Δευτέρα, 22 Ιουλίου 2024 22:57

Σχετικά με το φοιτητικό κίνημα που εξαπλώνεται στο Μπανγκλαντές

 

 

Radical Socialist (Ινδία)

 

Σχετικά με το φοιτητικό κίνημα που εξαπλώνεται στο Μπανγκλαντές

 

 

Αυτή τη στιγμή, το Μπαγκλαντές έχει μετατραπεί ουσιαστικά σε φυλακή και νεκροταφείο. Οι φοιτητές πραγματοποίησαν πανεθνική αποχή σε όλο το Μπαγκλαντές την Πέμπτη (18 Ιουλίου 2024), η οποία ονομάστηκε «Bangla blockade».

Ποιες είναι οι αιτίες πίσω από αυτό το κίνημα; Είναι κατά κύριο λόγο ένα κίνημα προδοτών, ραζακάρ; Αυτή η κινητοποίηση στρέφεται μόνο ενάντια στις ποσοστώσεις;

Το κίνημα αυτό πυροδοτήθηκε από την πρόσφατη απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της χώρας που αποφάσισε να επαναφέρει το σύστημα των ποσοστώσεων, το οποίο είχε καταργηθεί το 2018. Η δημόσια εκπαίδευση και οι θέσεις εργασίας στο Μπανγκλαντές έχουν 56% ποσόστωση, εκ των οποίων το 30% αποτελεί την ποσόστωση των μαχητών της ελευθερίας. Το σύστημα του Μπαγκλαντές δεν είναι ένα σύστημα ποσόστωσης για περιθωριοποιημένους ανθρώπους ή ανθρώπους που στερούνται δικαιωμάτων, το οποίο έχουμε συνηθίσει στο ινδικό σύστημα κατανομής θέσεων.

Μάλλον πρόκειται για μια προσπάθεια του κόμματος Αουάμι Λιγκ να δημιουργήσει μόνιμα μια δεξαμενή ψήφων για τον εαυτό του μέσω της δημιουργίας μιας προνομιούχας τάξης που θα τυγχάνει προνομιακής μεταχείρισης. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή τη φορά πολλοί απόγονοι μαχητών της ελευθερίας μίλησαν υπέρ του κινήματος.

Το 2018, η κυβέρνηση υπό την πίεση ενός μαζικού κινήματος αναγκάστηκε να διατάξει τη διακοπή αυτής της ποσόστωσης. Η εντολή αυτή αμφισβητήθηκε στο δικαστήριο. Γιατί η κυβέρνηση δεν είχε ψηφίσει έναν ξεκάθαρο νόμο σχετικά με το ίδιο θέμα, όπου θα δρομολογείται θετική δράση για ανθρώπους που πραγματικά στερούνται δικαιωμάτων και θα διαχωρίζεται από την «ποσόστωση μουκτιτζοντά» (: ποσόστωση μαχητών της ελευθερίας);

Το 2018, οι φοιτητές είχαν ζητήσει τη μεταρρύθμιση της ποσόστωσης 30% για τις οικογένειες των μαχητών της ελευθερίας. Και η κυβέρνηση της Χασίνα είχε αφαιρέσει εντελώς τις ποσοστώσεις 26% που διατηρούνταν για τους περιθωριοποιημένους και στερημένους δικαιωμάτων ανθρώπους μαζί με αυτές τις ποσοστώσεις.

Όταν έγινε η ίδια προσφυγή στο δικαστήριο, το σύστημα των ποσοστώσεων στο σύνολό του επανήλθε. Δεν αποκλείεται κάποιοι στο κίνημα να είναι συντηρητικοί και κάποιοι να είναι κατά των ποσοστώσεων για τις γυναίκες.

Ωστόσο, οι στόχοι του κινήματος στρέφονται προς την ποσόστωση των μαχητών της ελευθερίας.

Αυτό το κίνημα είναι τόσο ισχυρό επειδή στον ύστερο καπιταλισμό υπάρχουν πολύ λίγες θέσεις εργασίας στο υπανάπτυκτο Μπαγκλαντές με αποτέλεσμα εκατοντάδες χιλιάδες νέοι άνθρωποι να ελπίζουν ότι θα κάνουν αίτηση ετησίως για μερικές χιλιάδες ασφαλείς κυβερνητικές θέσεις εργασίας.

Η κυβέρνηση του Μπαγκλαντές δεν φροντίζει για τα συμφέροντα των πολλών. Εξυπηρετεί το διεθνές κεφάλαιο, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων καπιταλιστών της Κίνας και της Ινδίας και κοιτάζει να γεμίσει τις τσέπες του κυβερνώντος κόμματος και των πολιτικών ηγετών με κέρδη. Ένα από τα συνθήματα του φοιτητικού κινήματος είναι το «Μπούγια! Μπούγια!» (μετάφραση: Ψεύτικο! Ψεύτικο!). Το νόημα που υποκρύπτεται είναι ότι η «οικογένεια των μαχητών της ελευθερίας» είναι συχνά μια ψεύτικη ταμπέλα που δίνεται σε όσους βρίσκονται κοντά στην Αουάμι Λιγκ.

Η Σεΐχ Χασίνα προσπάθησε να χαρακτηρίσει το κίνημα αυτό ως κίνημα των Ραζάκαρ. Το 1971, οι Ραζακάρ βοηθούσαν τους Πακιστανούς και ήταν προδότες της υπόθεσης του Μπαγκλαντές. Οι διαδηλωτές απάντησαν με το σύνθημα «Αμί κε; Τουμί κε; Ραζακάρ! Ραζακάρ! Κε μπολετσέ; Κε μπολετσέ; Σουοϊρατσάρ! Σουοϊρατσάρ!» (μετάφαρση: Ποιος είμαι εγώ; Ποιος είσαι εσύ; Ραζάκαρ! Ραζάκαρ! Ποιος το λέει αυτό; Ποιος το λέει αυτό; Ποιος το λέει αυτό; Η Δικτάτορας! Η Δικτάτορας!) Η λέξη «Ραζάκαρ» στο στόμα της Σεΐχ Χασίνα είναι παρόμοια με την έκφραση «αντεθνικός» ή «τρομοκράτης» στο στόμα του Ναρέντρα Μόντι.

Μαζικές ομάδες φοιτητών έχουν ενταχθεί σε αυτό το κίνημα στο Μπαγκλαντές. Μέχρι τις 6 το απόγευμα της 18ης Ιουλίου 2024, 64 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους. Αλλά αυτό το κίνημα δεν έχει καταφέρει να οργανωθεί σε μια σαφή αριστερή κατεύθυνση. Στο Μπαγκλαντές υπάρχουν οργανώσεις όπως η Τζαμάατ-ε-Ισλάμι.

Η Χασίνα έχει χαρακτηρίσει το κίνημα ως απόλυτα Ραζακάρ, προκειμένου να επωφεληθεί από την παρουσία αυτών των οργανώσεων. Αυτό αποτελεί βέβαια αποτυχία των αριστερών οργανώσεων που δεν μπόρεσαν να δημιουργήσουν μια ισχυρή αντίθετη πόλωση υπέρ τους. Από αυτές, το Εργατικό Κόμμα (που είναι γνωστό ότι βρίσκεται κοντά στο Κομμουνιστικο Κόμμα Ινδίας-Μαρξιστικό) και τμήματα του JASAD/JSD [Εθνικό Σοσιαλιστικό Κόμμα] είναι εντελώς υποταγμένα στη Χασίνα. Άλλοι υποστηρίζουν το κίνημα, αλλά δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι δίνουν οποιαδήποτε κατεύθυνση σε αυτό.

Υποστηρίζουμε το δημοκρατικό κίνημα του Μπαγκλαντές κατά των άδικων ποσοστώσεων και ταυτόχρονα υποστηρίζουμε το σύστημα των ποσοστώσεων που αποσκοπεί στην άρση των κοινωνικών διακρίσεων. Υποστηρίζουμε το δημοκρατικό κίνημα του λαού ενάντια στην αυταρχική κυβέρνηση του Μπαγκλαντές και υποστηρίζουμε το αίτημα για δημοκρατικές και ελεύθερες και δίκαιες εκλογές που έθεσε η ενωμένη αριστερά το 2023.

Στην Ινδία είναι σημαντικό καθήκον να σταθούμε αλληλέγγυοι με το κίνημα στο Μπαγκλαντές γιατί η ιστορία θα καταγράψει τα προοδευτικά κινήματα των δύο χωρών ως αλληλένδετα.

Καταδικάζουμε επίσης έντονα τις ενέργειες της αστυνομίας της Καλκούτα που συνέλαβε διαδηλωτές που συμμετείχαν σε εκδήλωση αλληλεγγύης προς το Μπαγκλαντές και τους έστειλε στο Λαλμπαζάρ (αρχηγείο της αστυνομίας της Καλκούτα). Ευχόμαστε το δημοκρατικό κίνημα του λαού να σταθεί ισχυρό απέναντι στην ένωση των δικτατόρων!

 

Ριζοσπαστικός Σοσιαλιστής – 19 Ιουλίου 2024.

 

 

Μετάφραση: elaliberta.gr

Radical Socialist, “On the raging student movement in Bangladesh”, International Viewpoint, 21 Ιουλίου 2024, https://internationalviewpoint.org/spip.php?article8598.

 

 

 

 

 

 

Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 22 Ιουλίου 2024 23:13

Προσθήκη σχολίου

Το e la libertà.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά σχόλια με υβριστικό, ρατσιστικό, σεξιστικό φασιστικό περιεχόμενο ή σχόλια μη σχετικά με το κείμενο.