Svitlana Biedarieva Μια από τις πρώτες ημέρες της συνεχιζόμενης εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, τα ρωσικά στρατεύματα έκαψαν το ιστορικό μουσείο στο Ιβάνκιβ, μια πόλη κοντά στο Κίεβο. Τα εκθέματα του μουσείου περιλάμβαναν μια συλλογή αρχαιολογικών αντικειμένων του πρώιμου μεσαίωνα, σπάνιες λαϊκές εικόνες της Πολισίας (της Βόρειας Ουκρανίας και της Νότιας Λευκορωσίας) και μια συλλογή 25 έργων της Μαρίας Πριματσένκο, μιας λαϊκής καλλιτέχνιδας που γεννήθηκε στην περιοχή του Ιβάνκιβ και έγινε σύμβολο του ουκρανικού πολιτισμού. Στη συνέχεια, διαπιστώθηκε ότι τα έργα της Πριματσένκο σώθηκαν χάρη στην αποφασιστικότητα των ντόπιων που πριν από την εισβολή έκρυψαν τα έργα στα σπίτια τους.
Martha Sonnenberg Ο Βικτόρ Σερζ ενσωμάτωσε την τέχνη και την πολιτική στα μυθιστορήματά του. Έγραψε επτά μυθιστορήματα τα οποία μπορούν να χωριστούν στις δύο ομάδες που ο Ρίτσαρντ Γκρίμαν είχε αρχικά κατανοήσει ως τα «μυθιστορήματα μαρτυρίας» του Σερζ. Η πρώτη ομάδα, που γράφτηκε όταν ο Σερζ βρισκόταν ακόμη στη Ρωσία, περιλαμβάνει τα Άνθρωποι στη φυλακή [1930], Η Γέννηση της Δύναμής μας [1931] και Κατακτημένη πόλη [1932] και ενέχει τις αντιφάσεις και τις αμφιθυμίες μέσα στην επαναστατική νίκη. Αυτός ο «κύκλος της επανάστασης» ακολουθείται από μια δεύτερη ομάδα, τον «κύκλο της αντίστασης», που γράφτηκε όταν ο Σερζ βρισκόταν στην εξορία. Περιλαμβάνει…
Alexander Billet «Καθώς ο Γκρέγκορ Σάμσα ξύπνησε ένα πρωί από ανήσυχα όνειρα, βρέθηκε στο κρεβάτι του μεταμορφωμένος σε ένα τεράστιο έντομο». Πηγαίνετε πίσω και διαβάστε την πρώτη γραμμή. Προσπαθήστε, αν μπορείτε, να εξοικειωθείτε με αυτήν. Φανταστείτε την στο μυαλό σας. Επιτρέψτε στον εαυτό σας να εκπλαγείτε από τις εικόνες. Ξυπνάτε, στο κρεβάτι σας, μετά από ένα όνειρο που θα θέλατε να μην το ξαναδείτε ποτέ, απλώς συνέρχεστε και συνειδητοποιείτε ότι κάτι δεν πάει καλά.
Linda Nochlin Ο ίδιος ο όρος «πρωτοπορία» χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά μεταφορικά για να δηλώσει τη ριζοσπαστική ή προηγμένη κοινωνία τόσο στον καλλιτεχνικό όσο και στον κοινωνικό τομέα. Με αυτή την έννοια χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον Γάλλο ουτοπικό σοσιαλιστή Ανρί ντε Σαιν-Σιμόν, κατά την τρίτη δεκαετία του δέκατου ένατου αιώνα, όταν χαρακτήρισε τους καλλιτέχνες, τους επιστήμονες και τους βιομηχάνους ως την ελίτ ηγεσία μιας νέας κοινωνικής τάξης.
Παρασκευή, 21 Ιανουαρίου 2022 12:06

Κάφκα: Ένας καλλιτέχνης του νόμου

Alain Supiot Ο Κάφκα είχε σπουδάσει δικηγόρος. Σε ηλικία 25 ετών, δύο χρόνια μετά την απόκτηση του πτυχίου νομικής, άρχισε να εργάζεται στο Ινστιτούτο Ασφάλισης Εργατικών Ατυχημάτων του Βασιλείου της Βοημίας, όπου αφιερώθηκε στην εφαρμογή του νόμου για την υποχρεωτική επαγγελματική ασφάλιση, που υιοθετήθηκε από την Αυστροουγγαρία το 1887 – τρία χρόνια μετά από τη Γερμανία και έντεκα χρόνια πριν από τη Γαλλία. Οι ειδικοί του Κάφκα διαφωνούν ως προς το αν η νομική του καριέρα εμπόδισε ή βοήθησε το λογοτεχνικό του έργο.
John Molyneux Ο Μιχαήλ Άγγελος βρίσκεται στην κορυφή της ανθρώπινης δόξας ή φήμης, όπως την αποκαλούμε σήμερα. Η θέση του είναι εξασφαλισμένη ανάμεσα σε εκείνη την πολύ μικρή ομάδα προσωπικοτήτων –τον Αριστοτέλη, τον Σαίξπηρ, τον Γκαίτε, τον Μότσαρτ, τον ντα Βίντσι κ.ο.κ.– που φαίνεται να δεσπόζουν πάνω στην ιστορία, όπως φαντάζεται κανείς τον Κολοσσό της Ρόδου, και των οποίων το κύρος λαμβάνει συνήθως παγκόσμιο, υπερβατικό χαρακτήρα.
Σελίδα 5 από 16