 10.1080/14672715.2021.1883452), σσ. 2-3· Pongsapak Waiwitlikhit, «The Next Generation? A Comparison between Thailand’s 1973 Protests and Thailand’s 2020 Protests», International Journal of Humanities and Social Science (2020) (DOI: 10.30845/ijhss.v10n12p3), σελ. 20· και Prajak Kongkirati, «Thailand: W. W. Weiss, επιμ., Student Activism in Asia: Between Protest and Powerlessness (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2012).

2 Kanokrat, σελ. 8, και Pongsapak, σσ. 22-23.

3 Το «Thalu» είναι μεταγραφή της ταϊλανδέζικης λέξης ทะลุ, η οποία σημαίνει «διεισδύω» ή «διαπερνώ».

4 Pongsapak, σελ. 21.

5 Kanokrat, σελ. 5.

6 Aim Sinpeng, “Hashtag Activism: Social Media and the #FreeYouth Protests in Thailand”, Critical Asian Studies (2021) (DOI: 10.1080/14672715.2021.1882866), Janjira Sombatpoonsiri, “Thai 2021 Demonstrations: Losing Traction Online”, ISEAS Fulcrum, 26 Οκτωβρίου 2021 (https://fulcrum.sg/thai-2021-demonstrations-losing-traction-online/, μεταφορτώθηκε στις 31 Οκτωβρίου 2021), και Penchan Phoborisut, “The 2020 Student Uprising in Thailand”, ISEAS Perspective 2020/129, 10 Νοεμβρίου 2020 (https://www.iseas.edu.sg/articles-commentaries/iseas-perspective/2021-146-thalu-gas-the-other-version-of-the-thai-youth-movement-by-anusorn-unno/, μεταφορτώθηκε στις 28 Οκτωβρίου 2021), σελ. 3.

7 Βλέπε επίσης Penchan, σελ. 3, και Pongsapak, σελ. 21.

8 «An», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 8 Ιουλίου 2021. Λόγω της ευαισθησίας των θεμάτων που συζητήθηκαν, τα ονόματα όλων των ερωτηθέντων που αναφέρονται εδώ είναι ψευδώνυμα.

9 Οι συγκεντρώσεις αυτές λάμβαναν χώρα το βράδυ μέσα σε πανεπιστημιουπόλεις. Οι φοιτητές που διοργάνωναν τις συγκεντρώσεις έκαναν ομιλίες, εξέφραζαν αιτήματα ή διάβαζαν ανακοινώσεις από αυτοσχέδιες εξέδρες, ενώ κάποιοι που συμμετείχαν στις συγκεντρώσεις κρατούσαν πλακάτ με σχόλια. Οι συγκεντρώσεις τελείωναν πάντα με το τραγούδι μαζί με το κούνημα κινητών τηλεφώνων με αναμμένους φακούς. Αρχικά, επικεντρώθηκαν σε επικρίσεις του Συνταγματικού Δικαστηρίου και της στρατιωτικής χούντας, καθώς και σε αιτήματα για την παραίτηση του πρωθυπουργού Πραγιούτ. Αργότερα, επικεντρώθηκαν στις εκκλήσεις για ένα νέο «λαϊκό σύνταγμα» που θα συνταχθεί από μια εκλεγμένη συντακτική συνέλευση.

10 «An», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 8 Ιουλίου 2021.

11 Στο ίδιο.

12 Αυτό το «όνειρο» επρόκειτο να φιλοξενήσει τα αιτήματα δέκα σημείων για τη μεταρρύθμιση της μοναρχίας που πρότεινε το Ενιαίο Μέτωπο του Θαμμασάτ και της Διαδήλωσης στις 10 Αυγούστου 2020.

13 «Ben», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 21 Οκτωβρίου 2021.

14 Duncan McCargo, “Disruptors’ Dilemma? Thailand’s 2020 Gen Z Protests”, Critical Asian Studies (2021) (DOI: 10.1080/14672715.2021.1876522), σ. 14.

15 Ο Janjira εξήγησε γιατί η διαμαρτυρία υπό την ηγεσία των φοιτητών βρισκόταν σε παρακμή. Εκτός από αυτούς τους τρεις λόγους, υποστήριξε ότι τόσο η έλλειψη ηγεσίας και επικεφαλής οργάνωσης όσο και η «κόπωση της διαμαρτυρίας» που προκλήθηκε από την αδυναμία επίτευξης ουσιαστικών αποτελεσμάτων ευθύνονται για την παρακμή της διαμαρτυρίας υπό την ηγεσία των φοιτητών τόσο εντός όσο και εκτός διαδικτύου.

16 Η UNME of the Anarchy είναι μια ομάδα πανεπιστημιακών φοιτητών από τα βορειοανατολικά, και ειδικότερα από το Πανεπιστήμιο Χον Κάεν. Το πρώτο μέρος του ονόματός της είναι μια λατινοποίηση του «อันมี», μια φράση από το ระบอบประชาธิปไตยอันมีพระมหากษัตริย์ทรงเป็นประมุข ή «δημοκρατικό καθεστώς με τον βασιλιά ως αρχηγό του κράτους», όπως χαρακτηρίζεται επίσημα το σύστημα διακυβέρνησης της Ταϊλάνδης.

17 «Cat», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 20 Σεπτεμβρίου 2021.

18 «Ef», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 20 Σεπτεμβρίου 2021.

19 «Den», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 20 Σεπτεμβρίου 2021.

20 «Ef», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 20 Σεπτεμβρίου 2021.

21 Ένας διαδηλωτής δήλωσε: «Πυροβολήθηκα από σφαίρα από καουτσούκ όταν συγκρούστηκα με την αστυνομία τη νύχτα, αφού διέκοψε τη διαδήλωση». «Fah», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021. Και ένας άλλος είπε ότι ήταν η πρώτη φορά που ήρθε να παρακολουθήσει τις διαδηλώσεις και όταν υπήρξε σύγκρουση, «συμμετείχε στη διαμαρτυρία μέχρι τη νύχτα». «Gun», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

22 Όπως είπε ένας διαδηλωτής: «Μια μέρα συμμετείχα στους αθλητικούς αγώνες της Θαλού Φα. Αλλά όταν μου τηλεφώνησε ένας μικρότερος αδελφός και μου είπε ότι έδινε μάχη με την αστυνομία στο Ντιν Ντάενγκ, έφυγα αμέσως από το Μνημείο της Δημοκρατίας για το Ντιν Ντάενγκ». «Gun», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

23 «Ing», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

24 «Jom», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 25 Οκτωβρίου 2021.

25 «Gun», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

26 «Fah», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

27 Αυτοί οι δύο νέοι αποτελούν παράδειγμα μιας μειοψηφίας διαδηλωτών της Θαλού Γκας. Σύμφωνα με μια προκαταρκτική μελέτη των εν λόγω διαδηλωτών, μόνο το 4% των περίπου 30 συνεντευξιαζόμενων προέρχονταν από οικογένειες μεσαίου εισοδήματος, Kanokrat Lertchoosakul and Thanapong Kerngpaiboon, «การก่อตัว พัฒนาการ และพลวัตการชุมนุมบริเวณแยกดินแดงช่วงเดือนสิงหาคม-ตุลาคม 2564» [Σχηματισμός, Ανάπτυξη και Δυναμική των Συγκεντρώσεων στη Διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ Μεταξύ Αυγούστου - Οκτωβρίου 2021], αδημοσίευτη προκαταρκτική έρευνα, 2021, σελ. 17.

28 «Hom», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021. Σύμφωνα με τη μελέτη των Kanokrat και Thanapong, πάνω από το 65% των συνεντευξιαζόμενων προέρχονταν από οικογένειες με χαμηλό εισόδημα. Πολλοί από αυτούς εργάζονταν για να συντηρήσουν τους εαυτούς τους και τις οικογένειές τους από την ηλικία των 13 ετών. Περισσότερο από το 60% εργάζονται σε άτυπους τομείς και μόνο το 13% σε επίσημους τομείς. (ό.π.: 23).

29 «Karn», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 20 Σεπτεμβρίου 2021. Η REDEM είναι μια ομάδα που σχηματίστηκε στις 24 Φεβρουαρίου 2021 με βάση τη «στρατηγική χωρίς αρχηγό» των διαδηλωτών. Επικεντρώνεται σε πορείες σε στρατηγικά σημεία και το όνομά της είναι συντομογραφία του «Restart Democracy» (Επανεκκίνηση της Δημοκρατίας).

30 «Gun», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

31 Όπως το έθεσε ένας από αυτούς: «Είδα την αστυνομία να ρίχνει σφαίρες σε ανθρώπους. Δεν συνάδει με το παγκόσμιο πρότυπο και είναι άδικο. Έτσι, ενώθηκα μαζί τους για να φέρω πίσω τη δικαιοσύνη». «Gun», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

32 «Fah», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

33 «Hom», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021. Σύμφωνα με τους Kanokrat και Thanapong, πάνω από το 80 % των συνεντευξιαζόμενων μίλησε για τις εμπειρίες του να χάνει τη δουλειά του, να δέχεται περικοπές μισθών, να αντιμετωπίζει μειώσεις στο εισόδημα και να εργάζεται σκληρότερα για να κερδίζει περισσότερα έσοδα. Οι φτωχοί επηρεάστηκαν περισσότερο από το COVID-19 από ό,τι οι μεσαίες και ανώτερες τάξεις, και αυτό τους οδήγησε σε διαμαρτυρίες κατά της κυβέρνησης· Kanokrat and Thanapong, σσ. 11-12, 24, 30-31.

34 Όλοι οι διαδηλωτές της Θαλού Γκας που ρωτήθηκαν μίλησαν για την οργή τους που προκλήθηκε από τα μέτρα που χρησιμοποίησε η αστυνομία για να τους διαλύσει.

«Αυτοί [η αστυνομία] οδήγησαν ένα φορτηγό που έπεσε πάνω μου από πίσω. Στη συνέχεια με πίεσαν με τα πόδια και τα γόνατά τους. Εγώ είχα μόνο μια σφεντόνα και μπίλιες, αλλά αυτοί είχαν όπλα. Δεν τους φοβάμαι όταν συγκρούονται. Έχω μόνο θυμό». «Hom», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

«Με πυροβόλησαν κατά τη διάρκεια της διάλυσης του πλήθους. Εδώ υπάρχουν σημάδια. Δεν φοβάμαι. Είμαι θυμωμένος για τη διάλυση. Έχουμε μόνο σφεντόνες και μπίλιες και κρυστάλλινες σφαίρες. Αλλά αυτοί έχουν όπλα, ασπίδες. Χρησιμοποιούν τη βία, όχι τις παγκόσμιες αρχές». «Karn», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 20 Σεπτεμβρίου 2021.

«Με χτύπησαν με γκλομπ. Ήμουν θυμωμένος. Όσο περισσότερο το έκαναν, τόσο περισσότερο αντεπιτίθεμαι. Όσο περισσότερο με πληγώνουν, τόσο περισσότερο αγωνίζομαι. Έχουν σφαίρες από καουτσούκ, δακρυγόνα και κανόνια νερού. Εγώ έχω μόνο μια σφεντόνα. Αλλά θα πολεμήσω». «Fah», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

Αυτή η συναισθηματική πτυχή των κινήτρων διαπιστώθηκε επίσης από τους Kanokrat και Thanapong∙ Kanokrat and Thanapong, σελ. 37. Τα βίαια και δυσανάλογα μέτρα που χρησιμοποίησε η αστυνομία κατά των διαδηλωτών είναι ένας βασικός παράγοντας που οδήγησε πολλούς συνεντευξιαζόμενους να συμμετάσχουν στις διαμαρτυρίες στη διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ.

35 «Gun», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

36 «Fah», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

37 «Hom», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 16 Σεπτεμβρίου 2021.

38 «Karn», συνέντευξη με τον συγγραφέα, 20 Σεπτεμβρίου 2021. Το σημείο αυτό διαφέρει από το επιχείρημα του Kanokrat και του Thanapong. Υποστηρίζουν ότι ο στόχος του «όχλου του Ντιν Ντάενγκ» περιορίζεται στην παραίτηση του πρωθυπουργού και ότι δεν έχει κλιμακωθεί στο δομικό επίπεδο στο οποίο «διείσδυσαν» οι νέοι της μεσαίας τάξης πέρυσι. Αυτό οφείλεται στον επείγοντα χαρακτήρα των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι διαδηλωτές του Ντιν Ντάενγκ και στην περιορισμένη πληροφόρηση και γνώση για την πολιτειακή δομή που διαθέτουν∙ Kanokrat and Thanapong, σσ. 41-2, 73. Ωστόσο, τόσο αυτή η συνέντευξη όσο και τα συνθήματα που σχετίζονται με την κυβέρνηση και τη μοναρχία και γράφονται με σπρέι γύρω από τη διασταύρωση Ντιν Ντάενγκ καθιστούν σαφές ότι οι διαδηλωτές της Θαλού Γκας έχουν, όπως και οι διαδηλωτές φοιτητές, «διαπεράσει το όριο»∙ βλ. επίσης Kanokrat, σ. 2, 8.

Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 18 Ιανουαρίου 2022 23:02

Προσθήκη σχολίου

Το e la libertà.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια με υβριστικό, ρατσιστικό, σεξιστικό φασιστικό περιεχόμενο ή σχόλια μη σχετικά με το κείμενο.